Časopis Umělec 1999/3 >> Hra na umění / (Václav Stratil a žáci v Mánesu) Přehled všech čísel
Hra na umění / (Václav Stratil a žáci v Mánesu)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Hra na umění / (Václav Stratil a žáci v Mánesu)

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Lenka Lindaurová | reviews | en cs

Nejsem si jistá, co studenti brněnské fakulty výtvarných umění pod vedením Václava Stratila stvořili, jejich učitel to určitě ví: po některých apropriačních akcích (přivlastnil si například Václava Boštíka, Andy Warhola nebo Jiřího Davida) se mu podařilo připravit i jakousi antivýstavu, která paradoxně říká, čím umění nemůže být. K umění se vztahuje jako k pojmu, který má své zažité konotace, ale také jako k sumě poněkud rigidních informací, roztříděných podle uznávaných pravidel.
S dětskou hravostí vytváří Stratil své radostné variace na známé autory - Opie, Morandi, Demartini, Kovanda - i směry (op art). Celá hra působí nenuceně jako vtipně splněný studentský úkol. Přitom si tyto autory převádí nejjednodušší formou: barevnými lepicími páskami, izolepou, reflexivními samolepkami, potahovým plyšem. Když ale pokračuje se svými žáky ve společných monochromech, dotahuje svůj nedogmatický výklad „umění“ až na hranu uvěřitelnosti. Zlehčování žánrů i těsných poměrů na výtvarné scéně vrcholí v instalaci několika monochromů s názvy Zlatá, Fialová, Kovanda, kde jeden z českých žijících autorů slouží jako stylotvorný název. Dá se říci, že Stratil touto metodou demonstruje i svým žákům, jak lze umění vnímat, a jak otevřené jsou jeho hranice. Jako by se svými žáky řešil možnosti a variace přivlastnění si jiných děl, cizích myšlenek tak, aby si studenti ověřili něco sami na sobě a připojili se k vytvoření části nekončícího řetězce.
Svého vlastního učitele si vypůjčila Lenka Pavlíková a namalovala jeho portrét jako Andyho Warhola na plochu zrcadla, čímž dokonale zpochybnila směr apropriace. Pocity šťastného insitního malíře si vyzkoušela Iveta Kadlecová na obrazech s nejbanálnějšími tématy (koláče, džbán, bačkory) a bez malířských ambicí. Stupiditu bez skrupulí si rovněž vychutnává Aneta Soukupová v psích malířských etudách. Komiksový feminismus, možná přehnaně apelující, a proto ne příliš vtipný, prezentuje Blanka Jakubčíková. Z této hry vypadla, aniž by to zřejmě pochopila, pouze Anna Irmanovová, která je zkrátka mimo „jamku“.
Velmi zvláštní polohu výstavy tvoří zvětšené a narychlo malované ilustrace z jakýchsi dětských knížek Václava a Aloise Stratila. Nepůsobí jako cynická vzpomínka, spíš jako další manifestace „výroby“ nových malých robotů mutujících pravé umění.
Jiným stylem řeší způsob naplnění obrazu Pavel Joza, který zcela dekorativně zaplňuje plochu květinovými motivy. Posunutý problém identity se snaží zachytit Alois Stratil v autoportrétech.
Největší symbiózu s učitelem projevuje Jan Nálevka a Sylva Novotná, kteří jsou schopni pracovat se Stratilem na společném díle. Představuji si velmi těsnou spolupráci: jeden maluje na jednom konci plátna, druhý na druhém a přibližují se. Zástupnost člověka, umělce se zdá jako něco naprosto samozřejmého, ovšem s vyloučením svévolné náhody či automatu, který by umění vymyslel za nás.
Václav Stratil musí být velmi zábavný pedagog. Výstava jeho ateliéru (dal mu k dispozici vlastní termín v Mánesu) se nenápadně a právě výjimečně vtipně ptá, co se stalo s uměním v tomto století, co si myslí umělci o své pozici v umění, co za umění vůbec považujeme. Ptá se jakoby mimoděk, jako když se jí umění vůbec netýká.
Možná se v konfrontaci s ostatními „závažnými“ výstavami bude zdát tato prezentace jako marginální, ale je to docela důležitá akce, která ledacos vypovídá o stavu umění v Čechách. Jaké je to naše společné téma? Hlavně nedělat umění!
Václav Stratil: Společné téma. Mánes, Masarykovo nábř. 250, Praha 1. Od 18.3. do 4.4.1999.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1997, 24.5 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
574 USD
malba na plátně, 1997, 51 x 41 cm
Více informací...
1 860 EUR
1 913 USD
1994, 23 x 30.5 cm, Mixed Media
Více informací...
1 333,20 EUR
1 371 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.