Časopis Umělec 2008/1 >> Scéna z filmu | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Scéna z filmuČasopis Umělec 2008/101.01.2008 John McLaughlin | en cs de es |
|||||||||||||
Chelsea. Recepce, sobota. Bílé stěny zalévá tolik světla, až to vypadá jako nějaká kýčovitá scéna z jednoho z těch filmů, kde si George Burns hrál na Boha. Žádná umělecká díla nejsou v dohledu, ale můžeme vidět, jak se do všech stran otevírají rozlehlé sály. Sváteční malířka přistoupí k pultu a se zápalem listuje katalogem.
„Já prostě miluju, jak on pracuje s barvami,“ říká chladné mladé ženě a neupravenému mladíkovi v obleku. „Skočím do kuchyně,“ říká mladík dívce. „Chceš něco?“ „Ne, dík.“ Malířka na ně hledí s obavou. „Kolik ta kniha stojí?“ „Devadesát dolarů,“ říká dívka nevzrušeně. Žena otevře tašku a jen se v ní začne přehrabovat, dívka pokračuje: „…ale není na prodej. Galerie bude potřebovat všechny naše výtisky pro sběratele a umělcovy přátele…“ „A jéje,“ říká stará žena smutně, zatímco se dívka usměje a odvrátí se zpět k monitoru počítače. V tu chvíli se otevřou dveře a vejde muž. Těžko říct, jak je starý, protože vypadá zanedbaně. Na sobě tričko a odrbané džíny, na nohách černé pracovní boty. Vypadá zkouřený nebo snad ještě něco horšího. Tmavé brýle skrývají vpadlé oči nad propadlými tvářemi. Vlasů mu ubývá. Přistoupí k pultu a zabuší na něj pěstí, až dívka s nevolí vzhlédne. „Je tu Anton?“ ptá se. „Vlastně není,“ opáčí ona. „Ehm… kde je?“ řekne muž zmateně. „Má oběd s klientem,“ odpoví dívka. Muž odstoupí a otočí se k ní zády. Pár vteřin loví něco v kapse v kapse a nakonec vytáhne mobilní telefon. Zmáčkne tlačítko rychlé volby a přiloží telefon k uchu. „Kde jsi?“ ptá se po chvíli. „Co? Ne. Jo, jsem tady. Cože?“ otočí se zpět k dívce a tvář se mu křiví vztekem. „TAK PROČ MI DO PRDELE TVOJE ZASRANÁ RECEPČNÍ ŘÍKÁ, ŽE UŽ JSI NA OBĚDĚ!!!!!!“ řve na celé kolo. Dav lidí ztuhne. Stará malířka je zděšená a říká: „To nebylo moc pěkné.“ Muž podá mobil dívce: „To je pro tebe.“ „Haló?“ říká dívka s hrůzou do telefonu. Je slyšet, jak mužský hlas říká: „Máš padáka.“ „Cože? Ale já…“ „Víš sakra, kdo ten člověk je?“ „Ne, já nevím.“ „Přesně, nevíš. To je ono. Sbal si věci a vypadni. Máš padáka.“ Obrazovka zatmí a ozvou se první takty „Dirty Deeds“ od AC/DC přes úvodní titulky. Titulky podkreslují záběry galerií, zástupu černých mercedesů, řady skleniček na baru, dopadajícího aukčního kladívka, chlapů, nakládajících rozměrné krabice s obrazy do náklaďáku.Vše se střídá v rychlém sledu, ani na chvíli nemáme možnost zcela pochopit výjev dřív, než ho nahradí jiný.
01.01.2008
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář