Časopis Umělec 2000/4 >> In Ceca we trust Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

In Ceca we trust

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Vladan Šír | news | en cs

Deset let po rozpadu bývalé jugoslávské federace se zdá, že kdysi bratrským republikám je společné snad už jen jedno: nápoj zvaný Cockta. Poprvé jsme na Cocktu narazili při naší cestě po Balkáně v Bělehradě a poté jen s překvapením sledovali, že tato místí verze coly je na nápojových lístcích v Sarajevu, na Makarské riviéře i v Lublani. Obyvatelé nově samostatných republik takovou svobodu pohybu už téměř deset let neznají. Kvůli vzájemnému uráže-ní a vyvražďování vůči sobě země, kdysi tvořící jednotný stát, vyhlásili vízovou povinnost. Jen několikahodinové vzdá-lenosti jsou tak díky úředním překážkám mnohdy obtížně překonatelné.

Bělehrad
První dojmy po přejezdu srbských hranic byly skličující. Úvodní kilometry na srbském území nám připadaly jako jízda měsíční krajinou. Dálnici tvořil jeden souvislý asfaltový pás bez jakéhokoli vyznačení pruhů a dopravních značek, okolní porost byl vypálený a navíc nás žádným směrem nemíjela další auta. Kolem dálnice krajina vypadala liduprázdná. Od pohledu bylo jasné, že do infrastruktury tato země už hodně dlouho neinvestuje. Všechny peníze shrábne nejspíš armáda. Samotné hlavní město se objevilo jako oáza života uprostřed pustiny s ulicemi plnými lidí, aut a autobusů. Najdete tu McDonaldy, United Colors of Benetton, Baťovy obchody a další značkové prodejny, v ulicích se projíždějí lidé v miniautech Smart od Swatch. Už od pohledu je to velmi příjemné, živé město: Berlín Balkánu. "Kde je embargo?" napadne vás. Když se dozvíte, že Miloševićův syn má exkluzivní smlouvu na dodávky mineriální vody pro vojska OSN v Makedonii, přestanete si takovou otázku klást. Během návštěvy u umělců Zorana Naskovskiho a Vesny Pavlović jsme na ni narazili poprvé. Svetlana Ceca Raznatović: slavná hvězda jugoslávského hudebního průmyslu, vdova po neméně slavném, mezinárodně hledaném zločinci Željko Arkanovi Raznatovićovi a prezidentka fotbalového klubu Obilić Beograd. Ceca zpívá ve stylu turbofolk, což je termín, jejž jsme si museli nechat několikrát vysvětlit. Během návštěvy na School for History and Theory of Images při bělehradském Centru současného umění nám tamní profesorka s čerstvě dovezenou knihou o fenoménu camp v ruce konečně ozřejmila, že turbofolk je směsicí disko, srbské lidové hudby a arabských vlivů. Jak do toho celého zapadá Ceca, zajímalo nás. "Ale vždyť ona je ztělesněním turbofolku!" odpověděla Marina Martić. Při pohledu zvenčí je ovšem Ceca ztělesněním i novodobého srbského seběvědomí a nacionalismu, který je v Jugoslávii velmi zřetelně cítit. Je to ta Ceca, která na koncertě zorganizovaném během bombardování letadly NATO prohlásila: "Nebojte se ruští bratři, Sbrsko vás ochrání." (Zoran Naskovski výrok zaznamenal ve svém internetovém projektu War Frames na adrese www.cyberrex.org/z.)
Míra sebevědomí je v zemi obdivuhodná, přestože Srbsko v nedávných válkách žádná území nezískalo a dokonce jeho část je v současné době okupována vojsky NATO. Návštěvníkovi z České republiky, kde tradičně vládne poraženecká nálada a kolaborace, dokonce imponuje. Zároveň však brzy získá pocit, že sebevědomí tady má ještě jednu temnější stranu a tou je všeobecná neochota vypořádat se s krvavou minulostí. Narazíte na ni v oficiální vládní rétorice i mezi opozičními kruhy. V současnosti se tak nenajde politik, který by dobrovolně šel proti převládající náladě v zemi a uznal, že se Srbsko v uplynulém desetiletí dopustilo nějakých přehmatů, které vedly k nekontrolovatelnému zabíjení. Potvrdila nám to i návštěva u dalšího bělehradského umělce, Raši Todosijeviće. "Ani čestní lidé tady dnes nepřiznají, že se dělo něco špatného a bude trvat generace, než se tento problém vyřeší," řekl nám. Todosijević je jedním z nejvýznamnějších srbských umělců a v minulosti spolupracoval s takovými mezinárodními veličinami, jako byl Joseph Beuys nebo Jean Paul Sartre. Na domácí půdě již téměř dvacet let nevystavuje, což je jeho způsob, jak vyjádřit svůj odpor k režimu. Při rozhovoru s dalším umělcem, Urošem Djurićem (koncem září bude mít v Galerii Béhémot samostatnou výstavu), jsme opět narazili na Cecu a Arkana, pravděpodobně největší ikony současného Srbska. Nedalo nám to, a požádali jsme Uroše, aby nás zavedl k Arkanovu hrobu. Stál v zadní, nové části rozlehlého hřbitova. Černý mramor lemoval zlatý pruh a zdobila jej Arkanova busta a znak srbské dobrovolnické gardy. Protože hrob hlídal poměrně svalnatý mladík, chvíli jsme otáleli, ale pak jsme se přeci jen vydali na bližší obhlídku. Na hrobě ležela kondolenční kniha, kam se může každý návštěvník zapsat. Později jsme také zajeli k jeho vile, která stojí hned naproti stadionu dalšího fotbalového klubu Crvena zvezda. Mezitím jsme trávili hodně času v Centru současného umění, které vede precizní archiv současných jugoslávských umělců, včetně video zá-znamů a katalogů. Bělehradské Centrum je velice aktivní, pořádá výstavy, přednášky a podporuje umělce, kteří by jinak od vládních úřadů nedostali ani dinár. Zároveň vystupuje jako reprezentant nezávislé umělecké scény vůči zahraničí, s nímž dokázalo přes veškeré politické a ekonomické překážky udržet kontakt. Vladimir Tupanjac a Branko Dimitrijević z Centra i všichni ostatní, s nimiž jsme měli možnost mluvit, by mohli hodiny vyprávět o situaci na místní scéně, problémech, s kterými se umělci i umělecké organizace potýkají, konfliktech s vládními úřady a falešných představách lidí ze západu. (Viz rozhovor s Rašou Todosijevićem.)

Sarajevo
Cestou z Bělehradu do Sarajeva člověk zažívá pocity podobné stavu beztíže. Projíždíte krajinou a netušíte, co je to za stát, komu patří a kdo jej ovládá. Hranice se Srbskem totiž náleží Bosně a Hercegovině, ale zároveň i jedné z jejích částí, Republice Srpské, která se cítí nezávislá na B&H. O několik desítek kilometrů dále se najednou ocitáte v chorvatsko-muslimské federaci, jež se zase cítí součástí B&H. Srbsko-srpská hranice je svět sám pro sebe. Ze státu do státu se přejíždí po železničním mostě, takže máte neustále obavy, jestli na území nikoho vaše cesta nekončí. Hranici tvoří improvizovaný přechod složený ze stavebních buněk podél úzké vesnické silnice. Pasy kontrolují uniformovaní muži a ani nevíte, ke kterému státu patří. Jsou to srpští nebo federální bosensko-hercegovští celníci? Podobně jako na příjezdu do Srbska si musíte zakoupit zelenou kartu: bílý kus papíru za hodně peněz, který nemá jinou funkci, než že se stane povinnou výbavou vašeho auta. Na těchto hranicích se vám může, tak jako nám, stát, že vám budou odebrány pasy a vy budete necháni napospas úředníkům v buňkách, kteří si vás budou mezi sebou posílat jako horkou bramboru. Srpské vnitrozemí na první pohled ohromí luxusem. Všude se staví velké rodinné domy a v prvním větším městě máte pocit, že jste snad přijeli do Švýcarska. Jen nápisy v cyrilici vás udržují od blouznění. Pak se najednou všechno změní, když projedete vojenskými zátarasy z pneumatik a ostnatého drátu a začnete míjet první torza vesnic. Zničených a vypálených domů postupně přibývá, z čehož vytušíte, že se blížíte k Sarajevu. Hlavní město Bosny a Hercegoviny je smutná podívaná. I když od skončení války uplynuly čtyři roky a místní si pochvalují, jak je město opravené, stopy po bojích jsou vidět úplně všude. V pa-nelácích, poďobaných kulkami, často vidíte celé vybombardované byty. V jiných domech jsou zase opravené části fasád výmluvnými svědky o zdej-ší zkáze. Kancelářské budovy se nikdo ani nesnaží opravovat, a tak tu do výšky trčí vypálené mrakodrapy s vysypanými okny. Hledat v Sarajevu umělce je téměř zbytečné. Během války a po ní jich většina odešla do zahraničí. Místní Centrum současného umění po skončení konfliktu pořádalo výroční výstavy s doprovodným katalogem. Když si jej prohlížíte, zjistíte, že jeden z umělců žije v Amsterdamu, jiný v Rakousku, další ve Švédsku a jiný ve Spojených státech. V Sarajevu jich zbylo jen několik. Přesto Centrum, podobně jako bělehradské, vede skvělou dokumentaci děl, která v Sarajevu vznikla. Samozřejmě nás zajímalo, jak umělci reagují na válku a co jim tato zkušenost přinesla. Video dokumentace a katalogy ukázaly, že většinou přinášeli velmi osobní výpovědi, v nichž ani často nebylo přímo po-znat, že vznikly za válečné situace nebo těsně po ní.

Návrat a zmatení
Po několika dnech v Sarajevu si, tak jako tamní obyvatelé, zvyknete na pohled na všudypřítomné díry od kulek a zbořené domy. Zmar, který kolem sebe vidíte, vám stejně neodpoví na otázku, proč se Srbové, bosenští muslimové a Chorvaté mezi sebou navzájem vybíjeli. Nakonec stejně zjistíte, že Cecu znají a poslouchají i lidé v Bosně a veškeré konstrukce, s jejichž pomocí jste se chtěli dobrat poznání o osudu bývalé Jugoslávie, se nenávratně rozplynou. Místo otázek, na něž stejně nenajdete jednoznačnou odpověď, je lepší si sednout a bavit se o Cece, fotbale a plánech a projektech v budoucnosti.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Bath, 1995, silkscreen print, 31 x 38 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD
Posedlost kresbou Romana Prahla aneb Počátky Akademie umění v Praze, 1800 - 1835 je knižní projekt jako vyvrcholení studie...
Více informací...
10 EUR
11 USD
Basement, 1995, silkscreen print, 40,5 x 27,5 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS