Časopis Umělec 2000/3 >> Nadčasový Josef Hoffmann | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Nadčasový Josef HoffmannČasopis Umělec 2000/301.03.2000 Lenka Lindaurová | info | en cs |
|||||||||||||
Připomínat jméno secesního, ale spíš nadčasového architekta a designera Josefa Hoffmanna, je zřejmě zbytečné, až na to, že mákdo ví o jeho původu i díle, ke kterému je třeba se hlásit. Jeho rodný dům v Brtnici na Moravě sice funguje jako muzeum, ale expozice nevypadá nijak hrdě. Několik málo zapůjčených originálů z Vídně (secesní porcelán, sklo, textilní tapety, nábytek) a špatné černobílé xeroxy jeho unikátních staveb, z nichž velká část existovala či dokonce ještě existuje v Čechách, nenavozují zrovna představu, že se jedná o významnou světovou osobnost. Také červnová výstavka k 150. Výročí narození Hoffmanna, která proběhla v Soukromé střední umělecké škole grafické v Jihlavě, nepřinesla víc než pár špatných fotografií a nějaké modýlky. Nechceme vyvolávat žádné české duchy, spíš položit otázku, proč si na Hoffmanna nevytvoříme monopol. Ve Vídni se prodává v malých sériích jeho design a jde o vskutku snobskou záležitost. V Bruselu stojí jeho nejkompaktnější stavba palác Stoclet navržená do posledního interiérového detailu – dosud je však veřejnosti nepřístupná, protože je soukromým majetkem. V Čechách se některé Hoffmannovy stavby nedochovaly: venkovský dům v Koutech nad Desnou vyhořel, z domu v Bruntále, kde je nyní nemocnice, zbyly jen některé původní prvky, stejně jako v Lázeňském domě ve Velkých Losinách. Ve slušném stavu zůstal zachován Dům ve Vrbně pod Pradědem a hotel Poldihutě v Kladně, kde je dnes zrekonstruovaný hotel Hoffmann.
Zdá se nepravděpodobné, že by z Hoffmannova muzea nemohlo vzniknout fungující turistické centrum a z jeho staveb adekvátní atrakce. Repliky jeho designu však žádná česká firma nevyrábí, i když by to zajisté byl dobrý obchod pro snoby.
01.03.2000
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář