Časopis Umělec 2008/2 >> Druhá kultura v USA Přehled všech čísel
Druhá kultura v USA
Časopis Umělec
Ročník 2008, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Druhá kultura v USA

Časopis Umělec 2008/2

01.02.2008

Ivan Mečl | aktivismus | en cs de es

Jeho první performance se odehrály v socialistickém* Československu na počátku osmdesátých let. Mnoho dokumentace raných akcí zabavila StB,** a proto k nim existují jen autorovy kresby. Jako například z performance Buď prase, kde si nahý lehl do kóje k prasnici mezi selátka a pil prasečí mléko. Tajná policie nalezla fotografie a i přes křesťanskou metaforu této akce byl označen za devianta. Socialistická policie byla naprosto nekulturní. Jako signatář Charty 77*** a odpůrce socialistické vlády po častých perzekucích odešel za hranice a v roce 1986 do USA. S performancemi nepřestal ani při svém přechodném pobytu v rakouském utečeneckém táboře, kde čekal na americké vízum.
V USA postupně zjistil, že na světě už není režim, který by nebylo nutné neustále kritizovat. Principem každého vládnutí je vždy menší či větší míra útlaku. Vždy se najde dost příkladů zneužívání moci a prostředků. A často je nutné postavit se i na obranu těch, které diskriminuje či zneužívá vaše vlastní země mimo její území.
Milan Kohout se v USA pustil do kritiky zneužívání moci, finančního drancování, ignorance chudoby, vykonstruovaných válečných konfliktů a nezničitelnému rasismu. Jeho oblíbeným cílem jsou mediální lži a reklamní kampaně. Je militantním kritikem amerického arogantního patriotismu, přestože této zemi vděčí za mnohé. Je nesentimentální a uměleckou tvorbu od aktivismu neodděluje. Z pohledu evropské umělecké kritiky jsou mnohé jeho akce jen politickým aktem. Východoevropský aktivismus osmdesátých let minulého století je přitom tolerován jako umění. Tehdejší underground a druhá kultura, do které Milan Kohout patří, jsou toho důkazem. Snad i proto, aby výsledky těchto převážně anarchistických proudů mohly ležet ve vitrínách státních institucí, sbírek bank a korporací.
V USA se Milan Kohout stal se členem skupiny performerů Mobius, která byla v roce 1985 navržena na Nobelovu cenu. Po revoluci v roce 1989 se několikrát vrátil zpět do České republiky, aby zde předvedl své nové akce. Například stavbu zdi v Matiční ulici, která měla rozdělit tmavé a bílé obyvatele ústecké čtvrti, napadl akcí s rozřezáním české vlajky. V Chorvatsku byl ohrožován nacionalisty poté, co pozměnil bilboardy tak, že zesměšňovaly válečné hrdiny – ve skutečnosti válečné zločince. Jednou z posledních akcí, kterou si přivodil mediální pozornost i několik soudních stání, byl prodej oprátek. K této akci zde uvádíme výňatek z jeho vyprávění v naší pražské redakci.

Snažím se věci co nejvíc zjednodušovat, převádět do života a dávat do nich co nejvíc etického náboje. Jeden z mých nejoblíbenějších performerů je Diogenes ze Sinópé. Před čtyřiadvaceti stoletími nosil v pytli kosti na ulici, rozhazoval je a ptal se lidí, jestli rozeznají kosti chudáka od kostí boháče. To je jasná performance, nabitá etickým obsahem.
Důraz na etiku je u mě daný mojí aktivní účastí v českém undergroundu. V takzvané druhé kultuře. Ivan Martin Jirous definoval druhou kulturu ve svém eseji o třetím národním obrození. Zmiňuje základní principy. Raději nedělat žádné umění než udělat umělecký kompromis. Nesnažit se být součástí jakékoli umělecké historie. Dělat všechno autenticky. Opravdu tam došlo k oddělení hlavní kultury od druhé kultury. V politické dimenzi to byla Charta 77.
Performance s oprátkami vznikla k virtuálnímu festivalu Tremor. Zrovna v té době, v listopadu minulého roku, probíhal ve Spojených státech krach hypoték. Banky po léta vydělávaly na cynických pyramidových hrách. Prodávaly hypotéční úvěry lidem, kteří si to nemohli dovolit. V bankách dobře věděli, že mnozí nebudou schopni je splatit. Věděli také, že do doby, než zadlužení lidé zbankrotují a přijdou o dům, stihnou prodat jejich hypotéky na burze.**** Vytvářeli dojem, že ceny domů budou neustále stoupat. Ty ale nemohou růst do nebe, a tak celá hypoteční hra musela jednoho dne zkrachovat. Když tahle bublina praskla, milióny chudáků začaly přicházet o domy. Na počátku jim bylo řečeno, že po dvou letech si můžou půjčky přefinancovat. Budou prý odrážet novou hodnotu jejich domu a jejich úroky budou tím pádem stále stejné. K tomu ale nedošlo. Jejich úroky se po dvou letech třeba ztrojnásobily. Mnozí z nich potom spáchali sebevraždu.
Chtěl jsem tenhle cynický přístup bank uchopit co nejjednodušším způsobem. Rozhodl jsem se, že budu prodávat oprátky přímo před hlavním ředitelstvím Bank of America v Bostonu. Šlo o metaforu cynismu bankovního průmyslu. Mohli přece k těm půjčkám už rovnou přikládat krásně zabalenou oprátku. A ještě ji naúčtovat.
Upletl jsem asi dvacet oprátek, vyrobil jsem si nápis „OPRÁTKY NA PRODEJ“ a postavil jsem se před banku. Fotografce jsem řekl, aby mne fotila každou vteřinu, protože to nebude dlouho trvat, než přijede policie. V Americe jsou všude kamery a když performuji, přijede policie většinou během pár minut. Stál jsem tam asi čtyři minuty. Pak dorazili. Řekli mi, že nemůžu nic prodávat, když nemám povolení k prodeji. Zakryl jsem tedy nápis NA PRODEJ a začal jsem vykřikovat „Oprátky zdarma!“. To je dohnalo k nepříčetnosti. Zatkli mě a oprátky i s cedulí mi zabavili jako doličné předměty.
V Americe se začínáme blížit dokonalé společnosti Velkého bratra, během několika sekund si o vás policie najde přes satelit všechny údaje.
Naproti té bance je stará bostonská radnice, z jejíhož balkonu se četlo Vyhlášení nezávislosti Spojených států v roce 1776. Principy osobní svobody a demokracie teď konceptuálně čelí bankovnímu domu. Ten je zosobněním demokratických svobod současných Spojených států. Zatkli mě pod balkonem, odkud byla vyhlášena svoboda slova.

Milan Kohout

Po několika soudních rozhodnutích, která ho shledala vinným, následných odvoláních, reakci tisku na obranu svobody slova, podpoře kulturní veřejnosti a výměně soudců byl Milan Kohout osvobozen. Kauza trvala přes půl roku.

Poznámky:
* Původní a autentický socialismus. Dnes mylně nazýván komunismem, aby si levicové strany mohly ponechat své názvy. Skutečný komunismus si Marx a později Lenin představovali úplně jinak.
** Tajná policie socialistického Československa.
*** Jediná skupina odpůrců a kritiků socialismu vystupující pod vlastními jmény uvnitř socialismu po násilném ukončení reforem v roce 1968. Základní dokument byl vydán v roce 1977.
**** Ideální pro takovýhle byznys jsou různé spořicí fondy. Tam opět přijdou o své vklady jen drobní střádalové. Ti totiž věří, že portfolia fondů jim zajistí důchod. Skladbu těchto portfolií ale řídí mnohdy opět prodejci hypoték, neboť majitelem fondů jsou stejné banky.







Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
New book of horror, fun, unexpected adventure and disaster by Mike Diana. Official release date is March 17 2017. More than 112...
Více informací...
29 EUR
32 USD
1993, 35.5 x 43 cm (2 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
731 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
88 EUR
96 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS