Časopis Umělec 1997/4 >> Momenty každodennosti - Simone Letto Přehled všech čísel
Momenty každodennosti - Simone Letto
Časopis Umělec
Ročník 1997, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Momenty každodennosti - Simone Letto

Časopis Umělec 1997/4

01.04.1997

Umělec | umělec | en cs

Malířka Simone Letto (nar. 1965) žije v Düsseldorfu, kde také vystudovala uměleckou školu Art Academy. Od roku 1990 realizovala několik samostatných výstav (Düsseldorf, Gütersloh, Frankfurt) a účastnila se už od osmdesátých let i různých kolektivních expozic v Německu. Pro její obrazy je charakteristické vyprávění banálních příběhů pomocí nejlapidárnějších prostředků malby bez jakýchkoliv efektů. Přímočarostí podání minipříběhu v chrono-logických sekvencích i průzračnou barevností dosahuje Simone Letto magických účinků působivosti obrazů, v kterých se podivně zastavil čas.
Vaše obrazy se spíše podobají filmovým záznamům. Jaký má pro vás malba význam?
Pro mě je důležitý samotný akt malování, způsob, jakým se skládají jednotlivé panely. Malba umožňuje ukázat různé scény najednou a nejen jednu po druhé, jako je tomu ve filmu. Film má pevnou časovou sekvenci, ať je dvouhodinový nebo patnáctisekundový. Moje tvorba žádné takové omezení nemá. Divák si sám určí čas, po jaký ji sleduje. Moje malba je zcela fiktivní, lidé a místa neodpovídají skutečnosti a ani jí odpovídat nemusí. Myšlenky a příběhy jsou založeny na obecných tématech, která nemají moc společného se specifickými osobami či skutečnými místy.
Může malovaný obraz ještě smysluplně vyjadřovat nějaký příběh?
Myslím si, že ano. Každý figurální obraz má možnost zprostředkovat příběh nebo myšlenku, ať už autora samotného nebo v divákově vlastní interpretaci. Umělci mají v dnešní době více konkurence v podobě ostatních prostředků moderních a rozvinutých forem komunikace (Internet, televize, atd.). To umělcův úkol znesnadňuje, ale také mu dává větší význam při komunikaci určité myšlenky velmi osobním způsobem a snad nejen pro obecnou konzumaci.
Jaký příběh vyprávějí vaše obrazy?
Jejich záměrem ani není doslova nějaký „příběh“ vyprávět. Jde spíše o krátký záblesk, jakousi vinětu momentů každodenního života. Ty „momenty“, které chci ukázat, nemají žádný začátek ani konec. Každé poslední okénko v jakémkoli z mých obrazů nevyvozuje žádný závěr, ale je otevřené k pokračování.
Inspirují vás další vizuální média, jako je video, reklama...?
Inspiruje mě spíš osobní společenská interakce a život ulice.
I když vaše obrazy září barvami a veselými formami, je z nich cítit jakási úzkost, strach a opuštěnost. Tato témata vás nějak zajímají?
Tyto emoce v mojí tvorbě můžete interpretovat, ale v žádném případě nejsou základem nebo důvodem stojícím za mými obrazy. Cítím, že opuštěnost, úzkost a strach jsou součástí dnešní společnosti, zvláště u nás v Německu. Lidé mají sklon izolovat se jeden od druhého, ovlivňuje nás prostředí, a to vše se odráží i v mojí tvorbě.
Co vaší současné práci předcházelo a jak ji chcete rozvíjet?
V mé předešlé práci jsem se několik let zaměřovala na jednotlivé obrazy. Jednoho dne jsem přestala malovat a začala jsem kreslit na papír jakési obrázkové příběhy, někdy i s textem. Tyto dřívější práce byly mnohem více orientovány na příběh. Byly poněkud složitější a méně pozornosti věnovaly kompozici. Později jsem „příběhy“ zjednodušovala a víc důrazu kladla na techniku a kompozici. Je pro mě ale těžké říci, jak se má tvorba bude v budoucnu vyvíjet.

Připravila redakce





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Druhé číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
9,90 EUR
11 USD
Deset vystavených obrazů doprovází také vydání stejnojmenné dvojjazyčné knihy. Autorka momentálně žije v Praze a posledních...
Více informací...
32 EUR
36 USD
21.5 x 28cm, Colour Drawing
Více informací...
336 EUR
375 USD
Výběr z německého videoartu a experimentálního filmu. Divus a Eastern Alliance v edici Teledivision vydal 27 německých videí a...
Více informací...
6 EUR
7 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.