Články
|
Kateřina Pavlíčková
|
biennale
|
01.07.1999
|
ISTANBUL POŠESTÉ ANEB JEŠTĚ JEDNO BIENÁLE
|
Bienále současného umění pořádané v Istanbulu od roku 1987, jehož letošní šestý ročník proběhl letos v září a říjnu, stojí poněkud stranou zájmu odborné veřejnosti. Snad proto, že se koná vždy stejný rok jako benátské, snad kvůli větší geografické vzdálenosti místa konání a snad také proto, že současné turecké umění není v Evropě známo. Toto vědomí pozice na periferii ostatně stálo i při vzniku… |
|
Beral Madra
|
biennale
|
01.07.1999
|
PŘED BIENÁLE / (SRPEN 1999)
|
Thesaurus znamená poklad. Když si ve slovníku najdeme heslo „zemětřesení“, vysype na nás všechny možné výrazy, jež se vztahují k tomu, co se právě teď odehrává v Turecku: pohyb, chvění, třesení, rozrušení, násilí, příliv a odliv, otřes, zmítání, útok, náraz, hrůza, erupce, změna, výbuch, násilí, rozvrácení, prolomení, neklid, rozruch, rozhořčení, přechod, ničení, epidemie atd.Pro Turecko není… |
|
Miloš Vojtěchovský
|
výstava
|
01.07.1999
|
SKOK DO MLHY Z TRAMPOLÍNY / (JOB KOELEWIJN, OLAFUR ELIASSON A ZVLÁŠTNÍ EFEKTY)
|
Uprostřed kopule vysoké haly bývalé pošty ve středu Berlína byl uvázán na dlouhé šňůře obyčejný stolní ventilátor a lidé stojící kolem stěn upřeně a trochu zneklidněně pozorovali nevyzpytatelný krouživý pohyb míhajícího se přístroje. Ventilátor se osvobodil od země a zároveń se stal bezmocnou obětí své původní funkce. Elektrický mechanismus určený k simulaci povětří v interiéru se pod rukama… |
|
Suzi Gablik
|
feminismus
|
01.07.1999
|
NEMUSÍTE MÍT PENIS, ABYSTE BYLI GÉNII / (GUERILLA GIRLS)
|
Být ženou-umělkyní má zajisté své „výhody“, říkají Guerrilla Girls - pracujete, aniž byste musely být za každou cenu úspěšné, nemusíte vystavovat, jste v klidu, protože víte, že můžete udělat kariéru třeba až po osmdesátce a samozřejmě, nemusíte být zostuzena tím, že by vám někdo říkal, že jste geniální. „Nemusíte mít penis, abyste byli génii,“ nabádá jeden z jejich anarchistických plakátů, které… |
|
Miloš Vojtěchovský
|
sympózium
|
01.07.1999
|
PO-PO-POHÁDKA - FAIRY-TAL
|
„Plešatý Roi Vaara se jednou ráno probudil, oblékl bílou košili a černý oblek a vypravil se do kuchyně v prelatuře na snídani. Po cestě dostal strašnou chuť na koblihu, ale s nelibostí zjistil, že včera zapomněl někde v hospodě portmonku. Protože však jde o zkušeného a zcestovalého performera, věděl si ihned rady: otočil se a vydal se směrem do místní komerční banky směnit si pár finských valut… |
|
Petr Kofroň
|
umělec
|
01.07.1999
|
JAK NEVYSTAVIT POLÉVKU / (GRYGAROVY AKUSTICKÉ KRESBY)
|
Grygar kreslí a současně zaznamenává zvuky kreslení. Výsledkem je kresba a zvukový záznam jejího vzniku. Čím se to liší například od vystavení polévky společně se zvukovým záznamem jejího vaření?U Grygara jsou všechny elementy na papíře i ve zvukové nahrávce čitelné. Můžeme sledovat každou individuální stopu. Nic se nerozplývá ve výsledné, sumární polévce.U Grygara rovnocennost kresby a jejího… |
|
Tomáš Pospiszyl
|
focus
|
01.07.1999
|
PRACHY
|
Rozvíjející se kapitalismus nám přinesl mnoho nového. Jednou z novinek je i zcela jiné vnímání peněz. Jako kdyby najednou měly větší hodnotu, jejich moc i magie v našich peněženkách i na našich kontech stoupá. Pokud dříve kultura bojovala s politickým útlakem, nyní si hlavně stěžuje na nedostatek financí. Spojitost mezi uměním a penězi tu vždycky byla a je. Na peníze či na jejich nedostatek se… |
|