Časopis Umělec 2000/4 >> Rozhovor s Rašou Todosijevičem / (Sním o tom, že budu konzervativní) Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rozhovor s Rašou Todosijevičem / (Sním o tom, že budu konzervativní)

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Vladan Šír | news | en cs

Jaká je situace mladých umělců?

Mnoho mladých umělců ze země odešlo. Já jsem v pořádku, můžu cestovat, mám kontakty s lidmi v zahraničí, i když jsem úplně na mizině. Ale nejhorší to je pro ty nejmladší, kteří vycházejí z Akademie. Nemají peníze, je pro ně těžké cestovat, nejsou informace, časopisy, kontakt se zahra-ničními umělci a tak dále. Dá se očekávat, že dopad této izolace bude ještě dlouho trvat. Žijeme v době ja-kési latentní infekce izolace. Skutečný dopad se v nadcházejících letech te-prve projeví. Jinak ale mladí dělají umění, které vypadá jako umění kde-koliv jinde, v Německu, ve Francii. Jsou ale chudí a chybí jim reakce, kulturní reakce. Po čase nemají mož-nost se dále rozvíjet. Další věc je, že v současnosti neexistují kulturní tabu. Většina z nich zmizela. Mladí umělci mají sklony k odporu, boji proti starší generaci. Já bych byl rád de-kadentním umělcem se spoustou peněz, doutníky a sklenicí whisky v ruce. Rád bych už se vzdal toho statutu avantgardního umělce. Mám už po krk toho pomalého výtahu. Výtahy tady jezdí zatraceně pomalu. Pro mladé umělce je tedy nejlepší odjet do zahraničí. Tady neexistují sympatie k někomu, kdo sní o politických změnách. Umění bude dominovat moderna a Hotel Kunst (umění kupované hotely a umísťované v jejich pokojích). Takové umění bude prioritou pro novou generaci liberálních politiků, kteří se nezajímají o avantgardu nebo to, čemu nerozumějí. V celé východní Evropě bude mainstreamem Hotel Kunst, video, počítače, technomédia, trošku tance, trošku malby.

Proč ve svých dílech používáte vlastní jméno a věty jako Díky Rašovi Todosijevićovi?

Je to taková pozdní reflexe boje za individualismus, proto. Existuje tu fiktivní systém kolektivismu jako Srbsko, Česko, jako Evropa. Co je jeho protikladem? Je to jednotlivec - moje jméno. Die Serbische Kunst ist tot, es leben Raša Todosijević. Samozřejmě je to remake Tatlinova díla Kunst ist tot, es lebe neue maschinen Kunst Tatlin. Raša Todosijević je jednotlivec. Proto zdůrazňuji své jméno, užívám jej jako médium individualismu. Když se podíváte do slovníku a přečtete si interpretaci termínu "individualismus", budete překvapeni, jak je negativní. Říkám o sobě, že jsem Über Serbe. Vím, proč v tomto kontextu používám němčinu. Bojuji za svou vlastní identitu, za svou vlastní definici mé existence v tom zatraceně špinavém Bělehradě a Srbsku. Nejsem tu dobře přijímán, myslí si o mně, že zničím všechno, na co sáhnu. Samozřejmě, ničím to prohnilé. Srbsko je v současnosti ve velice prohnilé pozici. Ten můj boj ale začal už v 70. letech. Byli jsme proti svým profesorům, protože to byli extrémně hloupí lidé. Jako mladý student jsem si myslel, proč jsou moji profesoři tak hloupí. Na druhou stranu jsem se musel podřizovat příkazům a úsudkům těchto hloupých lidí.

Za třicet let se toho moc nezměnilo?

Ne, ani o milimetr. Pokaždé, když mám přednášku, nejdřív se snažím vysvětlit ten rozpor: když mi chce někdo věřit, musí uvěřit v moji autoritu. Ale jak mohu já jako někdo, kdo je proti veškeré autoritě, být důvěryhodnou osobou? Je to všechno jen hra.

Jak se vám tedy žije?

Jsem trochu takový rabín. Mluvím a dělám umění. To je všechno. Už jsem říkal, že vývoj tady jde zatraceně pomalu. Sním o tom, že jednou budu velmi konzervativní, tlustý a bohatý umělec.

A budete?

Ne, v tom je ta tragédie.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1999, 21 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
540 EUR
588 USD
"Thanatopolis" limited Collection for London Show.
Více informací...
49 EUR
53 USD
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
77 EUR
84 USD
Ne každý se odváží podstoupit cestu do neuspořádaných oblastí svého emocionálního života. Je to pouť do neznáma, na vlastní...
Více informací...
18,40 EUR
20 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS