Časopis Umělec 2000/4 >> In Ceca we trust Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

In Ceca we trust

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Vladan Šír | news | en cs

Deset let po rozpadu bývalé jugoslávské federace se zdá, že kdysi bratrským republikám je společné snad už jen jedno: nápoj zvaný Cockta. Poprvé jsme na Cocktu narazili při naší cestě po Balkáně v Bělehradě a poté jen s překvapením sledovali, že tato místí verze coly je na nápojových lístcích v Sarajevu, na Makarské riviéře i v Lublani. Obyvatelé nově samostatných republik takovou svobodu pohybu už téměř deset let neznají. Kvůli vzájemnému uráže-ní a vyvražďování vůči sobě země, kdysi tvořící jednotný stát, vyhlásili vízovou povinnost. Jen několikahodinové vzdá-lenosti jsou tak díky úředním překážkám mnohdy obtížně překonatelné.

Bělehrad
První dojmy po přejezdu srbských hranic byly skličující. Úvodní kilometry na srbském území nám připadaly jako jízda měsíční krajinou. Dálnici tvořil jeden souvislý asfaltový pás bez jakéhokoli vyznačení pruhů a dopravních značek, okolní porost byl vypálený a navíc nás žádným směrem nemíjela další auta. Kolem dálnice krajina vypadala liduprázdná. Od pohledu bylo jasné, že do infrastruktury tato země už hodně dlouho neinvestuje. Všechny peníze shrábne nejspíš armáda. Samotné hlavní město se objevilo jako oáza života uprostřed pustiny s ulicemi plnými lidí, aut a autobusů. Najdete tu McDonaldy, United Colors of Benetton, Baťovy obchody a další značkové prodejny, v ulicích se projíždějí lidé v miniautech Smart od Swatch. Už od pohledu je to velmi příjemné, živé město: Berlín Balkánu. "Kde je embargo?" napadne vás. Když se dozvíte, že Miloševićův syn má exkluzivní smlouvu na dodávky mineriální vody pro vojska OSN v Makedonii, přestanete si takovou otázku klást. Během návštěvy u umělců Zorana Naskovskiho a Vesny Pavlović jsme na ni narazili poprvé. Svetlana Ceca Raznatović: slavná hvězda jugoslávského hudebního průmyslu, vdova po neméně slavném, mezinárodně hledaném zločinci Željko Arkanovi Raznatovićovi a prezidentka fotbalového klubu Obilić Beograd. Ceca zpívá ve stylu turbofolk, což je termín, jejž jsme si museli nechat několikrát vysvětlit. Během návštěvy na School for History and Theory of Images při bělehradském Centru současného umění nám tamní profesorka s čerstvě dovezenou knihou o fenoménu camp v ruce konečně ozřejmila, že turbofolk je směsicí disko, srbské lidové hudby a arabských vlivů. Jak do toho celého zapadá Ceca, zajímalo nás. "Ale vždyť ona je ztělesněním turbofolku!" odpověděla Marina Martić. Při pohledu zvenčí je ovšem Ceca ztělesněním i novodobého srbského seběvědomí a nacionalismu, který je v Jugoslávii velmi zřetelně cítit. Je to ta Ceca, která na koncertě zorganizovaném během bombardování letadly NATO prohlásila: "Nebojte se ruští bratři, Sbrsko vás ochrání." (Zoran Naskovski výrok zaznamenal ve svém internetovém projektu War Frames na adrese www.cyberrex.org/z.)
Míra sebevědomí je v zemi obdivuhodná, přestože Srbsko v nedávných válkách žádná území nezískalo a dokonce jeho část je v současné době okupována vojsky NATO. Návštěvníkovi z České republiky, kde tradičně vládne poraženecká nálada a kolaborace, dokonce imponuje. Zároveň však brzy získá pocit, že sebevědomí tady má ještě jednu temnější stranu a tou je všeobecná neochota vypořádat se s krvavou minulostí. Narazíte na ni v oficiální vládní rétorice i mezi opozičními kruhy. V současnosti se tak nenajde politik, který by dobrovolně šel proti převládající náladě v zemi a uznal, že se Srbsko v uplynulém desetiletí dopustilo nějakých přehmatů, které vedly k nekontrolovatelnému zabíjení. Potvrdila nám to i návštěva u dalšího bělehradského umělce, Raši Todosijeviće. "Ani čestní lidé tady dnes nepřiznají, že se dělo něco špatného a bude trvat generace, než se tento problém vyřeší," řekl nám. Todosijević je jedním z nejvýznamnějších srbských umělců a v minulosti spolupracoval s takovými mezinárodními veličinami, jako byl Joseph Beuys nebo Jean Paul Sartre. Na domácí půdě již téměř dvacet let nevystavuje, což je jeho způsob, jak vyjádřit svůj odpor k režimu. Při rozhovoru s dalším umělcem, Urošem Djurićem (koncem září bude mít v Galerii Béhémot samostatnou výstavu), jsme opět narazili na Cecu a Arkana, pravděpodobně největší ikony současného Srbska. Nedalo nám to, a požádali jsme Uroše, aby nás zavedl k Arkanovu hrobu. Stál v zadní, nové části rozlehlého hřbitova. Černý mramor lemoval zlatý pruh a zdobila jej Arkanova busta a znak srbské dobrovolnické gardy. Protože hrob hlídal poměrně svalnatý mladík, chvíli jsme otáleli, ale pak jsme se přeci jen vydali na bližší obhlídku. Na hrobě ležela kondolenční kniha, kam se může každý návštěvník zapsat. Později jsme také zajeli k jeho vile, která stojí hned naproti stadionu dalšího fotbalového klubu Crvena zvezda. Mezitím jsme trávili hodně času v Centru současného umění, které vede precizní archiv současných jugoslávských umělců, včetně video zá-znamů a katalogů. Bělehradské Centrum je velice aktivní, pořádá výstavy, přednášky a podporuje umělce, kteří by jinak od vládních úřadů nedostali ani dinár. Zároveň vystupuje jako reprezentant nezávislé umělecké scény vůči zahraničí, s nímž dokázalo přes veškeré politické a ekonomické překážky udržet kontakt. Vladimir Tupanjac a Branko Dimitrijević z Centra i všichni ostatní, s nimiž jsme měli možnost mluvit, by mohli hodiny vyprávět o situaci na místní scéně, problémech, s kterými se umělci i umělecké organizace potýkají, konfliktech s vládními úřady a falešných představách lidí ze západu. (Viz rozhovor s Rašou Todosijevićem.)

Sarajevo
Cestou z Bělehradu do Sarajeva člověk zažívá pocity podobné stavu beztíže. Projíždíte krajinou a netušíte, co je to za stát, komu patří a kdo jej ovládá. Hranice se Srbskem totiž náleží Bosně a Hercegovině, ale zároveň i jedné z jejích částí, Republice Srpské, která se cítí nezávislá na B&H. O několik desítek kilometrů dále se najednou ocitáte v chorvatsko-muslimské federaci, jež se zase cítí součástí B&H. Srbsko-srpská hranice je svět sám pro sebe. Ze státu do státu se přejíždí po železničním mostě, takže máte neustále obavy, jestli na území nikoho vaše cesta nekončí. Hranici tvoří improvizovaný přechod složený ze stavebních buněk podél úzké vesnické silnice. Pasy kontrolují uniformovaní muži a ani nevíte, ke kterému státu patří. Jsou to srpští nebo federální bosensko-hercegovští celníci? Podobně jako na příjezdu do Srbska si musíte zakoupit zelenou kartu: bílý kus papíru za hodně peněz, který nemá jinou funkci, než že se stane povinnou výbavou vašeho auta. Na těchto hranicích se vám může, tak jako nám, stát, že vám budou odebrány pasy a vy budete necháni napospas úředníkům v buňkách, kteří si vás budou mezi sebou posílat jako horkou bramboru. Srpské vnitrozemí na první pohled ohromí luxusem. Všude se staví velké rodinné domy a v prvním větším městě máte pocit, že jste snad přijeli do Švýcarska. Jen nápisy v cyrilici vás udržují od blouznění. Pak se najednou všechno změní, když projedete vojenskými zátarasy z pneumatik a ostnatého drátu a začnete míjet první torza vesnic. Zničených a vypálených domů postupně přibývá, z čehož vytušíte, že se blížíte k Sarajevu. Hlavní město Bosny a Hercegoviny je smutná podívaná. I když od skončení války uplynuly čtyři roky a místní si pochvalují, jak je město opravené, stopy po bojích jsou vidět úplně všude. V pa-nelácích, poďobaných kulkami, často vidíte celé vybombardované byty. V jiných domech jsou zase opravené části fasád výmluvnými svědky o zdej-ší zkáze. Kancelářské budovy se nikdo ani nesnaží opravovat, a tak tu do výšky trčí vypálené mrakodrapy s vysypanými okny. Hledat v Sarajevu umělce je téměř zbytečné. Během války a po ní jich většina odešla do zahraničí. Místní Centrum současného umění po skončení konfliktu pořádalo výroční výstavy s doprovodným katalogem. Když si jej prohlížíte, zjistíte, že jeden z umělců žije v Amsterdamu, jiný v Rakousku, další ve Švédsku a jiný ve Spojených státech. V Sarajevu jich zbylo jen několik. Přesto Centrum, podobně jako bělehradské, vede skvělou dokumentaci děl, která v Sarajevu vznikla. Samozřejmě nás zajímalo, jak umělci reagují na válku a co jim tato zkušenost přinesla. Video dokumentace a katalogy ukázaly, že většinou přinášeli velmi osobní výpovědi, v nichž ani často nebylo přímo po-znat, že vznikly za válečné situace nebo těsně po ní.

Návrat a zmatení
Po několika dnech v Sarajevu si, tak jako tamní obyvatelé, zvyknete na pohled na všudypřítomné díry od kulek a zbořené domy. Zmar, který kolem sebe vidíte, vám stejně neodpoví na otázku, proč se Srbové, bosenští muslimové a Chorvaté mezi sebou navzájem vybíjeli. Nakonec stejně zjistíte, že Cecu znají a poslouchají i lidé v Bosně a veškeré konstrukce, s jejichž pomocí jste se chtěli dobrat poznání o osudu bývalé Jugoslávie, se nenávratně rozplynou. Místo otázek, na něž stejně nenajdete jednoznačnou odpověď, je lepší si sednout a bavit se o Cece, fotbale a plánech a projektech v budoucnosti.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 35.5 x 43 cm (8 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
2 244 EUR
2 308 USD
Smutná ale drahá dvojčata PBMS zvýrazní vaši jemnou duši ač bohatce a naplní návštěvníky očekáváním člověka chápajícího...
Více informací...
68 EUR
70 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
226 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
298 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.