Časopis Umělec 2008/1 >> Skvrny na rukou. První verze. Přehled všech čísel
Skvrny na rukou. První verze.
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Skvrny na rukou. První verze.

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Gabriel Acevedo Velarde | en cs de es

Připravuji projekt, předběžně nazvaný „Berlín“. Uvádím zde úryvek: text, napsaný před několika týdny, a proces prvního zpracování pro video. Zajímá mne, jak se hodnocení zážitků v člověku neustále posouvá. Někdy by se zdálo, že jak se člověk vrací ke spleti denních událostí, nenarazí na hlavní větve, ale nachází jen další rozvětvení, a to až do takové míry, že zkušenost připomíná spíše nekonečnou síť než strom.



Původní text

Jen vyšel z bytu, měl pocit, že na něco zapomněl, ale rozhodl se nedbat, ať se to všecko pokazí třeba později. Na schodech zakopl a přistál dlaněmi na zemi. Celý tenhle manévr nebyl moc přesvědčivý, ani pro něho, ani pro dva sousedy, kteří ho míjeli cestou nahoru. Podivně po něm koukli a ani mu nenabídli pomoc. Pro jistotu ale víceméně nahlas láteřil, aby celé scéně dal vůbec nějaký význam. Pomyslel si, s tou správnou intonací: „Proč se tohle musí stávat vždycky mně?“ Představil si, jak počítá, kolikrát si už tuhle otázku položil. Jako odpověď od neuronových spojů mu jeho hlava vrátila významnou ozvěnu, jako dunění tympánů (na vnitřních stranách lebky se na balkonech všude tísní ženy, které co nevidět propuknou v pláč; dobře tak). Připadalo mu, že právě takovou odpověď si zaslouží, a smazal zklamání z toho, že nezakopl ještě nešikovněji.

Vstal a prohlédl si dlaně, jimiž proškubávala teď už opravdová směs bolesti a otupělosti. Rudé skvrny jako mapy mizely a znovu se objevovaly, přelévaly se jako tekutina v plastové tašce. Určitě se lekl, alespoň si to myslím, protože ve skvrnách nespatřil mapy nebo tekutinu v igelitovém sáčku, ale tváře.

Rychle se vrátil do bytu a strašně si přál, aby skvrny nezmizely. Jsem něco extra, jsem něco zvláštního. Chtěl honem do koupelny a podívat se na dlaně v zrcadle, snad kvůli pocitu, že tak celá událost zůstane zaznamenána, nebo snad proto, aby se pokusil identifikovat některou z tváří, když ji uvidí v zrcadle převráceně. Rozhodně chtěl donést skvrny do koupelny, protože věděl, že to je místo, kde se stávají ty nejhorší nehody.

Zrcadlo bylo špinavé a světlo v koupelně slabé. V duté realitě umyvadla jeho spěch vyhasl. Pomalu si oplachoval ruce střídavě teplou a studenou vodou a věděl, že skvrny nic nedokáže odstranit. Až sem dospělo jeho přesvědčení o tom, co ho zaskočilo. Nestalo se mu to poprvé. Pochopitelně dobře věděl, že je to jenom krev pod kůží, reakce svalové tkáně a tak dále, ale také na něj dotírala přímá a neodbytná otázka: co to bylo za lidi, co tak křičeli v jeho rukou?




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 35.5 x 43 cm (3 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
750 EUR
816 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
316 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS