Časopis Umělec 2002/2 >> Konceptuální očista Jiřího Skály Přehled všech čísel
Konceptuální očista Jiřího Skály
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Konceptuální očista Jiřího Skály

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

Tomáš Pospiszyl | reviews | en cs

Jiří Skála, Hygiena, Galerie Display, Praha, 1. 5. – 16. 5. 2002
Na velkých výstavních přehlídkách typu Documenta nebo Manifesta si uvědomíme, jak je většina umění v Čechách zaměřená na tradiční formy malířství a sochařství a jak jejich obsah postrádá hlubší konceptuální významy. Obraz je většinou výjev zachycený formou prostorové iluze, objekty a instalace sázejí na surrealistický efekt spojení nespojitelného. Nedávná výstava Jiřího Skály v Galerii Display se však dokázala tradičním uměleckým disciplínám podívat pod kůži a naplnit je neobvyklým nábojem. Skálova série “obrazů” vychází z jednoduchého principu: Autor si vytipoval různé státní vlajky, které obsahují vertikální či horizontální barevné pruhy. Skutečnou státní vlajku natáhl na rám jako plátno obrazu. Povrch plátna poté přemaloval o deset centimetrů menším vzorem jiné vlajky tak, aby byl po stranách vidět její podklad. Podobná práce s plošností i motivem vlajky připomíná slavné obrazy Jaspera Jonese z padesátých let. Motiv překrývání pak úspěšně relativizuje pojetí plochy obrazu jako dvojrozměrného prostoru. Napínací rámy jsou vysoké, a na stěně tak visí jakési objekty - krabice, které si okamžitě nespojíme s běžným vzhledem obrazu. Navíc visí vysoko nad úrovní očí pozorovatele, k obrazům proto vzhlížíme podobně jako k vlajkám. Výsledek balancuje mezi libým minimalistickým objektem a dráždivou hrou na přebíjení státních symbolů. Skálovy prostorové objekty umístěné ve vedlejší místnosti galerie v první chvíli považujeme za čtyři zapomenuté sokly z nějaké předchozí výstavy. Překvapí nás však drobné odchylky v jejich rozměrech. Teprve v souvislosti s jejich názvem i obrázkem na pozvánce výstavy si uvědomíme, že před sebou máme netradiční abstrahovaný rodinný portrét. Jiří Skála totiž zjistil objem členů vlastní rodiny pomocí Archimédova zákona tak, že změřil objem vody, kterou jejich těla vytlačila v zahradním bazénku. Objemy poté abstrahoval do čtyř bílých kvádrů, jež však v sobě nesou matematicky přesnou informaci o konkrétních lidských tělech. Sociální rozměr současného umění naplnila venkovní performance, ve které Skála vytvořil označkované pole pro vybrané reprezentanty české výtvarné scény. Během vernisáže pak došlo k připravenému nástupu, při němž se jeho účastníci pokoušeli rozluštit logiku jednotlivých seskupení a spojení, jež pro ně Jiří Skála vytvořil. Všechny tři práce působí téměř jako manifesty konceptuální abstrakce ve výrazových médiích malby, objektů a sociální performance. Jsou rychle pochopitelné, dokonale provedené, obdařené lehkým smyslem pro humor, vzájemně komunikující a jako celek umocňující své společné vyznění. Milým překvapením je pak výstavní katalog, který navrhl a na hektografickém stroji ASTRA ES 8 vytiskl Tomáš Vaněk. (Kdo by tušil, že se naše sbírky samizdatu rozrostou o tento vyzrálý pozdní sběr.) Na podobně úspěšnou výstavu bude obtížné navazovat a doufejme, že se to mladému autorovi podaří. Galerie Display dokázala během několika měsíců své existence zaplnit mezeru v našem galerijním systému. Chyběl zde nezávislý výstavní prostor pro nejmladší uměleckou generaci, který by vydržel déle než jednu nebo dvě výstavy. Ukazuje se, že se v Čechách objevila nová generace umělců, které zavedené výstavní instituce doposud ignorovaly. Display tuto generaci pomáhá definovat a dokonce ji i zasazovat do mezinárodního kontextu. Díky příkladu Displaye je jasně vidět, jak jsou ostatní, sebelegendárnější výstavní prostory v Praze konzervativní, nekoncepční a v neposlední řadě i finančně neefektivní. Display doposud “jede” na prvotní entusiasmus a osobní úspory svých zakladatelů. Podaří-li se jí přicházet s podobně objevnými výstavami jako byla Hygiena Jiřího Skály, mělo by se jí dostat co největší podpory.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Leporelo jako fotografický cyklus z „továrenského“ prostředí Zlína zvýrazňuje nová klimatizační, odvětrávací vedení ve...
Více informací...
8,05 EUR
8 USD
1997, 35.5 x 43 cm (1 Page), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
692 USD
1994, 28.5 x 42 cm
Více informací...
1 118,40 EUR
1 153 USD
Dorka z Pláně, , její časopisy a nyní také katalogy , , Jiří Ptáček , , I, Mít svůj katalog je jedním z pošetilých snů...
Více informací...
8,05 EUR
8 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS