Časopis Umělec 2001/1 >> Dvakrát stratil Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Dvakrát stratil

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Tomáš Pospiszyl | review | en cs

Václav Stratil / Kresby 1955 – 2000, Muzeum umění Olomouc, 30. 11. 2000 – 11. 2. 2001, Velké “černé” kresby, Galerie výtvarného umění v Ostravě – Dům umění, 28.11. 2000 – 27. 1. 2001
Na důležité výstavy českého umění je nám Praha opět malá a tak se za nimi musíme vydávat i do regionů. Výlet nikomu neuškodí, naopak. Platí to i o velké dvoudílné výstavě Václava Stratila v Olomouci a v Ostravě. I když “pouze” rekapitulují autorovu kreslířskou tvorbu, vzhledem k volné definici toho, co můžeme za kresbu považovat, jsme v podstatě měli možnost vidět pokus o částečnou Stratilovu retrospektivu.
Václav Stratil minulý rok oslavil padesátku, ale české dějiny umění si s ním stále neví pořádně rady. Vytvořil některá díla, která dnes chápeme jako milníky českého umění osmdesátých a devadesátých let, okolo jiných se rozpačitě chodí jako kolem horké kaše. Legendární jsou jeho šrafované kresby z osmdesátých let, ve kterých mechanickým postupem vytvořil práce obdivuhodné metafyzické síly. Je to miliónkrát zopakované gesto Malevičova čtverce, záznamy meditace prázdné až k prasknutí. Stratil je i autorem fotografického cyklu Řeholní pacient, který v Čechách zatím nejsilněji a nejvíce působivou formou pracoval s tématem vlastní umělcovy proměnlivé identity. V jiných dílech se Stratil úporně ukazuje jako nahý král současného umění, ale jediné reakce, které se mu dostává, bývá jen trapné ticho. Se škatulkováním ale není třeba spěchat. Sám Stratil v posledním desetiletí přeskakuje z jednoho typu tvorby do druhého, aniž by mezi nimi bylo na první pohled vidět jasné propojení. Jak ale ukázaly dvě jmenované výstavy, u Stratila můžeme nalézt překvapivou kontinuitu i mezi výtvory, které od sebe dělí několik desetiletí.
Olomoucká část Stratilovy kreslířské retrospektivy shromažďuje práce od autorových dětských let až po současnost, včetně širší veřejnosti málo známých prací ze sedmdesátých let. Vše dohromady to je pěkný zmatek. Je to, jako kdybychom se ocitli na výstavě několika rozdílných individualit žijících v různých dobách. Něco se neodlišuje od dobového výtvarného výrazu, něco je jako spadlé z Marsu. Někde jsme svědky patetické vážnosti, jinde rozjíveným legráckám. V nejlepších okamžicích máme pocit, jako kdyby se autorovi podařilo ponořit se do umění s takovou intenzitou, až z něho na druhé straně vystoupil ven a sleduje ho a komentuje s neúprosnou jasností vnějšího pozorovatele.
Nad bodově připomenutým Řeholním pacientem si nezbývá než klást otázku, proč již instituce, které se zabývají vydáváním knih o umění, tohoto autora nepřesvědčili, aby svolil k jeho reprodukování ve formě číslované publikace. Bude se možná prodávat pomalu, ale o to jistěji.
Cyklus Ztracený pes byl před šesti lety pro Rudolfinum příliš malý, ve velkých a nekonečných sálech se jeho efekt zředil až do těžko postřehnutelné, i když neustále opakované stopové intenzity. Před malým výběrem z tohoto cyklu v Olomouci však musíme znovu žasnout, kolik nám toho nakreslená banální hlava žabky umí sdělit o vztahu člověka k přírodě, o rozdílu mezi originálem a kopií a v neposlední řadě o samotném umění a způsobu, kterým se na něj umíme dívat. Pozoruhodné jsou také autorovy abstraktní barevné koláže z roku 1996, ve kterých používal svítivé barvy reklamních fólií, nálepek i cenovek.
V Ostravě byly vystaveny známé Stratilovy velké černé šrafované kresby, které vznikaly od roku 1983 až do počátku devadesátých let. Formáty děl, způsob instalace i vlastní vyzařování kreseb nás zde nenechává na pochybách, že zde před sebou máme významné dílo. Procházíme se zde doslova mezi milióny čar, mezi plechovkami s časem, mezi stopami uplynulé lidské existence, mezi uvězněnou dobou a energií, která byla beze zbytku odevzdána umění. Nepřítomnost ostatních autorových poloh tuto část výstavy poněkud zplošťuje a najednou nám chybí pestrost i nevyváženost, kterou jsme viděli v Olomouci.
Dodejme ještě, že k výstavám byl vydán devadesátistránkový barevný katalog. Kromě nikdy dříve neotištěných reprodukcí přináší i různé starší a dnes obtížně dostupné katalogové eseje a texty, které o Stratilovi mimo jiné napsali Václav Zykmund, Jiří Valoch, Adriena Šimotová, Ladislav Daněk a další. Obsahuje také podrobný soupis autorových výstav a vyčerpávající bibliografii. Až bude mít Stratil svou opravdovou retrospektivu, budou mít její autoři velkou část své práce již připravenou.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2002, 20.3 x 25.4 cm, Painting on Canvas
Více informací...
444 EUR
483 USD
1996, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
729 USD
Deset vystavených obrazů doprovází také vydání stejnojmenné dvojjazyčné knihy. Autorka momentálně žije v Praze a posledních...
Více informací...
32 EUR
35 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS