Články
|
Jiří Ptáček
|
01.03.2004
|
DISTRIBUTIVNÍ GÉNIUS SRI CHINMOY
|
Když jsem před časem začal připravovat text o díle Sri Chinmoye, navštívil mě v redakci Jesper Alvaer. Alvaer je norský umělec žijící v Praze. Protože se o to, co se mi honí hlavou, zajímal, chvíli jsme rozebírali Chinmoyovy kresby a malby. Pak mi Alvaer začal vyprávět svůj příběh. Kdysi se zúčastnil Chinmoyova mítinku. Jak seděl na tribuně, všiml si ženy, jejíž chování se zjevně odlišovalo.… |
|
Peter Weibel
|
theory
|
01.03.2004
|
MASOCHISMUS JAKO POST-FALICKÝ MANDÁT
|
1 Krutá žena
Masochistická konstrukce femme fatale a upíra mezi přírodou a strojem
Elegie z Duina
První elegie
Kdo, kdybych křikl, kdo by mě uslyšel z andělských
Kůrů? A kdyby se stalo a někdo mě náhle
přitiskl k srdci: zhynul bych jeho
silnějším bytím. Vždyť krásné je
pouhý počátek děsu, který už ztěžka jen snesem
neboť obdivujem, že nás tak blahovolně
pohrdá zničit. A každý anděl je… |
|
Jiří Ptáček
|
umělec
|
01.03.2004
|
MATĚJ SMETANA
|
Matěj Smetana, nar. v roce 1980 v Praze, studuje čtvrtým rokem na Fakultě výtvarných umění v Brně v malířském ateliéru Petra Kvíčaly. Každou realizaci zakládá na svébytné, důvtipné koncepci. Stanovuje si libovolná témata, ale pouze když z nich vyplývají zřejmá omezení. Vtipně svůj názor vyjádřil už projektem Occamova břitva. Na malé ústřižky pauzovacích papírů nakreslil obrázky nožů. Čtenáři je… |
|
Jiří Ptáček
|
umělec
|
01.03.2004
|
PETRA PĚTILETÁ
|
Petra Pětiletá, nar. 1978 v Praze, studovala v letech 1999–2000 na pražské VŠUP (ateliér Pavla Nešlehy), pak pokračovala na Akademii výtvarných umění v Praze u Jiřího Davida. Po jeho odchodu z AVU se přesunula do ateliéru Veroniky Bromové. Průběžně uzavírá krátkodobé tvůrčí aliance s kolegyněmi Janou Doubkovou, Sylvií Málovou a Magdalenou Peševovou. Pětiletá a Peševová se letos staly kurátorkami… |
|
Lenka Vítková
|
01.03.2004
|
DVEŘE DO PŘEDSÍNĚ - MICHAL PĚCHOUČEK, KOČÁRKÁRNA,JAKO HOST JAKUB HOŠEK, GALERIE ŠVESTKA, PRAHA8. ZÁŘÍ–16. ŘÍJNA 2004
|
Michal Pěchouček vystavil v galerii Švestka obrazy, video a fotografie, jeho host Jakub Hošek diplomovou malbu It Takes a Million Years To Become Diamonds So Let’s Just Burn Like Coal until the Sky’s Black. Podle názvů se výstavou procházelo jako domem. Rohový obraz Přízemí výstavu zahajoval. Mladík s plátěnými taškami kouká na zvonky paneláku. Bylo to jako první věta vyprávění. V levé polovině… |
|
Jiří Ptáček
|
review
|
01.03.2004
|
PŘÍRUČKA PRO UŽIVATELE KAPITALISMU - THOMPSON, NATO – SHOLETTE, GREGORY (ED.):THE INTERVENTIONISTS. USER’S MANUAL FOR THE CREATIVE DISRUPTION OF EVERYDAY LIFE. CAMBRIDGE 2004.
|
Když si koupíte knihu a pak zjistíte, že jste si vlastně pořídili výstavní katalog, můžete být zklamáni. Postrádáte primární zkušenost s uměním. Když naopak zjistíte, že čtení katalogu není výhradně podmíněno shlédnutím výstavy, vazba k ní přestává mít význam. Publikace The Interventionists, vydaná ke stejnojmenné výstavě v MASS MoCA (Massachusetts Museum of Contemporary Art), se mezi takto… |
|
Andrew Hunt
|
review
|
01.03.2004
|
SASNAL - WILHELM SASNAL,CAMDEN ARTS CENTRE, LONDON, 25. ČERVNA–22.SRPNA 2004
|
Šestnáct maleb Wilhelma Sasnala vystavených v Arts Centre v nejistém sledu působí na první dojem jako fragmentované filmové vyprávění. V některých ohledech to nebylo překvapením. Obrazy v rozlehlé čtvercové místnosti přeskakují od scény ke scéně a představují složitý rejstřík obraznosti. Jak je pro Sasnalův styl příznačné, instalace také citlivě slouží k identifikaci postupu, který zahrnuje… |
|
Lenka Vítková
|
info
|
01.03.2004
|
LÉTO VE MĚSTĚ, RANDOM COLLECTION
|
Martin Horák, Summer in the City
KW, Random Collection
Šternberk City Gallery
August 8 – September 3, 2004
Martin Horák, from Ostrava, lives in Olomouc, where he was a curator of exhibitions in Divadlo hudby (the local music theatre) and in streetcars (The Bezhlavý jezdec (headless horsemen) group, along with Ivan Vosecký, Pavel Brázda), now he works in a secondhand bookshop and is a conceptual… |
Jiří Ptáček
|
info
|
01.03.2004
|
PAS DO CIVILNÍCH ZÓN
|
Produkce aktivit současnosti (PAS) se datuje od roku 2000. Zaměřila se na vstup do „občansko-civilních zón“. Nejdříve po Čechách rozšířila vitríny, do nichž vyzvaní umělci šili projekty na míru. Později začala vydávat vlastní cyklostyly a plakáty. V červnu 2004 PAS vyzvala šest umělců, aby vyhotovili návody na sestrojení umění. Anatolij Osmolovskij (Rusko), Liam Gillick (Velká Británie), Monika… |
|