Časopis Umělec 1999/2 >> Pohled Vzhůru / (Ján Mančuška) Přehled všech čísel
Pohled Vzhůru / (Ján Mančuška)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Pohled Vzhůru / (Ján Mančuška)

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Lenka Lindaurová | reviews | en cs

Ján Mančuška (1972) je jedním z mladých autorů, kteří se dosud protloukali podzemními či náhradními prostorami a až na pár výjimek, jež tvořily takzvané školní výstavky, se jeho práce ocitaly na místech divákům téměř nedostupným. Ale zkušení galeristé tvrdí, že tak to má být a že oni si je tam objeví (tedy ti dobří a zkušení galeristé). Také Mančuškova první samostatná výstava se objevila v sice zavedené, ale pouze znalci v nízkém počtu navštěvované Galerii Na bidýlku v Brně.
Autor pochází z Bratislavy, vystudoval AVU v Praze u Jitky Svobodové, Vladimíra Kokolii a Vladimíra Skrepla, od roku 1997 je členem skupiny BJ, jejíž členové se začínají pozvolna zmocňovat nepatrných teritorií na výtvarné scéně. Mančuška je skvělý kreslíř a malíř a dává těmto médiím přednost, ale zatím je všechno otevřené.
S Mančuškovými kresbami jsem se poprvé náhodně setkala při výběru prací pro jakousi firmu, která svým klientům kupovala studentské kresby a grafiky, aby pořídila levné a hodnotné umění. To byl sice chvályhodný čin, ale představa, komu se dostanou subtilní a osobní kresby do rukou, nebyla příliš optimistická. Kresby vykazovaly evidentní spojitost s Kokoliovou tvorbou, toto pouto se ale postupně přeměnilo ve vlastní Mančuškův výraz, který se dá charakterizovat jako narativní minimalistická kresba výraznými barvami (většinou základními), v níž je příběh zhuštěn do jediného přesného slova.
Velmi výrazně působila Mančuškova koloristická plátna na undergroundové výstavě Dole v Bunkru (1998), kde musel přebýt svým jemným rukopisem drsné fresky graffitistů – tento kontrast kupodivu fungoval a každý spravedlivý se musel do Mančušky okamžitě zamilovat. Svůj souboj proti hromadě nesmyslů (až na několik téměř přehlédnutelných výjimek) úspěšně svedl na letošní expozici Umění pro nemocnici ve Špálově galerii, kde se nakupily, jak už je z názvu jasné, nejrůznější milodary a jejich instalace byla poněkud obskurní.
Samostatná výstava v galerijním prostoru umožnila Mančuškovi konečně uvést svůj vlastní koncept. 10 cm nad zemí je název, který může evokovat stav mysli po hypnotikách, stav sebevědomí či start pohledu vzhůru. Trochu se může spojovat s mýtickým bojem Davida a Goliáše jako s metaforou určité marnosti umělecké činnosti, tedy s relativitou vnímání a mentálních měřítek. Instalace 4 + 1 pláten dohromady s obrazy ze stavebnice lega pak definovaly další rozměr: od malé stavebnicové intimity k obřím obrazům visícím nad nimi až kdesi v kosmu. Obrazy i lego vycházejí z konkrétních detailů malých příběhů (sestavování skříně podle návodu, opakovaný motiv židle), jež svým intimním sdělením, mlčenlivou naléhavostí a lehkostí formy mohou velmi snadno komunikovat, nevěstí však nic záludného a spekulativně naivního.
Katalog složený z volných listů s černobílými kresbami doplňuje jako by nezbytně autorovu první prezentaci, tvoří nový důležitý detail v instalaci, v jejím zpřesnění, v jejím ukončení tečkou v nedefinované podobě jedné věty.
Ján Mančuška: 10 cm nad zemí. Galerie Na bidýlku, Brno. Od 5.2. do 28. 2. 99
Fotografie autorka





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2002, 15.2 x 20.3 cm, Painting on Canvas
Více informací...
360 EUR
392 USD
Zodpovědnost, selhání a ústupek tvoří jednu linii textu, do níž jsou vtělené texty pro dané téma signifikantní. V první větě...
Více informací...
8,05 EUR
9 USD
2001, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
605 USD
1996, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
729 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS