Časopis Umělec 2010/2 >> Vtipárt Pabla Helguery | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Vtipárt Pabla HelgueryČasopis Umělec 2010/201.02.2010 Tristan Russel | humour | en cs de ru |
|||||||||||||
Snobští kurátoři, egoističtí umělci číhající na svůj další rezidenční pobyt, galeristé, kteří mají za sebou až moc uměleckých veletrhů, sběratelé, které zajímá jen tržní hodnota, a sykofanti, potulující se po uměleckém světě — na tyto a další postavy má namířeno tvůrce tzv. Artoons Pablo Helguera. Není radno šťourat do pompézní a povznesené atmosféry galerií a muzeí, označovaných jako „umělecký svět“, obzvláště pokud jsou ti, ze kterých si utahujete, vaši soukmenovci, zaměstnavatelé a mecenáši, zvyklí zabývat se spíš seriózní činností okolo grantových žádostí a tím, jak se objevit ve „správné“ publikaci či na „správné“ výstavě. Helguera sám byl a je součástí těchto „seriózních“ aktivit stejně jako činným umělcem a vedoucím pro akademické programy pro dospělé v MoMA v New Yorku. Přestože kreslil komiksy od dětství, dlouho své výtvory přehlížel a považoval je za jaksi podřadné tvorbě aktivního umělce; naštěstí pro nás je teď „již dost starý na to, aby mu bylo jedno nebo aby alespoň přehodnotil své chápání toho, co znamená ‚seriózní‘.“
Helguerovo „seriózní“ dílo obsahuje témata zahrnující historii, paměti a identitu a věnuje zvláštní pozornost i těm oblastem, které se mohou zdát na ústupu — například jeho bádání v oblasti vymírajících jazyků v díle Conservatory of Dead Languages (Skleník mrtvých jazyků, 2004-současnost) vychází ze skutečnosti, že z šedesáti pěti tisíc v současnosti používaných jazyků přežije do dalšího století pravděpodobně méně než polovina. Byla to však jeho publikace Manual of Contemporary Art Style (Příručka stylu současného umění, 2005), ve které začal Helguera uplatňovat o trochu méně uctivý pohled na své okolí, a která byla pojata jako průvodce etiketou uměleckého světa pro ty, kdo právě začínají — nabízí jim rady ohledně toho, zda má kritik spát s umělci, jejichž dílo se mu nelíbí, správný postup, kterého by se měl držet sběratel při výběru nového uměleckého díla s ohledem na své sofa, a jak se elegantně dostat ke galerijnímu zastoupení. Manual of Contemporary Art Style vedl přirozeně k Helguerovým Artoons, které původně vytvořil pro internetovou stránku www.artworldsalon.com a které se od té doby objevily v publikacích po celém světě. Ty se skutečně rozšířily tak, že jejich antologie teď čítá dva svazky a třetí je na cestě. Zároveň s prací na dalších Artoons rozvíjí Helguera také nový projekt, a sice knihu komiksů s názvem The Adventures of Olmeco Beuys (Dobrodružství Olméky Beuyse, 2010). Její příběh nás vrací zpět v čase až do předkolumbovské éry, kde jsme svědky útrap nedoceněného olméckého umělce, který se snaží vydobýt si uznání uprostřed moře kritiků, kurátorů a sběratelů. http://pablohelguera.net/2009/02/artoons/ Tak se pro teď neberte radši moc vážně, protože jsme pro vaše pobavení přichystali výběr Artoons, které nejvíce zacvičily s bránicí našich redaktorů.
01.02.2010
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář