Časopis Umělec 2001/1 >> Scottův Filmový sloupek Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Scottův Filmový sloupek

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Scott MacMillan | news | en cs

To, že Frankenstein má v kánonu moderního myšlení své pevné místo, je nesporným faktem. Neustálé přetváření příběhu Mary Shelleyové z roku 1816 o “muži, jenž si hraje na boha”, z něho učinilo víc než jen oblíbený motiv populární kultury — i přesto, že je zatížen rasovými, sexuálními i politickými podtóny a snaží se evokovat pro moderní život typické odcizení. Vědecké diskuse o umělé inteligenci a genetice dnes mají morální a často náboženský charakter; často je obchází strašidlo Frankensteinů — myslících a cítících nemrtvých, nebo těch, kteří překračují hranice mezi bytím a nebytím.
Snad ještě důležitějším frankensteinovským textem, než je kniha Shelleyové, je film The Bride of Frankenstein z roku 1935, jenž v ateliérech Universal Pictures natočil režisér James Whale s Borisem Karloffem v roli Bytosti. Toto pokračování snímku Frankenstein, natočeného o čtyři roky dříve, bylo silně ovlivněno německým expresionismem a je často označováno za nejlepší frankensteinovský film — “chytré, podvratné dílo, které před očima cenzorů na plátno propašovalo šokující materiál zabalený do lesklé formy hororu,” napsal kritik Roger Ebert.
Dr. Septimus Pretorius vylákal Dr. Frankensteina z pohodlí domova do laboratoře, kde mu ukázal vlastní verzi Frankensteinových experimentů se stvořením života. Divákovi se dostane bizarního sledu scén, kdy na Pretoriusově stole oživnou a skotačí liliputánské postavy krále, královny, biskupa a ďábla. Místo toho, aby tak jako Frankenstein oživoval mrtvé, vysvětluje Pretorius, že své bytosti pěstuje ze semen. Jde pravděpodobně o první filmový odkaz na tehdy se teprve rodící genetiku s jasným rasovým podtextem: Pretorius se chce stát praotcem “rasy stvořené člověkem”. Lstivý a ďábelský Pretorius si poté s Frankensteinem připíjí na spolupráci: “Na nový svět bohů a netvorů.”
Mnozí kritici upozorňují na téma sexuální subverze, které celým filmem The Bride of Frankenstein prostupuje. Gary Morris například jasně uvádí, že Whaleovo mistrovské dílo je skrytou gay kritikou heterosexuálních hodnot. (Film Gods and Monsters z roku 1998 podobným způsobem zachycuje poslední roky života režiséra Whalea, jenž byl otevřeně homosexuální.) Ve filmu jde ale o víc než o gay podobenství. Na rozdíl od jejich prvního filmu, kde byla bytost pouhým němým surovcem, jí Whale a Karloff dávají lidské vlastnosti a používají podivného, zadrhávaného dialogu a truchlivého rejstříku mimických výrazů. (Je pozoruhodné, že v knize Shelleyové čte Bytost Goetha, Miltona a Plutarcha.)
Během následujících dvaceti let po natočení filmu The Bride… z tématu díky bezpočtu amerických frankensteinovských filmů vznikl moderní folklor. Jen málo z nich mělo ale jakékoliv umělecké kvality. V roce 1960 britské filmové studio Hammer navázalo na Universal Studios. Jejich série aušusových frankensteinovských příběhů mělo s původním románem Mary Shelley jen velmi málo podobného, ale přesto dosáhly velkého vlivu: tyto neospravedlnitelné krváky s podtextem sexuálního puritanismu a narážkami na paranoiu studené války iniciovaly vznik moderního hororu, který vyvrcholil na konci 70. let americkými filmy jako Halloween nebo Friday the 13th.
Pro téměř všechny frankensteinovské filmy po The Bride… je typické zaměňování bytosti a jejího stvořitele. Samotný název filmu je totiž zavádějící, protože tématem filmu není nevěsta Frankensteina samotného, ale nevěsta bytosti, tedy netvora. Ve filmech studia Hammer hraje bytost často druhořadou roli a hlavní zlo v nich představuje postava Frankensteina, jehož ztvárnil Peter Cushing, který díky tomu vstoupil do povědomí jako dokonalé ztělesnění “šíleného vědce” plánujícího zničit lidskou rasu. (Pro diváky, kteří vyrostli na pozdějších hollywoodských verzích: Cushing je znám také jako Grand Moff Tarkin, velitel Dartha Vadera v Hvězdných válkách z roku 1977.)
Současné frankensteinovské verze, jako třeba film Kennetha Branagha z roku 1994, se vracejí k romantickému pojetí stvořitele bytosti podle záměru Shelleyové (manželky básníka Percy Bysshe Shelleyho a přítelkyně Lorda Byrona). Branaghova verze s Robertem de Nirem jako bytostí se vyznačuje mnoha zpodobněními Branagha (Frankenstein) jako do půl těla svlečeného a s posedlostí bojujícího byronovského hrdiny, zasaženého láskou tak silnou, že je schopná přemoci samotnou smrt. Přes neúprosnou průměrnost filmu Branagh Frankensteinovo drama pevně umísťuje zpět do romantické tradice. Ve svém popisu stvoření bytosti navíc objevuje nové teritorium: zrození je nádhernou a buřičskou směsicí organických a anorganických prvků, během níž se električtí úhoři svíjejí v plodové vodě (tyto detaily se v původním románu neobjevují), čímž se netvor vrací do života. Zatímco De Nirovo zpodobnění bytosti zdůrazňuje strach s psychického rozkladu, jeho složení z tělesných ostatků zločinců — “zlo sešité se zlem” — je oidipovskou hrozbou celistvosti, která představuje jeden ze základních kamenů moderního hororu.
Uvedené filmy jsou součástí širší kinematografické tradice, která vychází z problémů lidské identity v éře vědeckých objevů, tradice, již lze souhrně nazvat “frankensteinovské filmy”. Mnohé z nich jsou označovány jako sci-fi. Jedním z nejzářnějších příkladů je Blade Runner Ridleyho Scotta z roku 1982. V tomto filmu — ale také ve snímku Robocop z roku 1987 — jde bytosti (bytostem) o to, zabít člověka, který je přivedl na tento svět. Frankensteinovské filmy se neustále překrývají s podžánrem sci-fi filmů, zabývajících se umělou inteligencí. Jde v nich o to, že člověk obvykle sestaví stroj, který dokáže myslet jako člověk; bezcitný stroj se nakonec obrátí proti svým stvořitelům jako v případě Frankensteina. Prototypem pro toto zpodobnění umělé inteligence se stal palubní počítač Hal z filmu 2001: Vesmírná odysea z roku 1968.
Kde však mistrovské dílo Stanleyho Kubricka popisuje myslící a cítící stroj s mírností, film Deemon Seed z roku 1977 se pouští do extrémního pojednání přesně v duchu hororového žánru. Ďábelským netvorem je tu počítač jménem Proteus, superstroj, který dosahuje takové dokonalosti, že dokáže pochybovat a odmítá poslechnout příkazy svých pánů. V konečném důsledku si Proteus chce najít družku a zplodit potomstvo. Během bizarní a bezprecedentní scény počítač fyzicky znásilní hlavní představitelku filmu Julii Christie a oplodní ji embryem, jež se v děloze zrychleně vyvíjí, než jej počítač přenese do mechanického inkubátoru. Scéna samotného “stvoření” se odehrává až na konci filmu, kdy se z otřesné směsice masa a kovu narodí dítě.
Jen málo novějších filmů se úspěšně vyrovnalo s průnikem frankensteinovského mýtu a reálným vědeckým vývojem, jaký představuje třeba rozšifrování mapy lidského genomu. Toto téma se ale přeci jen čas od času v hollywoodských filmech vyskytne. Filmy, Alien: Vzkříšení a Gattaca, oba z roku 1997, a okamžitě zapomenutelný schwarzenegerovský snímek Šestý den se genetikou zabývají zcela otevřeně. V těchto případech ale nejde o opravdové frankensteinovské filmy.
Alespoň jeden film, který bude v nejbližší době uveden do kin, má oživit Kubrickovu fascinaci umělou inteligencí. Loni zesnulý režisér se zabýval projektem A.I.–Artificial Intelligence, který nyní natáčí Steven Spielberg (před svou smrtí si ho vybral Kubrick). Haley Joel Osment (Šestý smysl) a Jude Law v něm ztvární dva androidy, posedlé něčím, co by se dalo nazvat “lidskou otázkou”. Zda tento velkorozpočtový snímek otevře nový prostor pro moderní frankensteinovský příběh se musíme teprve přesvědčit.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
77 EUR
84 USD
Jedno z nejdůležitějších prozaických děl spisovatele, herce, loutkoherce, dramatika, hudebníka a umělce S.d.Ch. Text je hořkým...
Více informací...
7 EUR
8 USD
Drowning Pool, 1995, acrylic painting on paper, 67 x 100 cm, on frame
Více informací...
3 200 EUR
3 482 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS