Časopis Umělec 2003/2 >> Nazí v post-sovětské Arménii Přehled všech čísel
Nazí v post-sovětské Arménii
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Nazí v post-sovětské Arménii

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Eva Khachatrian | performance | en cs

Umění performance obecně hraje zajímavou roli v současném arménském umění. Téměř všichni umělci zde osobně touto oblastí prošli. V dnešní době je Azat Sargsyan, známý také pro své časté cestování, pravděpodobně nejobětavějším představitelem tohoto žijícího žánru v současném arménském umění.
V jednom představení After the Wall Show (Představení za stěnou, 2000) a pak pro Sao Paolo Bienniale (2002), se Sargsyan svalil na zem před dveřmi a ztotožnil se s rohožkou s nápisem WELCOME (VÍTEJTE). V rámci pozadí exhibice a skrze jeho ponižující postavení se umělec ztotožňuje se Sovětským svazem, všemi jeho chybami a hříchy, kterých se dopustil při snaze navázat kontakt s civilizací. Je umělcem žijícím a tvořícím v Sovětském svazu – jednotlivcem, beroucím na senbe všechny zločiny spáchané svou vlastí. Takový sebekritický přístup umělce přerůstá v pokoření: u jeho ztotožnění se s rohožkou si můžete vybrat: buď ho překročit, nebo si o něj otřít boty.
Sargsyan leží u vstupu do výstavní síně a lidé vcházející do haly po něm šlapou, což vytváří Sargsyanův vzájemný vztah s publikem. Zatímco v After the Wall návštěvníci Sargsyana překračovali, v San Paolo byl zraněn, když ho lidé skutečně použili jako rohožku a otírali si o něj boty – obzvláště bolestivé byly ženy v botách na vysokých podpatcích. Toto všechno připomíná vystoupení ruského protagonisty, umělce Olega Kulika, ve kterém se umělec ztotožnil se psem, se kterým bylo krutě zacházeno v ruském představení, kde ho týrali nadávkami a bitím. V Amsterdamu lidé přicházeli a Kulika, toho “štěkajícího a útočného psa”, hladili a zároveň mu nabízeli svou pomoc. Nepochybně je Kulikovo vystoupení více extrémní než Sargsyanovo: v jednom případě napadení návštěvníky výstavy a v druhém případě přímý kontakt s lidmi na ulici. Nicméně, v obou případech umělci vědomě vyprovokovali přímou komunikaci s publikem. A v obou případech se publikum stalo bezprostředním účastníkem vystoupení a výsledek pak záležel už jen na publiku.
Množství diváků, zatažených do živého vystoupení, je přirozeně limitováno, a tak mnoho současných umělců předvádí svou práci pomocí jiných médií, obvykle používají video, které pak může být umístěno na webu. Moderní technologie jsou proto schopné učinit vystoupení nesmrtelným, i když je převedením do jiného média zbaví života. Důvodem tohoto převedení může být také obava o vlastní bezpečnost, když si umělec nepřeje být v přímém kontaktu s publikem. Jeden z prvních převodů tohoto druhu v Arménii byl proveden Grigorem Khachatryanem, který předvedl fotografie nazvané Manifest (1990). Vůbec poprvé v historii současného arménského umění se umělec ukázal úplně nahý: snímek zepředu, z profilu a zezadu. V té době byla veřejnost pohoršená situací, kde se umělec stal objektem své vlastní umělecké práce. Na exhibici Svazu umělců nazvané One-by-One Work (Jedna práce po druhé) (kde měl každý člen svazu právo představit svou práci bez předešlého schválení porotou), byla za několik dní tato nestydatá práce (jak ji nazvala společnost) z výstavy odstraněna. Podle autora byl Manifest způsob, jak se zbavit strachu a komplexů souvisejících jak s ním samotným, tak s post-sovětskou situací. V textu k Manifestu bylo napsáno: “Nejsem člověk, jsem Grigor Khachatryan; vy nejste lidi, jste současníky Grigora Khachatryana. Grigor Khachatryan, jméno vznešené a nádherné.” Podle filozofa Vardana Jaloyana neopustil Grigor Khachatryan místo ideologie s prázdnou, naznačil nový druh ideologie, která ubíjí všechny ostatní ideologie svou absurditou, stupiditou a nemožností.
Být nahý je současně považováno za akt zrady: vlasti, “idejí leninismu” a přátelství. Vyjadřuje pocit viny za jakýsi zločin, toto vyjádření je potvrzeno stylem “kriminální” policejní fotografie (záběr zepředu, z profilu a zezadu), tak jako řada jablek na snímku, symbolizujících biblický hřích.
Azat Sargsyan a Grigor Khachatryan jsou “socialističtí” umělci, jejichž díla byla zaměřena proti sovětským idejím. Dokonce i nyní stále přemýšlejí o způsobu, jak bojovat proti systému, který už dále neexistuje. Po rozpadu Sovětského svazu byla tato ideologie nahrazena národní verzí Arménie, a post-sovětská generace se pak zabývala bojem proti národní ideologii. V tomto ohledu zaujímá umělecká tvorba zvláštní místo, jako téměř všichni umělci, kteří se v tomto žánru angažovali, jejichž dílem je sociálně-politické umění.
Nicméně to nemá žádný význam, i když je arménské umění obecně plné sociálních a politických témat, a akce – performance jsou však užitečné, protože se této problematiky dotýkají a předkládají ji. Další umělec David Kareyan, který začal tvořit po pádu Sovětského svazu, prezentoval své dílo Sweet Repression of Ideology (Sladká ideologická represe) na výstavě nazvané Collapse of Illusions (Konec iluzí) v Jerevanu (2000). Vsedě, na kolečkovém křesle četl arménskou národní ideologii, pak vytrhl z knihy několik listů a hodil je do velkého kotle, ve kterém připravoval jakousi “ovesnou kaši”. Invalida je zklamaný jedinec, znovu podvedený tím, že vložil své naděje do nové, demokratické společnosti. A místo toho je krmen národní ideologií.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2004, 21.5 x 28cm, Mixed Media
Více informací...
332,40 EUR
362 USD
Transcedentální příběh emzáků v reálném světě i když trochu jiném než ho známe my a v říši smrti, kde dochází k neuvěřitelným...
Více informací...
4,02 EUR
4 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Obsáhlá publikace zachycující dosavadní tvorbu jedné z nejvýznamějších evropských umělkyň., , Žena, kterou staví na piedestal...
Více informací...
12 EUR
13 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS