Časopis Umělec 2000/3 >> Pojďme na poštu (Und Ab Die Post 2000) Přehled všech čísel
Pojďme na poštu (Und Ab Die Post 2000)
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Pojďme na poštu (Und Ab Die Post 2000)

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Lenka Lindaurová | review | en cs

Co se stane s uměním, když ho někde vystavíme, je jasné: v každém kontextu jakoby mluví jinou řečí, záleží na prostoru a čase prezentace, záleží na tom, s čím je konfrontováno. Z kontextu vyplývá, jestli to, co nazýváme umění, má sílu, působnost, nebo jak se říká, jestli funguje. To, co platí pro určité místo a čas, v jiném případě neplatí.
Nevím, zda to způsobuje atmosféra současného Berlína, místa, kde to prská jako v rozžhaveném evropském kotli, ale tady a teď funguje umění nějak lépe než jinde. V pořadí již čtvrtý festival mladého experimentálního umění …Und Ab Die Post 2000 svedl dohromady umělce z Berlína, Budapešti a Hong Kongu do jednoho vybydleného prostoru v centru alternativního dění v Mitte. Více než třicet umělců s věkovým průměrem kolem třicítky se ocitli v negalerijním místě, ale s plným profesionálním nasazení. S českou zkušeností alternativního výtvarného provozu se zdálo neuvěřitelné, že instalace jsou technicky dokonalé a vše je dotaženo v perfekcionistickém stylu až po katalogy. Nic tady není jen tak přeneseno do prostoru a ponecháno osudu – díky německé pečlivosti se tedy dozvíme něco o dílech a nejenom o finančních těžkostech.
Výběr účastníků se z pohledu zvenčí zdá téměř náhodný, z konceptu vylézá jen pocitová stránka z kolektivní činnosti. Najdou se tu díla velmi slabá a diskutabilní (folklórní chaloupka s předzahrádkou ze žlutých gumových rukavic Qiu Pinga) vedle stoprocentně fungujících sofistikovaných prací (kinetické proměňující se objekty Attily Csörgö), také mnoho běžného, průměrného, chytrého, více či méně srozumitelného umění. I my z periferie jsme mohli zaznamenat známé věci: sugestivní koncept maďarské umělkyně Kriszty Nagy Jsem intersexuální dívka, pracující s vlastní podobiznou a ironií na téma gender art nebo fotografie Antala Laknera zpracovávající kapitalistickosocialistické rozpory v pojetí volného času a práce. Kromě zmíněného Attily Csörgö se výstavy účastnil i Mariann Imre se svými vyšívanými podlahami; oba hrdě zastupovali na loňském benátském bienále Maďarsko. K „hvězdnému“ nebi projektu se může počítat i Peter Land, který asistoval Hajnal Neméth ve videu V mé zahradě, kde oba autoři porcovali nejrůznější symboly svých zemí, vařili je v kotlíku a v převlečení kolem ohně tančili rituální tance. Umění v rámci globalizace? Ano, takové přece bylo od doby jeskynních kreseb. V Berlíně je snad jen citlivěji vnímána rozdílná historie a zkušenost „ostu“ a „westu“. (Návštěvník to možná tak nevnímá, ale bývalý východní Němec a my o tom víme své.)
V mezinárodním mixu se sešla všechna média – od závěsných maleb, po interaktivní video či záznam performance. Explicitně je v mnoha dílech přítomná politika – ať už v černobílých fotografiích Reinharda Kühla, který vytváří iluzi autentických záběrů z druhé světové války pomocí aranžování hraček a neostrého focení, či ve vlajkách s nápisy Mlčení – Exil – Rafinovanost Martina Juefa. Otázky kolektivní identity řeší Barbara Caveng v čistém projektu s rozsudky smrti a fotografiemi posledních jídel doplněnými zvukovými záznamy výpovědí. Takový hamburger těsně před smrtí musí být osvobozující! Na kolektivní průšvihy upozorňuje také Iris Schieferstein v instalaci hybridních bytostí sestavených z různých částí zvířat nebo Jun Shibata a jeho model Jsem tvůj syn v podobě obřího křečka s lidskou tváří.
Není moc jasné, proč je v podtitulu výstavy přívlastek experimentální. O skutečných experimentech by šlo v případě čipů s vizuálním programem umístěnými pod kůží dobrovolníků nebo zrušení německých zavíracích hodin pomocí umění, ale nějaké tajemné náznaky nabízí titul. Není to špionážní šifra? Může to být intelektuální výzva k vytvoření stylu posttisíciletí, ale třeba také pobídka k mailové komunikaci. Kolegyně žijící v Berlíně si název sama pro sebe vykládala jako Pojďme na poštu.
Nelze se ubránit srovnání s podobným typem akcí v Čechách, tedy oblasti rovněž „ostové“. Finančně jsme na tom evidentně hůř a ani sponzoring příliš nefunguje, horší je to u nás ale především s profesionalitou a důsledností. Proto je pro nás výstava podobného druhu jako je tato v Berlíně událostí, při níž díky spřízněnosti volbou objevují naše vlastní komlexy.

…Und Ab Die Post 2000. 4. Festival junger experimenteller Kunst. Postfuhramt, Oranienburger Strasse. Od 12.5. do 12.6. 2000.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1997, 24.5 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
575 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
Po anglickém knižním a japonském internetovém vydání se nabízí i českým čtenářům tato kniha krátkých empatických bolavých textů...
Více informací...
7 EUR
7 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
824 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS