Časopis Umělec 2008/1 >> Když Taliban… Přehled všech čísel
Když Taliban…
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Když Taliban…

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Spunk Seipel | protest | en cs de es

Když Taliban koncem roku 2000 v Afgánistánu oznámil, že budou zničeny sochy Buddhů v Bamiyanu, světem šla vlna protestů. Obzláště kulturní scéna ve všech západních zemích byla otřesena a bezmocnými apely na Taliban se pokoušela ničení zabránit. Povážlivé na tom bylo, jak nepatrné byly v kulturní oblasti protesty proti stálému porušování lidských práv Talibanem. Ale osud dvojice Buddhových soch v odhlehlém údolí Afgánistánu, které na vlastní oči vidělo jen pár rozptýlených hippies v 60. a 70. letech na cestě do Indie, uměl pohnout srdcem člověka ze západní kulturní scény víc, než diskriminace, mučení a zabíjení milionů lidí. Toto rozčilení podpořila často velmi povrchní představa o buddhismu. Na pobřeží poloostrova Burrup blízko města Dampier v severozápadní Austrálii se stále ještě nachází jeden z nejstarších známých uměleckých výtvorů lidstva vůbec. Do tisíců žulových bloků byly vytesány obrazy zvířat a mytických postav. Odborníci se domnívají, že nic srovnatelného nikde neexistuje a že význam těchto skalních rytin je na úrovni jeskynních kreseb ve francouzském Lascaux. Teď však musí část těchto děl ustoupit před rozšířením průmyslového komplexu. Konzervativní australský ministr životního prostředí Malcom Turnbull vydal společnosti Woodside Petroleum, gigantu těžícímu ropu a zemní plyn, povolení k odstranění skalních rytin, aby firma mohla rozšířit svá zařízení pro sklad a nakládání zemního plynu. Ve hře jsou miliardy z vývozu zemního plynu do Japonska a Číny. Jedno z největších světových těžišť zemního plynu leží vedle poloostrova. Těžební gigant Rio Tinto k tomu v Dampieru nakládá na lodě železnou rudu. Oranžový kovový prach pokrývá okolí a poškozuje také skalní rytiny, což ovšem jak Rio Tinto, tak vláda Západní Austrálie popírají. Roku 1868 byla velká část původních obyvatel poloostrova Burrup zavražděna. Potomci toho mála, kdo přežili, se teď brání částečnému zničení své „bible“ a jsou na to skoro sami. Kultura a umění původních obyvatel nejsou v Austrálii hodnoceny příliš vysoce. Také v Evropě a v Americe se lidé zajímají maximálně o hudební nástroj didgeridoo praobyvatel tohoto kontinentu. Kompromis, postavit potřebné zařízení v jiném, 40 km jižně ležícím průmyslovém komplexu, a tak skalní vyobrazení domorodců zachránit, byl z důvodu vysokých nákladů pro firmu odmítnut. Firma vydělává mnoho set milionů ročně. Skály budou zřejmě odtrženy a skončí na hromadě odpadu. Stejně jako ty, které byly odstraněny při stavbě prvního komplexu v šedesátých letech. Od té doby leží blízko zařízení pro zpracování plynu, nechráněné před zloději a vandaly, za rozbitým plotem, světem zapomenuté. V tomto stavu a na tomto místě neslouží ani kultovním účelům původních obyvatel, ani vědcům, kteří by z nich mohli získat nějaké poznatky. V Egyptě byl při budování Asuánské přehrady s mezinárodní pomocí, navzdory vysokým technickým a finančním nákladům, mimo jiné přesunut chrám z Abu Simbelu. V Evropě a v Americe se sbírají peníze na rekonstruování zničených Budhových soch v Bamiyanu. V Austrálii bude však v roce 2007 kvůli několika milionům dolarů zničeno jedno z nejvelkolepějších a nejstarších uměleckých děl lidstva a zdá se, že to nikomu kromě původních obyvatel nevadí. Na kulturní scéně západních zemí se neprotestuje. Příklad Buddhových soch ukazuje, že důvodem nemůže být, že Dampier je velice vzdálené místo. Je snad obava z nedostatku surovin i na kulturní scéně větší než starost o umělecká díla? Není tomu prostě tak, že je pro nás umění původních obyvatel něco cizího a že důvod našich protestů je volen vždy velmi subjektivně? Co je už pár skalních rytin v buši proti těmto milým, přátelským obličejům Buddhy. A není lehčí protestovat proti šílenému Talibanu, než proti firmě, která svojí činností koneckonců přispívá k plynulému fungování naší společnosti? Zde je zřejmě důvod, proč tento barbarský akt nikoho na kulturní scéně nezajímá. Mělo by to být pro nás všechny pohnutkou k uvažování o tom, jak se stavíme k umění jiných kultur a jak vážně mohou být brány naše bouře rozhořčení namířené proti Talibanu. Protesty proti australské firmě obchodující s rudou a zemním plynem by v každém případě bývaly měly větší šance na úspěch.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2003, 21.5 x 28 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
223,20 EUR
249 USD
Nové rozšířené vydání |||| 400 str. || Doslov a grafická úprava: Ivan Mečl || Redakce a ediční poznámka: Lenka Vítková ...
Více informací...
8,80 EUR
10 USD
Někdy smutná ale v podstatě veselá pohádka sochařeTomáše Vejdovského o jedněch neobvyklých vánocích zvláštní rodiny. Příběh pro...
Více informací...
6 EUR
7 USD
Sada čtyř raritních pohlednic vytištěných v omezeném nákladu (1995)
Více informací...
8 EUR
9 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.