Časopis Umělec 1999/2 >> Lukašenko na vodě (Projekt Redase Dižryse) Přehled všech čísel
Lukašenko na vodě (Projekt Redase Dižryse)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Lukašenko na vodě (Projekt Redase Dižryse)

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Umělec | projekt | en cs

V rámci loňského projektu River and Communication Redas Diržys spustil z mostu nad řekou Nemunas u litevského města Alytus obrovský portrét běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka. Celý portrét o rozměru 250 metrů čtverečních musel zkonstruovat přímo na mostě a poté spustit na hladinu řeky. Obraz Lukašenka nebyl vybrán náhodou. Jde o mediálně známou osobnost a jako vedoucí představitel téměř totalitního státu uvnitř Evropy hraje v současném mediálním prostředí zvláštní roli.
Původně se portrét, vyrobený z bambusových prutů, měl pomalu během plavby rozplynout na drobné části. Diržysovy plány však překřížila náhoda a celá konstrukce portrétu se při spouštění na vodu zřítila a strhla s sebou i jednoho z jeho asistentů, který s instalací vypomáhal.
Nehoda celému projektu dodala nejen novou dimenzi, ale později ještě více akcelerovala debatu, kterou projekt vyprovokoval. První den projektu River and Communication byl poměrně bohatý na návštěvníky, druhý den po Diržysově nehodě už se jej účastnili jen samotní umělci nebo nejbližší spolupracovníci. Divák, který celou akci zachytil na film byl okamžitě osloven místními novinami, které o projektu přinesly osm fotografií a rozsáhlou reportáž. Nehoda s Lukašenkovým portrétem dokonce pronikla i na stránky celonárodních deníků.
Bylo zajímavé porovnávat, jak o incidentu referovaly místní a národní noviny. Regionální tisk nehodu považoval za hlavní událost předešlého dne a přinesl fotografie lehce zraněného asistence a posmutnělého Diržyse na první straně. Národní deníky se na druhou stranu spokojily se stručnými informace na krimi stránkách. Dokonce došlo k legračním náhodám. Jeden národní deník přinesl reportáž o celém projektu na svých regionálních stranách, ale informaci o nehodě umístil bez jakéhokoli spojení na stránkách o kriminalitě.
V každém případě byla společnost plně informována i o neúspěšném projektu, a to jen díky jeho senzačnímu významu. O akci se navíc dozvědělo mnohem více lidí než je v případě jiných kulturních akcí obvyklé.
A tak tento případ, kdy funguje jakási negace umění, nebo chcete-li virtuální umění, znovu ukazuje, jakou sílu může mít pouhá představivost (takové experimenty už byly vyzkoušeny – například popis malby, která v reálu neexistuje). Možná tento neuskutečněný Lukašenko měl jako politické umění větší dopad, než kdyby splýval po hladině jeho estetický portrét. Možná Diržyse ani nenapadlo, o co sugestivnější dílo vytvoří tím, že se diktátor sám rozsype. Možná však umělec nikdy neprozradí, do jaké míry to byla spekulace a do jaké náhoda.
(podle Redase Diržyse a Jonase Valatkevičiuse zpracovala redakce)





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD
2002, 20.3 x 25.4 cm, Painting on Canvas
Více informací...
444 EUR
458 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS