Články
|
Oliver Kielmayer
|
interview
|
01.01.2006
|
VEČEŘE S OLAFEM
|
Oliver Kielmayer
hovoří s Olafem Breuningem
Olaf Breuning se proslavil fotografiemi, videi a instalacemi čerpajícími z postmoderních kombinací hororu, gotické-ho revivalu, etna, estetiky dřevního heavy metalu a zá- bavního průmyslu. Jeho práce byly agresivní, hýřily vtipem a těmi nejbizarnějšími aranžmá. Jak autor říká, jednou se „hororového Breuninga“ musel zbavit. Dnes je přímější a ještě… |
|
Gabriela Francone
|
info
|
01.01.2006
|
POHLEDY SLUMŮ BUENOS AIRES
|
Video a fotografie jako vyjadřovací média mladé generace
z nejchudších částí argentinské metropole
S „krackovanými“ kamerami či na prošlý fotografický materiál zaznamenává mládež z chudinských čtvrtí svůj každodenní život a experimentuje se systémy vizuální sebereprezentace. Místní umělci rozvíjejí ve slumech Buenos Aires „Okultní město“ a „Jáma“ dva projekty: PH15 a Technologie jako nástroj… |
|
Alban Muja
|
info
|
01.01.2006
|
DOVNITŘ
|
3. tiranské bienále, Albánie, 20. 9.–10. 11. 2005
Mezi Prahou a vzdálenou Tiranou vznikla zajímavá analogie. První tiranské bienále produkoval v roce 2001 Edi Muka ve spolupráci s Giancarlem Politim, vydavatelem časopisu Flash Art. Druhé bienále bylo už bez Politiho. Muka tvrdí, že Pražské bienále v roce 2003 mělo být původně „Druhým tiranským bienále, v Praze“, z nějž se ve spolupráci s… |
|
Magdalena Ujma, Joanna Zielińska
|
info
|
01.01.2006
|
GLOBÁLNÍ LOKALITA
|
9. Istanbulské bienále, Antrepo č. 5,
16. září – 30. října 2005
Deváté bienále v Istanbulu formovali dva kurátoři: Charles Esche je kunsthistorik, který kdysi vedl galerii Tramway v Glasgow a nyní je ředitelem Van Abbemuseum v Eindhovenu. Vasif Kortun pochází z Turecka, ale dlouho žil ve Spojených státech, kde zodpovídal za kurátorská studia na Bard College v New Yorku. V Istanbulu zvolili… |
|
Alina Serban
|
info
|
01.01.2006
|
"PRO" NEBO "O" ANEB OTÁZKA "KDO JSEM?"
|
„Kdo jsem?“ Tato otázka bude rámcem diskuze, kterou bych ráda otevřela při příležitosti posledního Istanbulského bienále. Důvodů, proč ji pokládám, je víc. Nejenže se týká tématu lokální identity a kritického regionalismu, ale v hlubším slova smyslu se zaobírá procesem transgrese kulturních forem a situací bez hranic, v níž se tyto formy objevují a koexistují.
Současná kulturní dynamika se… |
|
Alena Boika
|
info
|
01.01.2006
|
POZOR! POLITIKA!
|
Všichni jsme kdysi milovali politické umění
22.–28. srpna se v malém litevském městečku Alytus, ztraceném dvě hodiny cesty od Vilniusu, uskutečnilo první bienále pojmenované BEWARE! POLITICS! Alytus Biennial 1, International festival of experimental art. Kurátorem byl Redas Dirzys, umělec známý svými nepřehlédnutelnými akcemi.
Alytus připomíná sanatorium. Rozkládá se v borovém lese, kde se… |
Spunk Seipel
|
commentary
|
01.01.2006
|
TRENDY
|
Umělecká scéna je podivná. Téměř každý rok vyhlásí nový trend, jako by chtěla dohnat rychlost světa módy. Ten, kdo trend rozpozná první, je zahrnován obdivem. A abychom se nestali staromódními, je třeba trend rychle využít a opustit ještě dřív, než dosáhneme skutečného cíle. Ještě včera to byli Becherovi studenti (jen neradi na to vzpomínáme, ale Ruff, Struth, Becker a Gursky byli ještě nedávno… |
|
Tony Ozuna
|
commentary
|
01.01.2006
|
UMĚLCI V ŘÍŠI DIVŮ
|
Před několika lety věnoval Umělec jedno číslo (3/2003) tématu „konec pohádky“ a Jiří Ptáček ve svém článku Konec pohádky (mezi pohádkou a Václavem Stratilem) pokáral anglického vypravěče Lewise Carrolla za to, že potřeboval kouzelné zrcadlo, aby se malá Alice dostala do pohádkové země za hranice světské reality. Ptáček si myslí, že by za to neměl být kritizován jen Carroll, protože jsou to možná… |
|
Zuzana Štefková
|
profile
|
01.01.2006
|
FRANCIS ALŸS: POLITIKA ZKOUŠKY
|
Belgický umělec Francis Al˙s (1959) o sobě tvrdí, že se k umění dostal souhrou nejrůznějších okolností a za přispění „směsice nudy, zvědavosti a marnivosti“, která jej odvedla od původní profese architekta. O své práci, překračující hranice jednotlivých uměleckých odvětví, stylů a technik, říká, že je výsledkem jeho vlastní neznalosti.
Protože Al˙s neprošel profesionálním školením v žádné… |
|
Jiří Ptáček
|
rozhovor
|
01.01.2006
|
NEBUĎ SÁM, PUBLIKUJ SÁM!
|
Anglický termín „self-publishing“ asi nejlépe přeložíme slovem „samizdat“.
První veletrh současného samizdatu Publish and be Damned se uskutečnil v červenci 2004 v kryptě kostela sv. Jakuba v londýnské čtvrti Clerkenwell. Zúčastnily se ho více než tři desítky vydavatelů z Velké Británie a Evropy. Mnohdy měli poprvé příležitost společně mluvit o svých vydavatelských záměrech a postupech.… |
|