Časopis Umělec 2000/4 >> Rozhovor s Rašou Todosijevičem / (Sním o tom, že budu konzervativní) Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rozhovor s Rašou Todosijevičem / (Sním o tom, že budu konzervativní)

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Vladan Šír | news | en cs

Jaká je situace mladých umělců?

Mnoho mladých umělců ze země odešlo. Já jsem v pořádku, můžu cestovat, mám kontakty s lidmi v zahraničí, i když jsem úplně na mizině. Ale nejhorší to je pro ty nejmladší, kteří vycházejí z Akademie. Nemají peníze, je pro ně těžké cestovat, nejsou informace, časopisy, kontakt se zahra-ničními umělci a tak dále. Dá se očekávat, že dopad této izolace bude ještě dlouho trvat. Žijeme v době ja-kési latentní infekce izolace. Skutečný dopad se v nadcházejících letech te-prve projeví. Jinak ale mladí dělají umění, které vypadá jako umění kde-koliv jinde, v Německu, ve Francii. Jsou ale chudí a chybí jim reakce, kulturní reakce. Po čase nemají mož-nost se dále rozvíjet. Další věc je, že v současnosti neexistují kulturní tabu. Většina z nich zmizela. Mladí umělci mají sklony k odporu, boji proti starší generaci. Já bych byl rád de-kadentním umělcem se spoustou peněz, doutníky a sklenicí whisky v ruce. Rád bych už se vzdal toho statutu avantgardního umělce. Mám už po krk toho pomalého výtahu. Výtahy tady jezdí zatraceně pomalu. Pro mladé umělce je tedy nejlepší odjet do zahraničí. Tady neexistují sympatie k někomu, kdo sní o politických změnách. Umění bude dominovat moderna a Hotel Kunst (umění kupované hotely a umísťované v jejich pokojích). Takové umění bude prioritou pro novou generaci liberálních politiků, kteří se nezajímají o avantgardu nebo to, čemu nerozumějí. V celé východní Evropě bude mainstreamem Hotel Kunst, video, počítače, technomédia, trošku tance, trošku malby.

Proč ve svých dílech používáte vlastní jméno a věty jako Díky Rašovi Todosijevićovi?

Je to taková pozdní reflexe boje za individualismus, proto. Existuje tu fiktivní systém kolektivismu jako Srbsko, Česko, jako Evropa. Co je jeho protikladem? Je to jednotlivec - moje jméno. Die Serbische Kunst ist tot, es leben Raša Todosijević. Samozřejmě je to remake Tatlinova díla Kunst ist tot, es lebe neue maschinen Kunst Tatlin. Raša Todosijević je jednotlivec. Proto zdůrazňuji své jméno, užívám jej jako médium individualismu. Když se podíváte do slovníku a přečtete si interpretaci termínu "individualismus", budete překvapeni, jak je negativní. Říkám o sobě, že jsem Über Serbe. Vím, proč v tomto kontextu používám němčinu. Bojuji za svou vlastní identitu, za svou vlastní definici mé existence v tom zatraceně špinavém Bělehradě a Srbsku. Nejsem tu dobře přijímán, myslí si o mně, že zničím všechno, na co sáhnu. Samozřejmě, ničím to prohnilé. Srbsko je v současnosti ve velice prohnilé pozici. Ten můj boj ale začal už v 70. letech. Byli jsme proti svým profesorům, protože to byli extrémně hloupí lidé. Jako mladý student jsem si myslel, proč jsou moji profesoři tak hloupí. Na druhou stranu jsem se musel podřizovat příkazům a úsudkům těchto hloupých lidí.

Za třicet let se toho moc nezměnilo?

Ne, ani o milimetr. Pokaždé, když mám přednášku, nejdřív se snažím vysvětlit ten rozpor: když mi chce někdo věřit, musí uvěřit v moji autoritu. Ale jak mohu já jako někdo, kdo je proti veškeré autoritě, být důvěryhodnou osobou? Je to všechno jen hra.

Jak se vám tedy žije?

Jsem trochu takový rabín. Mluvím a dělám umění. To je všechno. Už jsem říkal, že vývoj tady jde zatraceně pomalu. Sním o tom, že jednou budu velmi konzervativní, tlustý a bohatý umělec.

A budete?

Ne, v tom je ta tragédie.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
Radio Cake, 2014, acrylic painting on paper, 38 x 28, framed
Více informací...
550 EUR
567 USD
Plnokrevný hrdinský komix z dílny kreslířky a komixové autorky Silvy T. s texty S.d.Ch. jehož podtitul „Život a dílo barokního...
Více informací...
10 EUR
10 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS