Časopis Umělec 2009/2 >> Neoperativní utopie. Nové koláže Volkera Eichelmanna Přehled všech čísel
Neoperativní utopie. Nové koláže Volkera Eichelmanna
Časopis Umělec
Ročník 2009, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Neoperativní utopie. Nové koláže Volkera Eichelmanna

Časopis Umělec 2009/2

01.02.2009

Tom Holert | koláž | en cs de

Proposal čili návrh bývá zpravidla směřován k obecenstvu jako nabídka, jež může navodit pocit výzvy nebo pozvánku ke zvážení a posouzení šancí a rizik realizace navrhovaného. Nové koláže Volkera Eichelmanna byly spolu se sochami Manuely Leinhoßové na podzim roku 2008 vystaveny ve vídeňské galerii Andreas Huber. Prostřednictvím generického dodatku proposals for sculptures and buildings (návrhy soch a budov) nevyhnutelně vstoupily do procesu posuzování, kritiky nebo, jak se říká v architektonických kuloárech, crits. Kulturní (a akademická) konvence žádosti o zakázku či podporu, jež se pojí s pojmem proposal, se zde však stává předmětem reflexe škatulky „návrh“, jejímž výsledkem jsou koláže. A protože všechno naznačuje, že ve veřejné sféře neexistuje žádná zakázka na sochy ani soutěž architektonického rázu, ve kterých by se Eichelmann angažoval, jsou to především koláže, které se nabízejí k posouzení. Názvy Vstup na bleší trh (bez poplatku) (Entrance to a Flea Market (No Charge)), Socha v přírodě (Teutoburský les) (Freilichtskulptur (Teutoburger Wald)), Hagenbeck (Moderní autoři III) (Hagenbeck (Moderne Autoren III), Kunsthalle Winterthur, Café, Kino (Cinema) nebo Surfařská budka Cornwall (Surfbude Cornwall) víceméně odkazují ke specifickým problémům a funkcím. Na kartonu vyvedené práce ve stylu cut and paste jsou vesměs menšího formátu (většinou 32 krát 22,5 cm, jediná výjimka na výstavě, která je od jiné pracovní skupiny: koláž ve velkém formátu Řádná zábava (A Respectable Pastime), 2008 a představují původ i řešení problému zároveň.
Místem takové shody je pochopitelně umělec sám: narodil se v roce 1973 v Hamburku a již dlouho žije a pracuje v Londýně. Autopoietický princip má však přirozeně své hranice. Koláže často konstruktivistickým způsobem provedení poukazují na heroickou epochu moderny, v níž se utopie a řád zdaleka nevylučují. Odej-mout revolucionářským masám revolucionářské město, pomyslnou sociální sféru, formu kolektivity, byl úkol, se kterým se kolem roku 1920 potýkali El Lissitzky nebo Kazimir Malevič, a byli tak na krátký čas spjati se stranickými silami a historií. Eichelmann se v kolážích ohlíží za dlouhou historií utopických a pomyslných papírových architektur a ironickým, občas přívětivě humorným stylem cituje jejich vzory Bruna Tauta, Paula Scheerbarta, Hermanna Finsterlina, Constanta, Archigrama, Haus-Ruckera a mnoho dalších.

Jiné science fiction
Namátkovou kontrolou se Eichelmann ponořil také do obšírné historie nikdy neuskutečněných sochařských velkoprojektů. Umění a především monumentální sochy navrhované pro vnější prostory může poukazovat na pozoruhodnou historii děl, která se zachovala na virtuální bázi. Archiv pomníků, které nepřesáhly stupně vývoje kresby, koncepce nebo modelu, je bezedný a probádaný jenom z malé části. Kolik Návrhů na úpravu náměstí a Studií vnější konstrukce lze najít v avantgardních časopisech 20. století? Nikdo je nikdy nespočítal, některé z nich se však dočkaly zájmu. K nejslavnějším virtuálním sochám patří Pomník III. Internacionále Vladimira Tatlina. V roce 1919 vznikl jako zhruba čtyři metry vysoký vzor v Petrohradě a ke konci roku 1920 byl v Petrohradě a v Moskvě veřejně vystaven. Po dlouhá léta pak putoval Sovětským svazem a v roce 1930 se ocitl v Paříži. Dodnes je tato scéna a protimluvná verva návrhu sochy velikosti mrakodrapu vryta do kolektivní paměti.
Eichelmann se věnuje subhistorii uplynulých budoucností, již delší dobu zapomenutých či vytěsněných, a někdy si sám není vědom přítomného nádechu science fiction. Proto archivoval nejen zdánlivě nefunkční umělé jeskyně a výstavní architekturu britské šlechty 18. století (Letohrádky a jeskyně (Follies & Grottoes), 2003–2006), ale také díky idiosynkratickému kreacionismu objevil dekupáže Mary Delanyové ze stejného století. V roce 2005 vyústil jeho zájem o tuto milovnici botaniky v sérii koláží o více jak 160 listech. V kvazi-genetickém experimentu na základě existujících a masově rozšířených fotografií rostlin stvořil Eichelmann stejné množství rostlin dosud neviděných. Dalo se předpokládat, že to nebude pouze komentář k biotechnologickým praktikám, ale rovněž k aktuálnímu poprasku kolem umění a vědy. To propůjčilo zdánlivě neškodným listům jemně kousavý tón.
Také nové koláže ze série proposal si pohrávají s fantaziemi o všemohoucnosti, které se stále znovu protínají s „mýtem o umělci“. Představy neomezené proveditelnosti, tedy bezuzdnosti, které však – umístěné na skromném domácím formátu, jemuž Eichelmann dává přednost – mají téměř dojímavě křehký účinek. Kutilský způsob, stříhání malých dílků, nehrdinská práce s nůžkami a papírem, tvoří od nepaměti s oblibou zamlčovanou dimenzi historie koláží. Za jejich annus mirabilis ve 20. století se právem považuje rok 1912, když Picasso ve svých kubistických papiers collés nakombinoval novinové výstřižky a zbytky tapet s křídou a vodovými barvami.
Od té doby postoupily koláže od přehledné oblasti technologie papír/nůžky k na hony vzdálené kulturní technice, k estetickému způsobu znázornění konfrontace a různorodosti. Frederic Jame-son hovoří v jedné z recenzí Briana Aldisse z roku 1973, která je obsažena rovněž v jeho knize s titulem, který by se navýsost hodil také pro Eichelmannovy nové práce (Archaeologies of the Future. The Desire Called Utopia and Other Science Fictions, Londýn/New York 2005), o koláži jako o „organizovaném postupu“ lite-ratury science fiction. „V nejhorším případě koláž vyústí do zoufalé slepeniny všeho, co je zrovna po ruce, v nejlepším případě však symbolizuje formu zdůraznění starších členění, druh efektu odcizení, který působí na naši vlastní citlivost vůči generickému.“ Eichelmann se ve svých kolážích na tento efekt odcizení zaciluje. Koláže stimulují domněle známý, ale také přežitý způsob utopických návrhů a umisťují jej do kontextu zdánlivé nepoužitelnosti: jako záměrně neoperativní utopie.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
21 x 14,5 x 1 cm / 56 pages / offset / 1000ex
Více informací...
15 EUR
16 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
312 USD
Stu’s head on plate, 2011, acrylic painting on pape, 29,5 x 20,5, framed
Více informací...
340 EUR
366 USD
15cm x 21 x 0,7 cm / 32p / sérigraphie 4 passages couleur / 200 ex
Více informací...
10 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.