Časopis Umělec 2006/2 >> What a Beautiful City! Přehled všech čísel
What a Beautiful City!
Časopis Umělec
Ročník 2006, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

What a Beautiful City!

Časopis Umělec 2006/2

01.02.2006

Beate Engel | u-sobé | en cs

Bern má zhruba sto dvacet pět tisíc obyvatel a se svým památkově chráněným historickým jádrem působí na první pohled klidně, čistě, rozvážně a trochu provinciálně. Zároveň je svazovým městem Švýcarska a reprezentuje tak jednu z nejbohatších zemí světa. Bohatství se odráží mimo jiné také v neskutečném množství kulturních institucí. Již po nějakou dobu zažívá umělecká scéna velký rozmach. Před rokem bylo otevřeno nové muzeum Paula Klee a navíc se plánuje výstavba oddělení pro současného umění, která rozšíří budovu muzea umění. Kromě velkých, komerčně založených kulturních prostorů existují také alternativní prostory, které aktuální uměleckou produkci zviditelňují o něco přímějším způsobem. Na místě bývalé budovy školy proti bernskému muzeu umění vzniklo před dvěma lety centrum kulturní produkce PROGR-Zentrum für Kulturproduktion - živá kombinace ateliérového domu a projektové dílny. Jeho program se úzce pojí s programem městské galerie, která kulturní produkci doplňuje naprosto odlišným způsobem. Městská galerie pro změnu sídlí od roku 2003 v takzvaném „Stage“, mobilním pavilonu ze dřeva a skla, který stojí na nejrušnějším místě v centru Bernu.
V tomto místě se protínají souřadnice mnoha důležitých bodu města. Vedle alternativního kulturního centra Reithalle, nové galerie Bischoff und Partner a uměleckého muzea v přímém sousedství drogového krizového centra a soudu funguje „Stage“ jako otevřené městské jeviště. Na jedné straně se díváme skrze lesní porost nahoru na idylickou řeku Aaru, skrze skleněnou vitrínu vidíme kolem projíždějící auta a kolemjdoucí, kteří se pohybují po tepnách Bernu. Městská galerie dává dějinami obtěžkané architektuře centra města novou pointu a odráží přechodný charakter současného umění, které se stále častěji odehrává mimo instituce. Nejen vnitřní prostor, ale i další budovy a celé okolí se stává „městskou dílnou“.
Komu vlastně patří tohle město? Kdo a kde je vlastně veřejnost, a co má do činění s uměním? Nejen švýcarští umělci otevírají tento dialog stále nově, instalacemi na střeše a vnějších stěnách Stage, i světelnými projekcemi a videoprojekcemi, které skrze okno pronikají ven.
Mladý pražský umělec Tomáš Svoboda, který byl v rámci programu meziměstské výměny ateliérů pozván do Bernu, se během svého několikaměsíčního pobytu zabýval nepěknými a slepými místy ve struktuře města a pokusil se vyvolat anonymní, a přesto intimní dialog s jeho obyvateli.
Na svých pochůzkách po Bernu studoval jeho zjevný a skrytý slovník a připojoval k němu texty. Lístečky Post-it s osobními vzkazy se v městském prostoru začaly objevovat na semaforech, plakátech a na zdech – „Chybíš mi už teď“, „Chleba je v lednici!“. Na hlavních náměstích montoval oranžově svítící krabice City Last Aid, v nichž byly zdarma nabízeny užitečné potřeby: cigareta, gumička, poznámkový blok, svírací špendlík, malý plánek města či dvaceticentová mince na telefon. Kvazisociologický průzkum umělce, který zkoumal reakce kolemjdoucích na různých místech, od univerzitních pozemků až po obvyklá místa prodeje drog, pak představila městská galerie. Kromě toho navázal Svoboda kontakt se skupinou Mango, jejíž nepovolené nálepky při svých procházkách Bernem často nacházel. Spontánně vznikl dokumentární film o tom, jak si mladí lidé přivlastňují město svým způsobem.
Kromě toho se Svoboda důkladně zabýval rovněž zdánlivě největší starostí obyvatel města: nepovoleným odvozem odpadu. Jeden kousek městského koberce – kus odpadků z tramvajové zastávky na nádraží, ještě než zasáhla úklidová jednotka, přenesl jako momentku bernského života do výstavních prostor. Sesbíraný odpad čekajících obyvatel, od cigaretových špačků po lahve od Coca-Coly a papíry od svačiny – to jsou přímo archeologické nálezy.
Tomáš Svoboda v tomto vícedílném projektu City Tunes vytvořil vlastní sociální kartografii: Nakolik intimní může město být? Co potřebují jeho obyvatelé? Kde jsou hranice mezi svobodným vyjádřením v otevřeném prostoru a vandalismem? Jak „pěkné“ může město být?
V rámci projektu Beautiful City se později v pavilonu Stage představil Bernhard Huwiler a na budovu zavěsil obrovský červený prapor lemovaný žlutým a modrým pruhem. Jako bernský umělec k tomu řekl: „Beautiful City není žádné město, je to geografické umístění. Beautiful City je konglomerát, otevřený prostor k myšlení, prostor pro zkušenost.“ Huwilerovy akce v městském prostoru sestávají nejčastěji z performativních kreseb či nákresů. Nejsou ale provedeny štětcem, ale například městským čistícím vozem. Prapor u pavilonu je jako obraz či opona před jeho skleněným výkladem. Má vyvolat přímý fyzický vztah k městu. Při pohledu zevnitř barví město do červena. Červená je signální barva, značí nebezpečí, něco zakázaného, ale také svádění a revoluci. A samozřejmě i švýcarská vlajka je červená. Vlajky a praporce jsou na mnoha místech spolkového hlavního města, ale v tomto případě jde o uměleckou manifestaci. Vlajka cituje obrazový sled „Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue“ od Barnetta Newmana.
Nahoře v rohu vlajky je vytištěno „Beautiful City“, slogan, který odkazuje na hnutí „City Beautiful“, které vzniklo mezi lety 1890–1900 ve Spojených státech jako reakce proti stále narůstající kriminalitě a pustnutí městských center. Spolu s estetikou měla být tehdy znovu nastolena morálka a společenská kontrola.
Větší čistota, zákaz grafitti, osázení zelení, atd. mají i dnes přispívat k tomu, aby města působila atraktivně a chování obyvatel bylo umírněnější. Také zde v Bernu vznikají kampaně za čisté město „Wish me“ a politici opětovně přicházejí s opatřeními zajišťujícími pořádek. Huwilerův prapor každopádně neoznačuje žádnou pěknou, pěstěnou městskou zahradu, ale nejšílenější zákoutí Bernu, kde na sebe společenská kontrola a chaos navzájem narážejí. Práce Tomáše Svobody a Bernharda Huwilera míří k dočasné změně povědomí o městě prostřednictvím umění. Vyvolávají otázky, které je na tomto místě a v tomto městě nutné položit.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
88 EUR
96 USD
Astronaut, sketch - inkwash, 2011, 33 x 25 cm
Více informací...
460 EUR
501 USD
Katalog skupiny čtyř umělců (Josef Bolf, Ján Mančuška, Tomáš Vaněk a Jan Šerých) generace nastupující v druhé půlce...
Více informací...
9 EUR
10 USD
1994, 23 x 30.5 cm, Mixed Media
Více informací...
1 333,20 EUR
1 451 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS