Časopis Umělec 2005/2 >> Vyloučení bojovníka bez přátel Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2005, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Vyloučení bojovníka bez přátel

Časopis Umělec 2005/2

01.02.2005

Travis Jeppesen | commentary | en cs de

Proč čteme umělecké časopisy? Promiňte, ale to je otázka, která musí být občas položena. Odpověď se totiž časem mění podle postavení, statusu člověka a podle jeho vztahu ke zbytku tak zvaného uměleckého světa, pokud nějaký takový vůbec existuje. Čteme, protože na těch lesklých stránkách hledáme nějakou projekci nás samotných? Abychom drželi krok s nejnovějšími trendy a nezůstávali pozadu? Zajímá dnes ještě někoho, co chce říci kritik? Existuje stále ještě nezávislá kritika, nepatřící k žádné umělecké instituci?
To jsou otázky, s nimiž se potýkám pokaždé, když dočtu poslední číslo be magazine, tenkého časopisu vycházejícího pod dohledem Berlin Künstlerhaus Bethanien. Číslo jedenáct bylo věnováno tématu „kritika“. Začíná podmanivou esejí Hanno Rauterberga o současné krizi umělecké kritiky. Provokativní prohlášení, že pokud kritika umění naprosto zmlkne, nic se nezmění, ponechme stranou. Rauterberg dále argumentuje, že základní princip kritiky, tedy posudek, se stal záležitostí minulosti. Uznává, že toto prohlášení o „smrti kritiky“ není nic nového, a zároveň trvá na tom, že během své krize dospěla kritika k sebezničení ve jménu „nesprávně pochopené touhy“ po objektivitě. Kritika si jako seriózní intelektuální obor nemůže dovolit být objektivní, dovozuje Rauterberg; jakmile ztratíte první osobu, už to není kritika. Jak říkal Leibniz, veškeré vnímání určuje náhled pozorovatele. Kritika byla nahrazena novým stylem uměleckého psaní, které je sotva něčím víc než propagandou výstav a kariér jedinců.
Rauterbergova esej nastoluje několik zajímavých témat. Proč je dnes tolik umělců a tak málo kritiků? Dříve mohla recenze udělat nebo zničit kariéru umělce. Dnes už to neplatí. Kritikové už nejsou poctěni touto mocí. V historii dvacátého století se kritika jeví jako hybná síla modernismu. Nesmíme zapomenout, že to byl básník – Charles Baudelaire, kdo vytvořil moderní disciplínu umělecké kritiky. Baudelaire, sám umělec, vytvořil z kritiky umění tak, že se neustále tázal a přehodnocoval své vlastní principy. V Americe najdeme slavný příklad Clementa Greenberga, bojovníka za abstraktní expresionisty, a jeho žáky a dále třeba rakouského emigranta Roberta Hughese. Baudelaire, Greenberg, Hughes: tři známá jména v historii umělecké kritiky. Je vůbec ještě, kromě starého nudného Hughese, naživu někdo, jehož jméno by mělo takovou autoritu?
Tato ztráta může být způsobena nejen šířením konzervativních přístupů v oblasti nakladatelského podnikání, ale i mezioborovými postupy v umění. Pod iluzorní maskou svobody se skrývá naprostý kolaps termínu „profesionál umění“. Ten nyní zahrnuje širší matrix profesionálních aktivit. Dnešní kritik je zároveň kurátorem, ředitelem muzea, editorem, možná je i sám výtvarným umělcem. Jak může takový kritik napsat negativní recenzi na výstavu v galerii, kde by sám byl jednoho dne rád kurátorem?
Rauterberg v zásadě navrhuje, aby byl znovu zaveden mnohem přísněji definovaný profesionální sektor podle modelu, jenž se vyvinul během modernismu. Další možností by bylo popřít „smrt kritiky“ a jednoduše začít znovu přispívat k nepřetržitému vývoji této „ztracené“ disciplíny. Pro začátek se zaposlouchejme do hlasů, jež se ozývají z vnějšku malého království veřejného diskursu o umění, a pokusme se integrovat některé z výpovědí odpadlíků do umělecké mluvy, vznikající od počátku konceptualismu. Ta totiž nedávno upadla do naprosto falešného „specializovaného“ pseudojazyka, bohatého na užvaněné nejapnosti, jež účinně diskvalifikují všechny, kdo se pošetile pouštějí do zpochybnění hierarchického systému světové umělecké scény.
A dále, místo abychom se spoléhali na únavné kategorické nahodilosti, měli bychom pracovat na rozvoji nových jazyků umění, které pokoří tradiční omezení kritiky (tedy didaktismus). Jazyk není jen systémem cílů, není sám o sobě závěrem. Je to divoký tvor, jenž chce být vypuštěn na svobodu – musíme mu dovolit svobodně se rozeběhnout a možná i napáchat škody. Ať třeba zadáví samotné principy, které považujeme za nejposvátnější, ať nás zbaví přímo toho, co chceme sdělit. Zkrátka, budoucnost bude potřebovat novou kritiku, která dokáže udržet své přednosti, a přitom se vrátí ke svým básnickým kořenům. Možná se toto nové smilstvo syrového jazyka a syrové filozofie projeví v jiném médiu než je psané slovo. Třeba bude aktivováno digitálně, možná se bude podobat nespoutaným, nečitelným graffiti, jaká najdeme v malbách Cy Twomblyho… Prvním cílem jazyka by mělo být ani nesoudit, ani neživit (i když dokáže obojí), ale naprosto nás pohltit. Tak nás aktivněji spojí s uměleckým objektem skrze jeho tajemnou antipovahu, přivede nás blíže k Pravdě, která je vždy synonymem pro Zmatení.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Statue, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
67 USD
2002, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
571 USD
2008, 21.5 x 28 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
216 EUR
222 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
298 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS