Časopis Umělec 2003/3 >> Toto je můj zvuk Přehled všech čísel
Toto je můj zvuk
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Toto je můj zvuk

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Martin Zet | news | en cs

Jsou slova, která zní jako ze starých legend. Je o strach je použít. Napsat. Vyslovit. Ani vlastně není úplně jasné, co dnes přesně znamenají. Pak ale ve snaze najít termín, který by nejvíce vyjadřoval, co cítíš, co chceš popsat, se ti některé z nich objeví v hlavě. Například: opravdovost.

Opravdově - znamená to snad vyjadřovat věci bez rezerv, bez přísad, bez dalších, někdy zavádějících, matoucích, ale i zjemňujících vrstviček nánosů? Vrstviček, které ale mohou i z nudné věci udělat věc zábavnou? Jak moc ale jde o to bavit? Myslel například polský spisovatel Witold Gombrowicz, když napsal: “Opravdový realismus tváří v tvář životu je vědomí, že jediným konkrétnem, skutečnou realitou je bolest.” * na to, aby to bylo pro čtenáře zábavné?

Opravdovost.

Tato kvalita je rozdílně populární v různých uměleckých oborech. Obecně ale nepatří vždy k těm nejceněnějším. Jistou roli hraje v oborech na pomezí dokumentu – ve fotografii, videu, některých odvětvích literatury, rozhodně však nesouvisí s pouhým popisem reality.
Je zajímavé, že zrovna v umění performačním, pokud v něm lze vůbec nějaká kritéria použít plošně, patří právě opravdovost k těm klíčovým. Možná díky občasně úzké hranici mezi performancí jako samostatným odvětvím (live art) a divadelnictvím. Performance většinou bývá to, co se nehraje. A i když může existovat něco jako scénář a i když se může opakovat (reprízovat), pořád jde o něco jiného, specifického. Proč ale definovat? Performance je instrument, který právě pro svoji neochotu nechat se definováním ohraničit, našel útulek ve světě současného výtvarného umění, které je přeci jen o trošku otevřenější než ostatní umělecké obory.

Sakiko Yamaoka tu byla pět dní.

Koncem září navštívila Čechy (Prahu a Libušín) japonská performerka Sakiko Yamaoka. Díky vstřícnému programu Centra pro současné umění Praha a šťastné konstelaci událostí (svatba anglického editora časopisu Umělec) se podařilo zorganizovat dvě její vystoupení v Praze. První vlastně sestávalo ze dvou oddělených performancí, druhé - to svatební křehké ztělesnění štědrosti – bylo úspěšným zopakováním jejího, v Evropě už známého, představení Šaty (pokud vím: 2002 – Transartcommunication, Nové Zámky, Slovensko; Maschinen Haus, Essen, Německo; 2003 - ZCCA-Libušín a jeho Levé litevské křídlo v Bialémstoku, Galerie Arsenal, Bialystok, Polsko). Já chci ale mluvit jen o tom úplně prvním – tedy první části jejího prvního vystoupení v Centru pro současné umění v Jelení, v prostoru, kterému se říká “Kůlna”, a o tom, jak se mi tento zážitek propojil s jejím textem o bolesti, napsaným k performanci, která se jmenuje Zahrada.

Zahrada
Zdá se vědecky nemožné měřit a vyjadřovat fyzickou bolest. Lékaři a učenci se ještě nedohodli, jestli bolest je reakcí postižené části těla, nebo má původ v mozku. Expertimentálně už bylo víceméně prokázáno, že psychické problémy mají vliv na stav našeho těla. Je ale těžké objektivně vysvětlit tento mechanismus, zvláště pokud se jedná o jiné lidi. Když hluboce soucítíme bolest našich blízkých, je to naše představivost, duševní spřízněnost, nebo se tak děje proto, že jsme součásí jednoho společného “těla”? Je – na druhou stranu – porozumění bolesti cizích, vzdálených lidí jen záležitostí humanismu? Vyhodnocení, závislé na okolnostech, ukazuje už samu podstatu našich smyslů jako omezenou. Vše je nakonec jen záležitost vědomí a výkladu. Myslím, že umělecké dílo, jehož ústředním tématem je “tělo”, symbolizuje právě otázka bolesti.
Je dobré, že umění, čím více se zabývá podstatou, tím více se mu daří objevovat nové, širší interpretace i možnosti jejich vyjádření, kterých bychom se nikdy nedočkali od vědy.

Sakiko Yamaoka, 03/2003

Ani nevím, jak se vlastně toto vystoupení jmenovalo. Sakiko seděla na židli, cvrnkla se do hlavy a řekla: “Toto je můj zvuk,” a pokračovala: “když slyšíš tento zvuk, stává se i tvým zvukem.” A pak na metafoře zvuku demonstrovala pojmenovávání, sdílení i předávání, spolupráci, spoluúčast a to, co pro ni performance znamená, i to, jaké formální prostředky (i bolestivé) je ochotna použít.

Opravdově. Bez odstupu.

M.Z. v Libušíně, 6.12.2003

* výňatek z knihy Witolda Gombrowicze Deník I. 1953-1956 (v polském originálu Dziennik), do češtiny přeloženo Helenou Stachovou
(díky, Miládko)
"




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2001, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
605 USD
15 x 21 x 2 cm / 160 pages / offset / 1000 ex
Více informací...
20 EUR
22 USD
Někdy smutná ale v podstatě veselá pohádka sochařeTomáše Vejdovského o jedněch neobvyklých vánocích zvláštní rodiny. Příběh pro...
Více informací...
6 EUR
7 USD
1997, 24.5 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
607 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS