Časopis Umělec 1998/1 >> Jiří Ptáček | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Jiří PtáčekČasopis Umělec 1998/101.01.1998 Lenka Lindaurová | nové tváře | en cs |
|||||||||||||
nar. 1977, studuje malířskou školu u Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění v Praze
Stejně jako mnoho jiných mladých umělců ani Jiří Ptáček nerezignoval na klasickou malířskou tvorbu - přitom netvrdí, že malba je renesancí hodnot umění po době postmoderní. V malbě zatím bezprostředně reflektuje své osobní pocity a aktuální zážitky. Pohybuje se v několika výrazných polohách. Existenciálně laděná figurativní tvorba nezobrazivě otevírá vnitřní stránku lidského těla, zabývá se patologickými změnami fungujících struktur, ptá se na to, co lze považovat za normální, existuje na hranici fyzického a mentálního. Charakterizují ji potemnělost a překvapivě nahozené detaily. Zcela jiný rukopis nese dekorativní linie metalově barevných pláten, jejichž struktura připomíná kompjuterovou zkušenost. Lehká ruka, kterou Ptáček maluje, je nejvíc patrná v poslední sérii obrazů vzniklých po pobytu na Kanárských ostrovech. Jedovatě barevné krajinky s palmami, girlandami žárovek a se zapadajícím sluncem se odvolávají na snadnost života v tupém světě reklamy na ideálno. Zároveň obsahují i potřebnou dávku romantičnosti a přirozené inklinace k přírodní „primitivnosti“. Těžko říct, kolik procent ironie a kolik pudů obsahují. Jsou rozhodně velmi přitažlivé, jako se to na druhé straně stává i kýči. Tato jemná balance i přirozenost a virtuozita Ptáčkova malování patří k jeho současným devizám. (lin) Fotografie Linda Malá
01.01.1998
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář