Časopis Umělec 2003/1 >> Zorilor Přehled všech čísel
Zorilor
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zorilor

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Jiří Havlíček | news | en cs

Všude, kam se jednou podíváte, je to skoro stejný. A ani vy se moc neměníte. Podobné příběhy, které jste sami někomu vyprávěli, nebo jste je už určitě někde slyšeli. Tenhle je o malé holčičce, která se pořád na něco ptá, ale dostává jenom odpovědi, které zjevně nesouvisejí s otázkou, alespoň ne v běžném slova smyslu. Holčička je po čase trochu nesvá z toho, že buď nerozumí nikomu ona, anebo nikdo jí, a rozhodne se odejít z města. Je poprvé venku za městem. Stojí v lese a najednou má pocit, jako by ztratila sluch, protože nic neslyší. Je ticho. Příběh ještě pokračuje, ale jak to dopadne nevím. Není to rumunský příběh, údajně to je nějaká holandská pohádka, ale jisté to není.
Byli jsme v Cluji, kde na ulici potkáte docela hodně psů. Někteří mají svá oblíbená stanoviště a mohli jste je tam každý den pozdravit, jiní se jen tak toulají městem. Pozorují vás pokradmu, s ledabyle skrývanou důvěrou v očích, ale jídlo si od vás většinou nevezmou, ani od místních ne. Jejich zájem byl jinde. Po opatrném seznamování je vám to hned jasnější a původní váhavost se rázem mění v otevřené přátelství. Nejlepší je to pod bradou (drbání) a za ušima (hlazení), a i to kousnutí (do lýtka), nakonec berete skoro jako poctu, za kterou byste měli být někomu vděční.
Ubytovali nás na jednom z mnoha sídlišť, v domě s vybydleným přízemím a s nedodělanou fasádou. O to větší překvapení čekalo uvnitř. Pokus o západní standard se sice úplně nevydařil (sprchový kout po dvou týdnech expandoval do celé koupelny, včetně záchodu), nicméně výsledek byl nadprůměrný i na naše poměry. To, že hostování na Academia de Arte Vizuale “Ioan Andreescu” byla dobrá volba, se s konečnou platností potvrdilo v konfrontaci s nekompromisní estetikou velkých černých paspart, důsledně prosazovanou v atelieru Fotovideo. Formou asimilace (jednu takovou fotografii jsme si nalepili na zeď našeho pokoje) jsme se s touto estetikou, v podstatě úspěšně, vyrovnávali celý pobyt.
Rumunská architektura, svojí podivnou dekorativností a členitostí, trochu připomínala kulisy z vědecko-fantastických filmů němé éry. Dada-byzanc. V jednom místě dokonce sídliště plynule přecházelo v obrovský hřbitov, na kterém měla svůj hrob i Ana Pop, ačkoliv je ještě naživu a bydlí v tom samém domě, kde jsem slyšel příběh o malé holčičce, jenže ve vedlejším vchodě, kde se snadno ztratíte. Seděl jsem na pohovce, v bytě uprostřed jednoho takového sci-fi města, a poslouchal. Připomínalo mi to byt mojí babičky z otcovy strany.
Podobná paneláková stísněnost nenápadně se měnící v útulnost. Mezi kuchyňskou linkou a stolem bylo asi třicet centimetrů místa, tak akorát, aby jste pohodlně prošli (na bok). V kuchyni okno, ze kterého byl perfektní výhled na protější panelák, trochu temnější předsíňka plná vestavěných skříní až do stropu a pach, při kterém se vám neodbytně vybavovalo něco oblého, nažloutle lakovaného a oprýskaného. Taková Madlenka v čaji podle Prousta, kterého jsem v Rumunsku nemohl dočíst. Nebyl to ztracený čas, ale nechtělo se mi ho hledat.
Teorie, že lístek na autobus za 15 000 lei (platí na dvě jízdy, nutno použít oba dva konce), je zároveň lístek pro dvě osoby do místní opery, se nakonec ukázala jako lichá a snad až příliš utopistická. Autobusy vypadaly podobně jako ty francouzské z padesátých let (asi to opravdu byly francouzské autobusy z padesátých let) a oproti místním značkám měli měkké, vypolstrované sedačky a tapetu z jemným dekorem na stropě. Takové pečlivě opečovávané exponáty z technického muzea, nepostrádající eleganci a šarm. Patřily mezi ty oblíbené. Ani revizora jste v nich tak často nepotkali, na rozdíl od těch hranatých s dřevotřískovýma sedačkama, které vás zavezli třeba do Zoriloru.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
299 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS