Časopis Umělec 2001/3 >> Kinkade superstar / Jednodušší umění Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Kinkade superstar / Jednodušší umění

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Marisa Příhodová | reviews | en cs

Paradoxně v opozici k umělcům, jako je Veronika Drahotová, stojí dílo nejsbíranějšího žijícího amerického umělce. Thomas Kinkade (také znám pod jménem Malíř světla) je klasickým příkladem amerického úspěchu… a umělecké tragedie. Nedá se v podstatě vyhnout tomu, abyste na jeho dílo někde nenarazili, jakkoli byste se snažili o opak. Jeho “fantasy” díla si můžete koupit téměř kdekoli: v nákupních centrech, v “galeriích” podél kadeřnictví pro náctileté, které prodávají jeho tisky a reprodukce, a na více než 500 různých internetových adresách, věnovaných propagaci jeho “díla”. Kinkade je především malíř a jeho romantické, chaty a zimní krajiny mdlých barev zavádějí “sběratele” na zcela jinou zahradní pěšinku.
Kinkade je charakterizován jako typický, slušný Američan. Narodil se a vyrůstal v malém kalifornském městečku. Oženil se s dívkou ze svého dětství a mají spolu čtyři děti. Své manželce a rodině dokonce věnuje díla a jejich jména zašifrovává do obrazů. Jeho práce však nepřinášejí potěšení jen jeho rodině, “jeho dílo každoročně přináší naději a potěšení milionům lidí.” Je dokonalý snad v každém ohledu, což může vysvětlit jeho nedávnou sérii obrazů nazvanou Dokonalost. Dokonalá červená (nebo žlutá) růže, Dokonalý letní den — ano, i vy si můžete “koupit” dokonalý život a svět, v němž Thomas žije a který vytvořil. Kinkade maluje utopické, honosné domy se zahradou posetou květinami a tu a tam dokonce i srnkou, která dokresluje obraz prosperují americké krajiny ve stylu kolouška Bambiho. Maluje idylicku minulost (zasazenou kamsi na přelom století), aby prodával současnosti. Je to svět, který neexistuje a kde neexistuje ani žádná společnost (snad jen kvůli tomu, že Kinkade neumí malovat postavy). Vyřazení identifikovatelného lidského subjektu však divákovi dává příležitost dokonale se v jeho obrazech ztratit, a to do té míry, že si začne představovat, že sám v tom krásném domečku zasazeném do dokonalého světa bydlí. Nikde tu nenajdete americká ghetta, zamřížovaná okna, předměstské vesničky schované za železnou bránou, ale přesto se obraz “brány” neustále v jeho obrazech vrací. I když je to spíše symbol vstupování nebo procházení, než restrikce a zákazu. Kinkadovu tvorbu koncepčně určuje a tvoří absolutní roztavení reality.
Thomasovi se také často přezdívá “malíř-komunikátor”. Není to jen umělec, který maluje hezké krajinky pro potěšení diváků, ale snaží se se svými “sběrateli” navázat kontakt. “Je to zbožný křesťan a vzdává Pánu dík za svou dovednost a inspiraci pro tvorbu.” A tak s talentem od Boha, který Kinkadovi spadl z nebe, “je každý obraz tichým poslem Božím.” Místo krucifixu v obývacím pokoji svou víru můžete dokázat i tím, že si v něm pověsíte jeden z jeho obrazů. “Kinkadova záře”, jak se jim začalo říkat, působí jako Ježíšovo světlo, které proniká oknem těchto bezchybných domovů. A tak se z jeho obrazů stávají svaté relikvie.
Thomas je navíc autorem často publikovaných textů, které propagují jeho filozofii Jednoduchého života. Jeden z návodů, který ve své knize nabízí, zní: “Pravé potěšení naleznete v základech života, nikoli v ozdůbkách, které se k němu snažíme přidávat.” Člověk se ale začne ptát, co by ty “základy” měly představovat, když jeho díla najdeme na hrncích, přebalech bible, podložkách pro myši, afgánských přehozech, kalendářích, skládačkách a bezpočtu dalších nepotřebných “ozdůbek”, které plní, obklopují a “zdobí” nejeden dům v Americe. Někteří Kinkadovi fanoušci tráví svůj život tím, že šetří a dokonce se zadlužují, aby se mohli věnovat sbírání jeho díla, případně se snaží, aby jejich dům vypadal stejně jako Kinkadovy klony.
Thomas i mnozí prodejci (či misionáři) vás budou přesvědčovat, že prodejem “Kinkadovy záře” šíří Slovo Boží, přičemž ale snižují “umění” na pouhé zboží ve špatném slova smyslu a překrucují sběratelství umění na duchovní vykoupení. Celé Thomasovo dílo naznačuje, že veškeré moderní a současné umění by mohlo pocházet od Ďábla, protože jeho autory neinspiruje ani Bůh ani šíření jeho Slova. Dokonce své obrazy rozděluje do kategorií jako například Mistrovská série nebo Impresionistická sbírka, čímž se snaží vyvolat dojem, že se vyrovnají Monetovi, Renoirovi nebo Sisleymu. Jeho díla “k lidem promlouvají”, protože šeptají do uší duchovním zoufalcům. Volají na vás do temnot modernismu a zvou na světlo Kinkadovy narušené fantastické země. Tak jako rytíř v zářící zbroji, jeho práce “utvrzují základní hodnoty rodiny, domova a víry v Boha”. Thomas ale odmítá, aby se jeho díla zdarma objevila na internetových stránkách jiných lidí, takže vykoupení prostřednictvím jeho tvorby má na sobě opět připevněnou cenovku. Ve svých obrazech předstírá nespokojenost s moderním světem, ale zároveň všech jeho výhod využívá spíš stylem Jidáše než Ježíše. Možná, že Thomas Kinkade je sám Ďábel a soudný den je tu… a s ním i smrt současného umění.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Největší, nejrozsáhlejší a nejobsáhlejší publikace o životě a díle Františka Kupky. Ojedinělý vztah malíře a jeho sběratele....
Více informací...
60 EUR
65 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
Hand, 2003, acrylic painting on canvas, 24 x 18 cm, on frame
Více informací...
900 EUR
980 USD
Pink Girl, 1990 acrylic painting on canvas, 122 x 122, on frame
Více informací...
3 200 EUR
3 483 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS