Časopis Umělec 1999/2 >> Lukašenko na vodě (Projekt Redase Dižryse) Přehled všech čísel
Lukašenko na vodě (Projekt Redase Dižryse)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Lukašenko na vodě (Projekt Redase Dižryse)

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Umělec | projekt | en cs

V rámci loňského projektu River and Communication Redas Diržys spustil z mostu nad řekou Nemunas u litevského města Alytus obrovský portrét běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka. Celý portrét o rozměru 250 metrů čtverečních musel zkonstruovat přímo na mostě a poté spustit na hladinu řeky. Obraz Lukašenka nebyl vybrán náhodou. Jde o mediálně známou osobnost a jako vedoucí představitel téměř totalitního státu uvnitř Evropy hraje v současném mediálním prostředí zvláštní roli.
Původně se portrét, vyrobený z bambusových prutů, měl pomalu během plavby rozplynout na drobné části. Diržysovy plány však překřížila náhoda a celá konstrukce portrétu se při spouštění na vodu zřítila a strhla s sebou i jednoho z jeho asistentů, který s instalací vypomáhal.
Nehoda celému projektu dodala nejen novou dimenzi, ale později ještě více akcelerovala debatu, kterou projekt vyprovokoval. První den projektu River and Communication byl poměrně bohatý na návštěvníky, druhý den po Diržysově nehodě už se jej účastnili jen samotní umělci nebo nejbližší spolupracovníci. Divák, který celou akci zachytil na film byl okamžitě osloven místními novinami, které o projektu přinesly osm fotografií a rozsáhlou reportáž. Nehoda s Lukašenkovým portrétem dokonce pronikla i na stránky celonárodních deníků.
Bylo zajímavé porovnávat, jak o incidentu referovaly místní a národní noviny. Regionální tisk nehodu považoval za hlavní událost předešlého dne a přinesl fotografie lehce zraněného asistence a posmutnělého Diržyse na první straně. Národní deníky se na druhou stranu spokojily se stručnými informace na krimi stránkách. Dokonce došlo k legračním náhodám. Jeden národní deník přinesl reportáž o celém projektu na svých regionálních stranách, ale informaci o nehodě umístil bez jakéhokoli spojení na stránkách o kriminalitě.
V každém případě byla společnost plně informována i o neúspěšném projektu, a to jen díky jeho senzačnímu významu. O akci se navíc dozvědělo mnohem více lidí než je v případě jiných kulturních akcí obvyklé.
A tak tento případ, kdy funguje jakási negace umění, nebo chcete-li virtuální umění, znovu ukazuje, jakou sílu může mít pouhá představivost (takové experimenty už byly vyzkoušeny – například popis malby, která v reálu neexistuje). Možná tento neuskutečněný Lukašenko měl jako politické umění větší dopad, než kdyby splýval po hladině jeho estetický portrét. Možná Diržyse ani nenapadlo, o co sugestivnější dílo vytvoří tím, že se diktátor sám rozsype. Možná však umělec nikdy neprozradí, do jaké míry to byla spekulace a do jaké náhoda.
(podle Redase Diržyse a Jonase Valatkevičiuse zpracovala redakce)





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Po České a Umělecké trilogii završuje nakladatelství Divus edici dramatických opusů S.d.Ch. vydáním Lidské trilogie. Opulentně...
Více informací...
13 EUR
14 USD
Statue, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD
Kolážový comiks „na hraně existence“, tento „deník všední úzkosti“ je pravou arcikuriositou pro nelíčené fajnšmekry,...
Více informací...
5 EUR
5 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS