Časopis Umělec 2008/1 >> Skvrny na rukou. První verze. | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Skvrny na rukou. První verze.Časopis Umělec 2008/101.01.2008 Gabriel Acevedo Velarde | en cs de es |
|||||||||||||
Připravuji projekt, předběžně nazvaný „Berlín“. Uvádím zde úryvek: text, napsaný před několika týdny, a proces prvního zpracování pro video. Zajímá mne, jak se hodnocení zážitků v člověku neustále posouvá. Někdy by se zdálo, že jak se člověk vrací ke spleti denních událostí, nenarazí na hlavní větve, ale nachází jen další rozvětvení, a to až do takové míry, že zkušenost připomíná spíše nekonečnou síť než strom.
Původní text Jen vyšel z bytu, měl pocit, že na něco zapomněl, ale rozhodl se nedbat, ať se to všecko pokazí třeba později. Na schodech zakopl a přistál dlaněmi na zemi. Celý tenhle manévr nebyl moc přesvědčivý, ani pro něho, ani pro dva sousedy, kteří ho míjeli cestou nahoru. Podivně po něm koukli a ani mu nenabídli pomoc. Pro jistotu ale víceméně nahlas láteřil, aby celé scéně dal vůbec nějaký význam. Pomyslel si, s tou správnou intonací: „Proč se tohle musí stávat vždycky mně?“ Představil si, jak počítá, kolikrát si už tuhle otázku položil. Jako odpověď od neuronových spojů mu jeho hlava vrátila významnou ozvěnu, jako dunění tympánů (na vnitřních stranách lebky se na balkonech všude tísní ženy, které co nevidět propuknou v pláč; dobře tak). Připadalo mu, že právě takovou odpověď si zaslouží, a smazal zklamání z toho, že nezakopl ještě nešikovněji. Vstal a prohlédl si dlaně, jimiž proškubávala teď už opravdová směs bolesti a otupělosti. Rudé skvrny jako mapy mizely a znovu se objevovaly, přelévaly se jako tekutina v plastové tašce. Určitě se lekl, alespoň si to myslím, protože ve skvrnách nespatřil mapy nebo tekutinu v igelitovém sáčku, ale tváře. Rychle se vrátil do bytu a strašně si přál, aby skvrny nezmizely. Jsem něco extra, jsem něco zvláštního. Chtěl honem do koupelny a podívat se na dlaně v zrcadle, snad kvůli pocitu, že tak celá událost zůstane zaznamenána, nebo snad proto, aby se pokusil identifikovat některou z tváří, když ji uvidí v zrcadle převráceně. Rozhodně chtěl donést skvrny do koupelny, protože věděl, že to je místo, kde se stávají ty nejhorší nehody. Zrcadlo bylo špinavé a světlo v koupelně slabé. V duté realitě umyvadla jeho spěch vyhasl. Pomalu si oplachoval ruce střídavě teplou a studenou vodou a věděl, že skvrny nic nedokáže odstranit. Až sem dospělo jeho přesvědčení o tom, co ho zaskočilo. Nestalo se mu to poprvé. Pochopitelně dobře věděl, že je to jenom krev pod kůží, reakce svalové tkáně a tak dále, ale také na něj dotírala přímá a neodbytná otázka: co to bylo za lidi, co tak křičeli v jeho rukou?
01.01.2008
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář