Časopis Umělec 2003/2 >> Trekka Přehled všech čísel
Trekka
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Trekka

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Sophie Jerram | nz | en cs

Letošní rok pořádá novozélandský pavilon na benátském Biennale zvláštní sociálně historickou lekci, která zkoumá obchodování s automobily mezi Novým Zélandem a Československem v 60. a 70. letech 20. století.
Toto je Trekka (This is the Trekka) je název muzejní výstavy Michaela Stevensona. Jedná se o výstavu vodního počítače a automobilu vynalezeného v 60. letech 20. století. To bylo období novozélandských dějin izolacionalismu, které kurátoři nazývají “ekonomickou monokulturou”, kdy byl Nový Zéland podle Roberta Leonarda zemí “socialistickou, avšak anti-komunistickou”. V průběhu této doby byla ekonomika Nového Zélandu tak pevně řízena, že dovoz, který zahrnoval automobily, musel přesně odpovídat vývozu. Podnikatel Noel Turner z Aucklandu se rozhodl, že nastal čas pro výrobu novozélandského auta. I za předpokladu, že populace byla menší než tři milióny obyvatel, Turner věřil, že by za pomoci jednoduchého průmyslu, kde se auta montují dohromady z dílů vyrobených v jiných zemích, mohl dobýt trh Nového Zélandu s “osmdesátipětiprocentním novozélandským” automobilem. Zbývajících 15% mělo přijít z Československé socialistické republiky ve formě motoru a podvozkových součástí ze závodu Škoda.
Tyto součásti byly směněny Turnerem kolem roku 1966, nejprve za párková střívka, a byly stále dováženy až do poklesu produkce v 70. letech 20. století. Automobil, pojmenovaný “Trekka”, byl prezentován jako vozidlo s náhonem na 4 kola a byl ve zkušebních testech úspěšně srovnáván s britským Land Roverem a americkým Jeepem. V obchodování nastaly všeobecné potíže. Ačkoliv dovoz škodovek probíhal od 50. let 20. století, novozélandská vláda byla nespokojena s myšlenkou, že by nový ikonický vůz měl být sestavován z mechaniky pocházející ze země komunistického bloku. Přesto se zamhouřily obě oči. Některé Trekky se dokonce letecky přepravovaly do Vietnamu jako pomoc v boji proti komunismu. Další obchod se zvažoval s Austrálií, Kyprem, Jamajkou, Zambií a ostatními částmi Asie. Trekka nikdy nebyla pro Nový Zéland zdrojem příjmů a nakonec ji předehnal zbytek světa – trh Nového Zélandu se otevřel levnějšímu, spolehlivějšímu a pohodlnějšímu japonskému vozidlu.
Ovlivněna tím, že obchod a výroba Trekky reprezentovaly druh naivní hrdosti a nezávislého ducha Nového Zélandu, je Stevensonova instalace také tichým pozorováním trhu v neglobalizovaném světě. Spiklenecky nám našeptává, že Nový Zéland měl s Československem více společného, než by si bylo možné mezi zeměmi na obou stranách železné opony, včetně omezené měny a limitů zboží, představit.
Tento příběh je sám o sobě bezvýznamnou historickou reálií, ale jeho prezentace jako uměleckého exponátu připomíná Novozélanďanům a podobně i návštěvníkům nedostatek zkušeností Nového Zélandu s vystavováním umění v mezinárodních kruzích. Diplomatický sbor Nového Zélandu, zvyklý více na veletrhy zboží než na veletrhy umění, se postaral o to, aby vůbec první výstava v Benátkách v roce 2001 přetékala novozélandským jídlem a pitím. V roce 2003 Stevenson úmyslně skryl umění do stínu anachronistické obchodní výstavy, raději než aby byl obchod špatně maskovaný uměním.
Pro svět je Nový Zéland nejznámější ovcemi, máslem, krajinou a rugby – toto vše se vyváží a je určitou podobou obchodu s jinými částmi světa a vytváří tak příjem pro naši všezahrnující rovnováhu trhu. Na výstavě Toto je Trekka stojí automobil Trekka v popředí mnoha krabic novozélandského mlékárenského másla – to znázorňuje množství vyvezeného másla, které musela země prodat, aby mohla vytvořit nový vůz. Odhady ekonomické hodnoty jsou hlavním motivem této práce. Toto je Trekka také zahrnuje výstavu dalšího novozélandského objevu, stroj Moniac navržený W. A. Philipsem roku 1949, který používá čerpanou vodu a zobrazuje vstupy a výstupy potřebné pro dokonalou keynesovskou ekonomiku. Podle článku vytištěného v časopisu výstavy Fortune Magazine z roku 1952 se doufalo, že se “počítač” Moniac prodá jako prostředek k vyučování “ekonomie za třicet fascinujících minut”. Učitelé ekonomie pravděpodobně rozpoznali rizika a přidali předmětu na obtížnosti, aby si sami udrželi práci. Netýká se to ještě historie, ale Moniac každopádně zemřel tichou smrtí, pohřben příchodem elektronických počítačů.
Výstavou ve kostele La Maddalena ve městě Canareggio musí Nový Zéland podruhé v historii ještě více usilovat o získání pozornosti benátské veřejnosti spíše než těch, co spadají do klientely Giardiniho. Můžete říci, že pro Nový Zéland je to obtížný prodej. A těžiště výstavy roku 2003, obskurní období v dějinách Nového Zélandu, kdy byly součásti československé škodovky směňovány za párková střívka, se částečně jeví jako nepochopitelné pro ty, kteří o dané zemi málo ví. Nový Zéland je vzdálen od Evropy 24 hodin letu. Ale v zemi samotné, jakmile jste jednou dorazili do La Maddaleny, je vám souzeno zůstat, investovali jste příliš na to, abyste se vzdali. Absolvovali jste cestu a nyní jste nuceni strávit kulturu. Nakonec je vaše snaha porozumět zemi a umění naplněna. Zřejmě to “stojí za výlet”.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
66 EUR
70 USD
Bride, 2004, etching,39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
170 USD
21 x 30 x 1 cm / offset quadri et bichro / 68 pages / 666 ex
Více informací...
15 EUR
16 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.