Časopis Umělec 2004/1 >> Začleňte mě ven - Daniela Rossellová – "Ricas y Famosas" / "Bohaté a slavné" Přehled všech čísel
Začleňte mě ven - Daniela Rossellová – "Ricas y Famosas" / "Bohaté a slavné"
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Začleňte mě ven - Daniela Rossellová – "Ricas y Famosas" / "Bohaté a slavné"

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Dunja Christochowitz | úplné štěstí | en cs

„Tajné kódy domova nejsou vytvořeny vědomými pravidly, ale spíše jsou utkány nevědomými zvyky. To, co zvyk charakterizuje, je skutečnost, že si jej člověk není vědom. Osoba bez domova se musí nejprve vědomě naučit tajné kódy a následně je zapomenout, aby byla schopna přistěhovat se do domova. Nicméně, pokud se kód stane vědomým, pak se jeho pravidla ukáží ne jako posvátná, ale jako banální.“
Vilém Flusser, Taking up Residence in Homelessness, 1984

Slavný výrok Garryho Winogranda „fotím, abych viděl, jak vypadají věci, když jsou vyfocené“ bezezbytku vystihuje fotografii, která spojuje dokument a umělecký přístup k technickému obrazu. Nicméně fotografie sama se zdá být zbavena možnosti popsat zvyky či odhalovat kódy, přestože ve chvíli, kdy je použita v umění, může profitovat z kritického odstupu vůči tomu, co zachycuje. Fotograf/umělec tak odhaluje své vlastní zvyky a vědomě vytváří kódy, jež předtím neexistovaly (a tedy nejsou posvátné). Takhle mohou věci vypadat, když jsou vyfotografované.
Ricas y Famosas, série fotografií mexické umělkyně Daniely Rossellové, prezentuje ženy mexické vyšší třídy. Souhlasily s tím, aby jim fotografka vstoupila do života, a byly ochotné pózovat v místech, jež se zdají být jejich přirozeným prostředím – uprostřed jejich majetku, v jejich domovech.
Daniela Rossellová začala pracovat na svém sedm let trvajícím projektu poté, co opustila Národní školu výtvarných umění v Mexico City, kde studovala malbu. Začala u svých přátel a známých a během času získala oprávnění ke vstupu do velké spousty mexických obýváků vyšší třídy, kde vůbec nebylo třeba vytvářet pro její záměr jeviště. Manželky a dcery mexických oligarchů (zřídkakdy synové, ti ji jako obyvatelé jejích „setů“ příliš nezajímali – jedi- nou výjimkou byl syn bývalého prezidenta Carlose Salinase Emilio, sedící na obrovském stromě, který na pohled popírá nechvalnou situaci svého otce během první desítky korupčních skandálů) se ochotně vystavily mezi svým majetkem.
Tyto ženy se nikdy úplně nezbaví závislosti na svých manželích a otcích. Uprostřed svých zvyků, zrcadlících se v luxusních předmětech, scenériích přepychu a přívalech kýče, vypadají nevinně a potloukají se mezi koloniální kvazivelkolepostí a moderním luxusním nábytkem, nasyceným vší ikonografií vládnoucích tříd a vybraným zjevně s jediným cílem, totiž ukázat jejich představu o moci a bohatství. V pozadí vidíme celé galerie rodinných obrazů, někdy šťastné fotografie z dovolené v americkém stylu, jindy airbrushem provedené portréty té které ženy nebo jejích příbuzných. Rossellové snímky jako by přidávaly další dimenzi k jejich již tak snovému vesmíru představ o reprezentaci.
Barry Schwabsky píše v katalogu Ricas y Famosas (nakl. Hatje Cantz): „Rossellové subjekty se jeví takové, jaké jsou, či věří, že takové jsou, a možná je to právě absence odlišnosti (mezi jednotlivými snímky – pozn. red.), jež dává fotkám nádech těžce ovládaného šílenství. Stejně tak jako jim jejich bohatství umožňuje rozmazlovat se po fyzické stránce, (...) brání je před tím, aby musely čelit nepřátelskému světu. Idealizované rolnice na Zunigových obrazech, které zahlédneme na jedné fotografii, jsou dokonale připravené, protože mají potlačit všechny myšlenky na vzbouřené rolníky v Chiapasu.“ A zároveň chybějí myšlenky o jejich zpátečnické idealizaci domácností, o podivné, a přesto známé směsici (západních) tradičních kódů, o opa- kování mediálních obrazů a péče o ně, i o osamělosti, která se za žádných okolností nehodí do pohádky o zlaté klícce. Rossellová říká: „Většina těchto žen žije u svého kadeřníka. Chtějí vypadat jako opravdové Američanky, jako to, co vidí v televizi, a dělají skutečně hodně, aby toho dosáhly. Je to určitý druh pekla. Mezi lidmi, kteří mají zdánlivě všechno, je tolik nešťastných lidí.“
Daniela Rossellová sama, jak se zdá, své modelky lituje pro jejich osamělost, kterou se bezradně snaží zobrazit na svých fotkách, většinou skrze koncept domova a ignorování banality, jak ji do svých obrazů vložila. Na krátký okamžik vás její fotografie překvapí ohromující ošklivostí, poté následuje potřeba útěchy, ještě dříve, než tyto ženy zařadíte do přeplněné škatulky bláznů. Možná se v tom ukrývá prohlášení, že „peníze nejsou všechno“, a to i navzdory odvážné naivitě modelů. Nicméně hlavní umělecký úspěch Rossellové překračuje hranice prezentace současné podoby ambivalence moci.
Tím, že svou sérii doprovodila prohlášením, že „následující obrazy zobrazují skutečné prostředí, fotografované subjekty reprezentují samy sebe a jakákoliv podobnost se skutečností není náhodná“, autorka přijala úlohu dokumentaristky a zůstala lapena v pomíjivém těle image makera. Avšak když už nic jiného, tak Rossellové Ricas y Famosas pomáhají pochopit bitvu o použití fotografie v transformaci zobrazování. Možná nedodávají mnoho nového k „podobám štěstí“ či k systému umělecké korupce, ale nabízejí něco o vztahu mezi krásou a zvykem, o výzvě, jíž musí fotografické médium čelit, když je konfrontováno se svým zmnožením. Je přijatelné, že snímky Danielly Rossellové budou brzy zdobit obývací pokoje, v nichž vznikaly? Člověk si na tyto obrazy snadno zvykne, je ale nemožné zapomenout na jejich základní kódy, takže i Daniela Rossellová nemohla zapomenout na to, aby začala znovu od začátku.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
316 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS