Časopis Umělec 2004/4 >> Vyčerpaný radikalismus a kýčovitá krása Přehled všech čísel
Vyčerpaný radikalismus a kýčovitá krása
Časopis Umělec
Ročník 2004, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Vyčerpaný radikalismus a kýčovitá krása

Časopis Umělec 2004/4

01.04.2004

Marta Smolińska-Byczuk | polsko | en cs

Politický přelom, k němuž došlo v Polsku v roce 1989, nepřinesl významnější přelom v umění. Novinkou, která se intenzivně rozvíjela v 90. letech, bylo tzv. kritické umění, které své ostří zaměřilo na demaskování i dekonstrukci reality země, která se právě osvobodila od vlády komunistického režimu. Komunismus nahradil konzumismus a móda věčného mládí. Umělci upozorňovali na to, že Polsko v roce 1989 onu vytouženou svobodu nezískalo – místo komunistické cenzury se objevily represe jiného druhu. Práce Zofie Kulikové, které se věnují analýze rétoriky, symboliky a gestiky komunistické moci, jako by tento kontext přerůstaly a demaskovaly mechanizmy jakékoli moci obecně. Zbigniew Libera se naopak věnoval honbě za věčným mládím a módě štíhlého a pružného těla. Do světa panenky Barbie a jejího partnera Kena přivedl Kenovu tetičku, kyprou a baculatou starší paní. V rámci kritického umění se Alicja Żebrowska a Katarzyna Kozyra dotýkaly problematiky spojené se sexualitou, vnímáním těla a stereotypy, které přetrvávají v tradiční a silně katolické polské společnosti.
Umělci tohoto proudu, kteří často čerpali inspiraci od vídeňských akcionistů, používali nahé lidské tělo ve spojení s náboženskými symboly. Byli radikální, a radikalismus má tu vlastnost, že se velmi rychle vyčerpá. To se děje i s kritickým uměním, které postupně jakoby samo od sebe vyhasíná. Soudní proces a rozsudek nad Dorotou Nieznalskou, která vystavila mužské genitálie na kříži v kontextu posilovacího nářadí (Pasja – Passion), jí přinesl rychlý věhlas, ale také vzbudil odůvodněné podezření, že mladí umělci bez skrupulí využívají skandál jako snadnou cestu ke slávě. Diskuse, která se rozpoutala kolem této události, se soustředila na otázku umělecké svobody a cenzury prosazované katolickým konzervativismem. Chyběla reflexe pochybné umělecké hodnoty tohoto díla. Grzegorz Klaman, autor kovových a skleněných relikviářů, v nichž jsou uzavřené lidské orgány, se snížil k tomu, že natočil video o útoku společnosti na Dorotu Nieznalskou... Kritické umění se proměnilo v publicistiku, navíc tak nápadně jednoznačnou ve svém výrazu. Podobně je tomu i s feministickým uměním – pro jeho doslovnost jej lze chápat pouze jako ilustrace k současným společenským diskusím.
V druhé polovině 90. let zesílil proud, který se věnuje problematice holocaustu. Kromě Jósefa Szajny, vězněného v koncentračních táborech, který tuto traumatickou zkušenost dodnes sděluje skrze své práce, začali na tuto tématiku navazovat i autoři mladší generace. Hromady vlasů, brýlí, bot, jaké skoro každý Polák viděl na školním výletě do Osvětimi, a neustávající diskuze o polsko-židovských vztazích přitáhly pozornost tvůrců, kteří v holocaustu objevili jeden z nejtěžších aspektů polské historie. Práce spojené s tímto proudem můžeme rozdělit na tři zásadní skupiny: do první patří realizace, jejichž cílem je připomenout či nalézat mizející stopy po lidech, kteří kdysi v tak hojném počtu žili mezi námi (Rafał Jakubowicz); druhá skupina obnažuje mechanismy současné reality, ve které je vše – dokonce i holocaust – na prodej (Lego, Zbigniew Libera); třetí skupinu tvoří díla, která se snaží sejmout prokletí z míst s holocaustem spojených, a to buď zábavnou formou nebo sledováním toho, jak příroda expanzivně zabírá a pokrývá zelení místo, kde zahynuly tisíce lidí (Berek Artura Żmijewskiego, Winterreise Mirosława Bałky).
V rámci současného polského umění se obrodilo také malířství. Triumfálně se vrátil závěsný obraz, který nezapírá silnou příbuznost s fotografickou estetikou – navazuje na jazyk fotografie nebo jej paroduje. Co malují mladí polští tvůrci? Stručně řečeno – malují zkrátka skutečnost, která je obklopuje: polské rodiny, sportovce, politiky (Marcin Maciejowski), nové zvyky (Maciej Kozłowski), ale také svět dospívajících dívek (Paulina Ołowska) nebo zátiší (Marek Firek). Tajemství malířského jazyka ve svých ateliérech nadále důsledně zkoumají umělci, jejichž tvorba se soustředí na otázky: Co je obraz? Čím je omezen? Jaký v něm tkví potenciál? (Jan Berdyszak, Tomasz Ciecierski, Piotr C. Kowalski, Paweł Łubowski). K této skupině se připojují také mladí umělci (Kamil Kuskowski, Zbigniew Rogalski), kteří převzali štafetu tvůrců zamýšlejících se nad postavením obrazu v současném světě.
Kam směřuje současné polské umění? K estetické kýčovité kráse, jak ji v poslední době účinně a vědomě propaguje Piotr Uklański? Nebo snad k inteligentní hře s prostorem, jakou provozuje Monika Sosnowska v pracích, jež představují sekvence stále menších a menších dveří, které nikam nevedou? To je prozatím hádanka.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2005, 30.5 x 23 cm (4 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
894 EUR
920 USD
První číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
19,72 EUR
20 USD
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
55 EUR
57 USD
2001, 21.5 x 28 cm, Print
Více informací...
120 EUR
123 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.