Články
|
Eva Scharrer
|
dokumentarismus
|
01.01.2006
|
DOKUMENTARISMUS MEZI SKUTEČNOSTÍ A FIKCÍ
|
Díky velkým výstavám, jako je Documenta X a různá bienále, se v muzeích začínají stále častěji objevovat dokumentární videoprojekce a filmy, sociologické studie a archivy. V posledních letech se „obrat k dokumentarismu“ („Documentary Turn“1) v současném umění stal sám o sobě předmětem širšího kurátorského výzkumu. Dokládají to výstavy jako „(based upon) True Stories“, (podle) skutečných příběhů,… |
|
Maja a Reuben Fowkes
|
studie
|
01.01.2006
|
NEZÁVISLÉ UMĚNÍ A SEDMDESÁTÁ LÉTA
|
You could have it so much better.
Franz Ferdinand
Existuje spousta důvodů, proč v tomto konkrétním okamžiku přehodnotit umění sedmdesátých let. Během listopadu 2005 zrekonstruovala umělkyně Marina Abramović v Guggenheimově muzeu v New Yorku sedm klíčových performancí ze šedesátých a sedmdesátých let. Seven Easy Pieces sestávalo z Body Pressure Bruce Naumana (1974), mastrubace pod falešnou… |
|
Jiří Skála
|
interview
|
01.01.2006
|
IDEOLOGIE MODERNISMU
|
Jiří Skála je český umělec. Alexandr Komarov pochází z Běloruska, je také umělec a žije v Rotterdamu. Poznali se ve Vídni. Poté se setkali v Praze, když se Komarov zúčastnil bienále v Národní galerii. Bavili se o aktuali-tě modernismu, ideologii moci v architektuře, volném pohybu i pocitu, že jako Bělorus je kdekoliv přijímán jen jako dočasný návštěvník. (red.)
JS: Alexandře, jaká díla jsi… |
|
Solvej Helweg Ovesen
|
box
|
01.01.2006
|
ROSS CISNEROS (USA) VERSUS MINDAUGAS LUKOSAITIS (LITVA)
|
aneb „transparentní síly“ versus „stíny vrhané realitou“
aneb konzumerismus versus černý trh
„Illegal Speech, Illegal City“ byl boxerský zápas na téma produkce kultury. Vymyslel ho americký umělec Ross Cisneros pro vernisáž 9. baltického trienále Blackmarket Worlds (BMW) v CAC Vilnius. Proběhl 24. září 2005.1
Box na „Illegal Speech, Illegal City“ doplnila řada prohlášení o ustavování hodnot a… |
|
Alena Boika
|
reportáž
|
01.01.2006
|
VE STÍNU HRDINŮ
|
Když jsem před někým řekla, že mám letět do Biškeku na Druhou mezinárodní výstavu současného umění, první otázka zněla „A kde to je?“ Vysvětlila jsem, že Biškek je hlavní město Kyrgyzstánu, načež se obličej naproti mně protáhl a já jsem musela doplnit, že to je ve Střední Asii v horách u jezera Issyk-Kul. Druhá otázka pak byla „Tam se něco děje?“ Tak se ale mohli ptát pouze lidé neznalí, neboť… |
|
Spunk Seipel
|
profile
|
01.01.2006
|
FRANZ HÖFNER A HARRY SACHS: BYT, AUTO, PANELÁK
|
Návštěvník centra faux mouvement v Metz se loni v září a v říjnu trochu podivil, když zjistil, že zde němečtí umělci Franz Höfner a Harry Sachs vybudovali jenom novou výstavní architekturu. Procházel prázdnými místnostmi a prohlížel si krásné, bílé, ale holé stěny. Klasické výstavní kusy, jako obrazy či sochy, k vidění nebyly. No co, na něco takového jsme u umění zvyklí. Vypadalo to zase jednou… |
|
Arlene Tucker
|
profile
|
01.01.2006
|
ŠŤAVNATÉ ZVUKY
|
Důvody, proč chce člověk změnit svůj přízvuk, mohou být různé, ale podstata obvykle spočívá v tom, že chce splynout s určitým prostředím. Chce zdůraznit rozdíly, či podobnosti? Všechny aspekty vlastní identity a asimilace prozrazuje náš přízvuk.
I přes zmatek souhlásek a samohlásek se zvuková podoba standardní americké angličtiny vemluví do velké části našich životů. Jazyk každého z nás je… |
|
Olga Vašinkevič
|
profil
|
01.01.2006
|
FEMINISMUS V RUSKÉM UMĚNÍ: MÝTUS NEBO REALITA?
|
Sovětské umění neznalo rozdíl mezi silnými a slabými, talentovanými a bez talentu, mezi kreativními umělci a rutinéry. Myšlení a určování hodnoty probíhaly v jiných diskurzivních kategoriích. Umělci byli všeobecně pozitivně naladění a společensky prospěšní – „špatné“ či „netalentované“ umělce jsme prostě neviděli. V oficiálním umění vypadalo všechno asi tak jako po stvoření světa (zkrátka jako v… |
|
Markéta Uhlířová
|
interview
|
01.01.2006
|
KATEŘINA
|
Kateřina Šedá se od začátku studií na pražské Akademii výtvarných umění zabývala veřejnými intervencemi do každodenního života, který označuje za „normální“. Tyto experimenty doposud realizovala jak ve svém domácím prostředí na vesnici u Brna, tak v městském prostoru svého druhého domova, Prahy. Mezi dosavadní projekty Kateřiny Šedé patří 1. sjezd nedělních malířů (Líšeň u Brna, 2002), Ticho… |
|
Jan Suk
|
studie
|
01.01.2006
|
ZROZENÍ UMĚLCE
|
„Jestli mě teď nezabiješ, tak jsi vrah.“
Maurice Blanchot
Článek zejména o Henry Dargerovi, trochu o Milanu Knížákovi, s několika poznámkami o Johnu Ruskinovi, Maurice Blanchotovi a Marcelu Duchampovi.
Jednoho letního večera jsem seděl s kamarády v restauraci v londýnské Brick Lane a hovořil o vlivu Maurice Blanchota. Ten den měli závěrečné klauzury na Goldsmith’s a Royal Art College. Jeden… |
|