Časopis Umělec 2004/1 >> "Read it / Čti to" - Ján Mančuška v Andrew Kreps Gallery, New York Přehled všech čísel
"Read it / Čti to" - Ján Mančuška v Andrew Kreps Gallery, New York
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

"Read it / Čti to" - Ján Mančuška v Andrew Kreps Gallery, New York

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Ingrid Chu | review | en cs

Českého umělce Jána Mančušku zajímá, s čím se člověk potýká každý den. Často do svých instalací včleňuje stoly, židle, skříně a hrnky. Svými díly nám sděluje, jak domácí předměty nejen zaujímají prostor, ale také definují naši zkušenost v prostoru. Vybírá předměty, které vyjadřují přímý vztah k tělu skrze své funkce a poskytují prostor pro interakci.
Do jisté míry v každém díle opakuje své nutkání mísit domácí a umělecké vlastnosti vybraných předmětů. Mnohdy tyto vlastnosti manifestuje dvěma způsoby: jak jsou prezentovány vizuálně a jak jsou popisovány textem. Nejzřetelnějším příkladem je The space behind the wall… (Prostor za zdí…, 2004), kde světlo prochází skrze písmena vyřezaná do dřevotřískové stěny. V prostoru za písmenky jsou dvě skříňky, židle a na zadní stěně rám. Stěna s textem rozděluje hlavní místnost galerie a zamezuje fyzickému přístupu diváka k dílu, ale zároveň mu poskytuje čočku, kterou do něj může nahlížet.
Zpočátku se Mančuškovy příkazy zdají být přímé. Teprve při jejich provádění, při uposlechnutí příkazu „čti to“ (jak zní název výstavy), objevíme složitost toho, co umělcova slova v podstatě znamenají. Slova, jež si Mančuška vybírá, nejenže popisují, co nám ukazuje, ale i odhalují, jak umělec simuluje strategii, díky níž diváci na první pohled pochopí, na co se dívají. Podobně jako slova použitá v dílech samotných také Mančuškovy názvy jsou explicitní. The space behind the wall… shrnuje prvních několik slov v odstavci, jímž Mančuška vysvětluje, co přesně je za zdí. Jiné názvy, jako 800 Ways to Describe A Chair (800 způsobů, jak popsat křeslo, 2004) a In My Mother’s Flat I Always Sit on the Left Chair (V bytě mé matky vždy sedím na křesle vlevo, 2002), vyjadřují, co díla obsahují či jakým způsobem vznikla.
Užíváním textu a specifickým sestavením předmětů Mančuška vizualizuje prostor tak, že překračuje „ideu“ Josepha Kossutha o umění jako konceptuálním rámci, jímž se ptáme, jak se měří vnímání. Jak je příhodně poznamenáno v tiskové zprávě, „Mančuškovo vyjádření situace povyšuje naši zkušenost jazyka, popisujícího naše setkání“. Proto to, co bychom mohli snadno pochopit jako akademické cvičení a historické opakování konceptuální ideologie, má tak překvapivý účinek.
Mančuška odměřuje vnímání nejen vizuálně, ale také tak, jak jej chápeme v prostorovém smyslu. Použitím týchž objektů znovu a znovu v různých artefaktech je praktická funkce domácích předmětů obrána o pojmovou funkci, a to jakmile se ocitnou v kontextu v galerii. Nicméně uspořádání předmětů je založeno na konkrétní tkáni vztahů, jež se od minimalistické konvence odlišuje značnou závislostí na interakci diváka s dílem. To autor zdůrazňuje díly jako In My Mother’s Flat I Always Sit on the Left Chair (2002) – kresbami vzniklými napnutím barevného vlákna mezi hřebíky vbitými do zdi. Založením dialogu mezi vybranými předměty (třeba stolem a židlí) a konkrétními podmínkami (ať už osobními, historickými či rodinnými) Mančuška vyjadřuje, co tyto předměty jsou, své zaujetí jimi, a interakci mezi nimi a divákem když se objeví v galerii.
Rozdělení místnosti napůl (ŕ la Gordon Matta-Clark) či napnutí vlákna, které pak vytváří podobu předmětu, to jsou jen některé z přímých, zdánlivě jednoduchých úkonů, které Mančuška používá. Často poté, co uspořádá jednotlivý předmět či skupinu předmětů, vymezuje lineárním gestem kritický bod mezi předmětem a zkušeností jedince s ním.
Toto vyjádření se ale mění s každým dílem. Na jedné stěně například zůstaly dírky po výstřelech ze vzduchovky, vykreslující siluetu židle, aby tak zformulovaly 800 Ways to Describe a Chair (2004). Prostým okem sotva viditelná židle, jež vypadá jako duch, dokazuje, jak se Mančuškovi daří vytvářet výjimečně jemná díla, i přes mnohdy násilné procesy při jejich vzniku.
Nakonec se čtení Mančuškových děl neukazuje jako jednoduché, nicméně člověk se dočká odměny. To, jak se předměty vztahují k sobě navzájem, nabízí nesčetné možnosti mnohonásobných zkušeností. Podobně jako písmena vytváří slova a pak věty a s trochou štěstí zprostředkují nějaký smysl. Mančuška nabízí divákům předměty, skrze něž mohou komunikovat s dílem na mnoha úrovních – nejprve jim nabídne doslovné, pak vizuální a nakonec zkušenostní setkání. Jen ti diváci, kteří jsou ochotni putovat z povrchu dál a číst až ke sdělení vnitřního obsahu, se dozví celý příběh.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
Small – Signed Edition of 100, 35cm x 28cm, Photography on 1cm white block. From series of rare photographs never released...
Více informací...
220 EUR
239 USD
Poslední hlubinný hnědouhelný důl v Čechách Centrum, 2016, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
631 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS