Časopis Umělec 2007/2 >> Mexičtí (a mexicko-američtí) umělci v Praze - Rifamos! - neboli první multikulturní lekce pro nové členské země Evropské unie (či přinejmenším pro ně) ... Přehled všech čísel
Mexičtí (a mexicko-američtí) umělci v Praze - Rifamos! - neboli první multikulturní lekce pro nové členské země Evropské unie (či přinejmenším pro ně) ...
Časopis Umělec
Ročník 2007, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Mexičtí (a mexicko-američtí) umělci v Praze - Rifamos! - neboli první multikulturní lekce pro nové členské země Evropské unie (či přinejmenším pro ně) ...

Časopis Umělec 2007/2

01.02.2007

Tony Ozuna | review | en cs de es

Mexičtí (a mexicko-američtí) umělci zřídkakdy vystavují v Praze, nedávno však Praha zažila příval mexického umění v podobě několika skupinových projektů. Na výstavě Art Brut ze sbírky abcd bylo představeno úžasné dílo Martina Ramireze (1895–1963), jenž se narodil v městě Jalisco v Mexiku, za svého pobytu v Americe ovšem zešílel a později zemřel v léčebně pro duševně choré v Kalifornii. Dále byly vystaveny práce nedoceněné umělkyně jménem Consuelo “Chelo” Gonazalez Amezcua (1903–1975), původem z Mexika (Piedras Negras), která žila od svých deseti let v Del Rio v Texasu, poblíž hranice s Mexikem. Celkově tato výstava zahrnovala více než 100 umělců ze všech koutů světa a vévodila jí česká premiéra díla Henryho Dargera spolu s pracemi několika výjimečných a všeobecně poměrně neznámých českých umělců, jako např. Zdeňka Koska, Luboše Plného a Anny Zemánkové. Okrajoví mexičtí (nebo mexicko-američtí) umělci prošli v každém případě více méně bez povšimnutí, nedostalo se jim žádného zásadního komentáře ze strany tisku či kritiků výtvarného umění, což je opravdu politováníhodné, jelikož tito dva fascinující umělci (jejich život a tvorba) si zaslouží pozornost širší veřejnosti. Jako mladík emigroval Ramirez do Spojených států, kde si krátce nato našel práci na železnici. Přizpůsobit se tvrdým pracovním podmínkám bylo pro něj však velmi obtížné a jeho fyzické i psychické zdraví začalo chátrat. Zbláznil se a v roce 1915 i oněměl. Patnáct let se potuloval po Kalifornii, bez domova a bez práce, a nakonec byl v roce 1930 coby schizofrenik hospitalizován. Kreslit začal až ve čtyřicátých letech na vyhozený papír, větší kresby tvořil na kusy papíru slepené dohromady chlebovým těstem a bramborovou kaší. V průběhu posledních patnácti let svého života, kdy byl internován v nemocnici DeWitt v severní Kalifornii, vytvořil více než 300 děl překypujících energií, v nichž se neustále opakují stejné motivy: vlaky vyjíždějící z tunelu a vjíždějící do jiného, někdy se na obraze přes sebe prolíná vlaků více; objevují se i nevinná zvířata v přírodě – většinou vysoká zvěř nebo koně s jezdci. Na jednom triumfálním výjevu stojí na vrcholku moderní pyramidy (americká společnost, ústav pro duševně choré v anglicky mluvícím světě nebo pouze spodobnění všech životních strastí) jezdec na koni (umělcův autoportrét) a z rukou vypouští králíka (umělcova duše). Králík, který je nyní konečně na svobodě, se vznáší na nebe. A na tváři jezdce se rozhostí blažený výraz. Dílo Consuely „Chelo“ Gonazalez Amezcua je méně známé, ale stejně fascinující. Rodina González-Amezcua emigrovala z Mexika do Del Ria v Texasu, když jí bylo deset let a zbytek života potom strávila z větší části v tomto malém pohraničním městečku. Na rozdíl od Ramireze u ní byl však poměrně brzy rozpoznán umělecký talent. V roce 1930 získala od mexické vlády stipendium a naskytla se jí příležitost studovat v Mexiku na umělecké akademii, studiu však zabránila smrt jejího otce. Místo toho si tedy našla práci v obchodním domě a v malování a psaní poezie pokračovala pouze ve volném čase. V jejím díle se objevují tradiční motivy tzv. Chicanos (Američanů mexického původu), autorka je však velmi hutně propojuje: jedná se o mexické mýty, dějiny před příchodem Kolumba (zobrazení bohové a vládci), tropické ptactvo, extravagantní ženy a stovky drobných a velkých rukou. Právě tyto ruce, jež jsou pro její díla charakteristické, představují její vlastní kreativní úsilí. González-Amezcua je v mexicko-amerických uměleckých kruzích známá především díky dílům, která oslavují jejich dědictví, jako například Mexiko-Američané (1969), zobrazující ruku s praporem s mapou Severní a Jižní Ameriky, které spojuje motiv na medailonu, na němž září nápis „Mexiko-Američané“. Nad mapou se vznáší orel, jenž je národním symbolem jak Mexika, tak i Spojených států, a pod praporem stojí slova „Soy Americana de descendencia Mexicana / y por doquiera que voy se llevar con dignidad / el nombre de los Estados Unidos y Mexico“ („Jsem Američanka mexického původu / a kamkoli se vydám, provází mě důstojnost / Spojených států a Mexika“). Na výstavě, která se konala před dvěma lety, se představili mexičtí Američané zcela jiného ražení. Projekt „Dialog: Los Angeles/Praha 2004“ byl pořádán na počest původní výstavy Dialog: Los Angeles/Praha, jež se konala v roce 1989, tedy krátce před sametovou revolucí. V rámci tohoto projektu, jehož kurátorkami byly americká umělkyně Barbara Benish a česká umělkyně Margita Titlová, byla pod záštitou komunistického svazu mládeže 16 umělcům z L.A. nabídnuta možnost vystavovat v Praze. Dvanáct Čechů získalo na oplátku povolení představit své dílo následující rok v Los Angeles. O patnáct let později byl projekt „Dialog: Los Angeles/Praha“ obnoven a představil jak již známé, tak nové české a losangeleské umělce; tentokrát byl zařazen i jeden Chicano umělec: Daniel Joseph Martinez (narozen 1957). Martinezovy znepokojující a provokující rozsáhlé autoportréty ze souboru nazvaného Lidštější než lidské: nic není pravda a vše je dovoleno (1998–2001) poprvé Praze ukázaly, oč je svět bohatší, když protřelý Chicano z Los Angeles, ovlivněný německými filozofy devatenáctého a dvacátého století, sci-fi, hollywoodskou technikou animatronics a módy la vida loca, pronikne ještě hlouběji pod povrch než jeho vrstevníci. Martinez uvádí, že tato díla jsou částečně inspirována Nietzscheho spisem Soumrak bohů; aneb jak se filozofuje s kladivem (1888). „Jejich předmětem je bolest z kultury a její anestezie, vyjádřená prostřednictvím obrazů těla, a to ve formě autoportrétů mentálních poruch, které věnují pozornost stavu kultury, jež byla anestezována k nepoznání. Pokusil jsem se zkondenzovat hyper-simulaci a nadskutečno do hypoteticky halucinogenního prostoru. Tyto fotografie jsou výsledkem série performancí, které byly uskutečněny jen proto, aby byly zachyceny objektivem fotoaparátu. Pomocí nejmodernějších výdobytků protetiky a bez pomoci digitální manipulace obrazu se mi podařilo vytvořit syntetické obrazy hypersimulace, jež pouze odkazují k digitálním technologiím. Přesto jsou tyto obrazy ručně vytvořenými a manuálně zpracovanými iluzemi digitálního hájemství, dvojníky snícími o svých simulovaných já a reflektujícími hyperrealitu světa, který zešílel,“ komentuje autor. Martinezově příspěvku na této výstavě však kritici nevěnovali žádnou zvláštní pozornost, jeho dílo nebylo v průběhu výstavy nikterak podrobně analyzováno, a to i přesto, že snímky, uvedené v roce 2004, nemohly být v Praze o patnáct let dříve vůbec vystaveny. Důvodem však nebyl ani tak silný politický podtón díla, jako spíše jeho příliš silné osobní vyznění. Tak působivé intimní zobrazení či uchvacující pojetí může být až znepokojující – jako kdyby se portréty dotýkaly obav či tužeb samotného diváka. Obavy a touhy byly v českém umění za komunismu zapovězenými tématy, která představovala stejně závažnou hrozbu pro sociální řád jako disent. To, co je nejvíce intimní, bylo a stále je zároveň i nanejvýš politické, a podle vizuálních umělců, jako je právě Daniel Joseph Martinez, jde o nejpřesvědčivější formu komunikace. Portréty lze popsat takto: hlava po lobotomii nebo spíše obličej, který byl nejdříve odňat z hlavy a poté k ní zpátky přišit (autoportrét umělce), rozřízlé zápěstí, obličej, ve kterém se zračí šílenství, z úst ukapávají sliny (všechno to jsou umělcovy autoportréty) – každý je sám o sobě jakousi „schránou“ násilí. Do Prahy se tehdy dostaly pouze tyto portréty, ale další fotografie z cyklu nazvaného Hej, převaděči, mám Mexiko rád a Mexiko má rádo mě, jsou ještě popisnější. Na jedné fotografii je vyobrazen sám autor, kterak noří ruku do břicha a vytahuje z něj vlastní střeva, která si prohlíží s výrazem pasivní melancholie na tváři. Další portrét zachycuje autora s očními víčky sešitými sešívačkou, na jiném drží v dlaních své uříznuté uši. Můžeme také vidět umělcovu uříznutou hlavu na stříbrném podnose; na této fotografii se však objevuje umělec i ve své neporušené podobě, kterak zvedá uříznutou hlavu za vlasy. Poslední fotografie zachycuje, jak ruka s pistolí, která se objevuje z jedné strany, prostřelí hlavu nějakému muži a krev oběti stříká na všechny strany. Ano, velice ohavné. A pro Prahu to byla zcela jistě příliš silná káva, a to přesto, že tyto portréty byly poprvé vystaveny již v roce 2001 v Museo de Arte Carrillo Gil v Mexico City. Na festivalu Czechpoint, mezinárodním festivalu politického umění pořádaném minulý rok v Galerii NoD, byl prezentován současný mexický video art, který rovněž reflektuje stav světa, jenž zešílel, a který je kvůli násilí, jež zachycuje, rovněž neobvykle znepokojující. To dokládá např. video Ivana Edeza de negocios y placer (2005), působící jako nalezený záznam střelců, kteří v džungli střílejí z vrtulníků na prchající nahé Indiány, a architektonickou intervenci nazvanou 154 nábojů ráže 12 (2002). Byla zde uvedena rovněž stále provokující díla, jako například Arbeit Macht Frei (2005) Enrique Ježika, jež zobrazuje mexické dělníky, kteří pomocí kladiva a dláta vysekávají do betonové podlahy svastiku, či performance Loreny Wolffer Ztělesňuje-li Mexiko, kdo ji tak zřídil, při níž se umělkyně prochází po molu, kde předvádí módní pózy, přičemž mazaně dává na odiv ošklivé modřiny a rány, které jí pokrývají tělo. V pozadí zní údery a hlas amerického senátora obhajujícího při audienci u prezidenta USA zkorumpovanou mexickou vládu. Další mexický umělec, který v Praze v nedávné době jako jediný vystavoval samostatně, by si také zasloužil větší zájem ze strany odborného tisku. Dostalo se mu však velké pozornosti alespoň od místních návštěvníků. Projekt zvaný Pomíjivá přítomnost, který představil mexický sochař a performer César Martínez, nemohli v žádném případě přehlédnout kolemjdoucí (zvláště pak děti), kteří se zastavovali a zvědavě nakukovali do galerie HuntKastner Artworks. Někteří se při pohledu na nafukující se a smršťující se latexové figuríny vystavené uvnitř museli smát, jiné tento pohled poněkud mátl. Pro zmíněnou putovní výstavu použil Martínez (narozen v roce 1962 v Mexico City) nahé modely, podle kterých vytvořil ze silné pryže figuríny v životní velikosti a jiné objekty, např. propletené části těl. Tyto figuríny měly převážně jen nevýraznou černou barvu a periodicky se naplňovaly vzduchem vyfukovaným vzduchovými sušáky, připojenými pomocí dlouhých černých hadic připomínajících pupeční šňůry. Tyto modely byly koncipovány tak, že se pomalu nafukovaly a poté se rychle vyfoukly. Pozorovat, jak se figuríny nafukují, bylo jako sledovat člověka, který vstává z mrtvých a začíná ožívat. Ve chvíli, kdy byly figuríny v plné síle, vypadaly z dálky dokonce jako živí lidé, včetně detailů jako zuby, bradavky, nehty a zvrásněná kůže na kloubech. Bez pohybu připomínaly však spíše zombies, oživlé mrtvoly. Jejich obličeje měly povětšinou zasmušilý, prázdný výraz; i kdyby tedy byly živými bytostmi, jimž v žilách koluje kyslík, životem by věru nepřekypovaly. A poté, co se z nich vyprázdnil vzduch, zhroutily se jako mrtví v nepříliš hrdinské křeči. V eseji napsané pro katalog k této výstavě Martinez uvádí „Vzduch je esencí našich pocitů. Je tělem naší duše. Je nehmotnou podstatou života… Vzduch je také tím, co nás v podobě dechu smršťuje a následně expanduje. Dusík a kyslík; to je rovnice života. Z toho pramení můj zájem o nafukovací sochy, měkké skulptury a duté sochy.“ Martinez však rovněž zdůrazňuje, že jelikož se lidé dnes příliš nestarají o uchování kvalitního ovzduší, jež umožňuje existenci života, nevědomky sami sebe dusí. Naše nezdravé a zanesené průdušky mu tedy slouží jako metafora pro naše ospalé, citově prázdné a bezcílné životy. Jeho latexové skulptury tedy vyjadřují poselství, že existuje spousta lidí, kteří sice dokáží své tělo plnit vzduchem, nejsou však naplněni životem a nedisponují již oduševnělou energií a city. „Jsme uvnitř potenciálních průdušek; dostali jsme se do velkého průšvihu!“ říká Martinez. „Zpolitizovaná daň z uhlíkatých sloučenin a z přidaného kyslíku učinila nás a naše životy netečnými a přivedla nás na scestí. Tato změna dosáhla takového stupně, že jsme si zaměnili dýchací ústrojí za úděsné hlavní třídy nejlidnatějších hrůzopolí světa.“ Na pražské expozici byly vystaveny dvě ženy sedící naproti sobě, jedna černá a druhá zelenomodrá, které se střídavě naplňovaly a získávaly podobu. Za nimi byli na zdi připevněni muž a žena, jež buď stáli, nebo splihle viseli dolů. Poblíž se v rohu krčil muž s ústy otevřenými dokořán, další žena se choulila ve výkladní skříni a opodál na vrcholku dřevěného žebříku podivně balancovala mužská postava — když byla nafouknutá, tak vypadala jako ztuhlý skokan z můstku. Bylo zde vystaveno i malé dítě (novorozenec) na podstavci, na dalších dvou podstavcích pak u oken stály mužské bysty, které se vzdouvaly ke vzájemnému polibku. Na podlaze galerie ležela velká koule z lidských rukou, jediný objekt této výstavy, který při nafouknutí propojoval vystavené figury, jež jinak zůstávaly zcela izolované, a to i přesto, že byly umístěny v těsné blízkosti. I když se figuríny nafukovaly a bortily v naprostém osamění, nešlo v žádném případě o nikterak tiché představení. V galerii neustále hučely vzduchové sušáky a silně zde páchla (přímo smrděla) pryž, díky čemuž získala celá výstava veskrze industriální charakter s nádechem jisté nervozity. V samostatné sekci galerie byly vystaveny fotografie, které Martínez pořídil v ulicích Španělska a Itálie. Mezi nejzajímavější patřily detailní záběry nahodilých juxtaponovaných objektů, jako např. obrovských pytlů na odpadky ležících zřejmě v obytné kuchyni dvou mužů, jež zde spolu žijí, nebo tělo ženy v bikinách na billboardu, tyčící se nad zástupem zmožených nakupujících, kteří ji vůbec neberou na vědomí. Nedokážeme vnímat tolik věcí v našem okolí, i když je máme přímo před očima nebo nám visí nad hlavou. To je zřejmě poselství, které nám autor prostřednictvím těchto fotomontáží umístěných vedle nafukovacích soch chce předat. César Martínez nás žádá, abychom přehodnotili vlastní život — dýcháme, abychom skutečně žili, nebo pouze přežíváme jako oživlé mrtvoly? V knize Den mrtvých: a jiná přemítání o smrti, pojednává mexický patolog F. Gonzalez-Crussi o mexické posedlosti smrtí, jež nemá téměř nikde jinde ve světě obdoby. Je to uklidňující a komplexní přístup ke smrti, jenž nepřestává udivovat cizince. Když Gonzalez-Crussi popisuje schopnost z vosku ulité posmrtné masky zachytit něco z fyzické existence své předlohy, říká: „Toto ‚něco‘ není ani duše, která je éterická a nedělitelná, ani část těla, jež je nyní bez života. Je to něco, co by Řekové nazvali ‚formou‘, jde o jistý element fyzické stránky těla, který se neporušený odděluje od mrtvých ostatků. Podivuhodné je to, že tento nevyjádřitelný princip uchovává sugestivní schopnosti duše a reprodukční vlastnosti těla, jelikož na základě jedné formy lze vytvořit sérii masek – z nichž každá představuje identickou imanentní přítomnost předlohy.“ Modely lidí od César a Daniela Josepha Martíneze si tyto sugestivní schopnosti duše zachovávají rovněž, dokonce ještě výrazněji než posmrtné masky. V případě Césara Martíneze mají i schopnost reprodukce. Ne sice takovou, jakou máme my, tedy my živí lidé, ale jistým způsobem ještě trvalejší. A viděno očima Mexičana: jednou stejně přijde to, čemu se nikdo z nás nevyhne, tak se pro mrtvé alespoň pořádá jednou ročně oslava. Ve chvíli, kdy dav kolemjdoucích sledující „Pomíjivou přítomnost“ Césara Martíneze došel vrcholné exaltace a vzniklá situace získala charakter improvizované slavnosti, mohla výstava připomínat mexickou oslavu Dne mrtvých, ovšem bez těch stovek kostlivců, Calaveras, sladkostí ve tvaru lebky, barevných květin a hlučných prodavačů tacos a nápojů, hemžících se na chodnících. A nezaslouží si mexičtí (a mexicko-američtí) výtvarní umělci takové přijetí pro změnu i v této části Evropy?

++++++++++++++

Když Hernán Cortes psal mezi lety 1519 a 1526 španělskému králi Karlu V. své „Dopisy z Mexika“, jež jsou především detailním zachycením krásy a velkoleposti, se kterou se zde setkal, ale na druhou stranu ovšem i vyčerpávajícím popisem hrůz a utrpení, které ve jménu křesťanství způsobil, neměl tušení, že jeho dobyvatelský záměr, spojený s drancováním, povede ke konci světa. Každopádně znamenal konec světa pro národy, které následně zanikly. Porušením slávy Nového světa již od prvního dne jeho existence Cortés, velký dobyvatel ze Starého světa, zajistil, že na světě již nikdy nebude moci být nastolena harmonie. Amerika byla totiž v té době přinejmenším z hlediska filozofie na opačném pólu než Evropa a propojením národů by došlo k přirozenému vyvážení civilizací; místo toho je dnešní svět i nadále víceméně charakterizován převahou jedné civilizace nad všemi ostatními, über alles, samozřejmě kromě těch mentalit, které se rozhodly vzdorovat. Mexičtí, mexicko-američtí a Chicano umělci, jejichž díla byla v Praze v nedávné době k vidění, jsou sami o sobě bojovníky. Nevědomky se i nyní staví na odpor samotnému Cortésovi a vzdorují skutečnosti, že se kdysi museli podrobit společenským normám, jež je držely v šachu; tito umělci bezděky vyjadřují stejné přesvědčení jako Daniel Joseph Martinez v rozhovoru pro Moukhtar Kocache, v němž hovořil o výběru díla nazvaného Zcela osvícená Země září triumfální katastrofou pro americký pavilon na 10. mezinárodním bienále v Káhiře v roce 2006. „Upřímně věřím v umění více než v cokoli jiného a jsem také přesvědčen, že možnosti poezie, filozofie a umění mohou být nejmocnějšími nástroji, které máme k dispozici – ale umění, umění v kacířském smyslu nedychtí po úspěchu, chce být spíše nebezpečné, představovat hrozbu pro řád světa, který vyznáváme. Co kdybychom vytvořili společenstvo vedené heretiky, rebely, disidenty, vizionáři, piráty, odpadlíky, schizofreniky, ufony, ateisty, sirotky a kočovníky? Jak by potom vypadalo umění?“ Odpověď je nasnadě: mnohem více umění by vytvářeli právě výše zmínění.

Poznámka autora: Část této eseje byla původně publikována v časopise The Prague Post (2006).




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Náš praktický PA (Průvodce Amerikou) pro ulehčení orientace ve velmi specifickém prostředí Spojených států. Příhody zvířátek,...
Více informací...
44 EUR
48 USD
1995, 35.5 x 43 cm (3 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
750 EUR
816 USD
1999, 21.5 x 28 cm, screen print on paper
Více informací...
95 EUR
103 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS