Časopis Umělec 2010/1 >> Invaze co neměla obdoby Přehled všech čísel
Invaze co neměla obdoby
Časopis Umělec
Ročník 2010, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Invaze co neměla obdoby

Časopis Umělec 2010/1

01.01.2010

Jack London | en cs de

(...)
Čína se nakonec probudila. Tam, kde Západ neuspěl, Japonsko slavilo úspěch. Proměnilo kulturu Západu a její výdobytky v pojmy srozumitelné čínskému chápání. Kdysi byl svět překvapen, když se probudilo samo Japonsko. To ale bylo jen nějakých čtyřicet milionů lidí. Když se ale nyní probudila Čína se svými čtyřmi sty miliony a vědeckým pokrokem, tak to bylo naprosto ohromující. Byla náhle kolosem mezi národy a nepředvídatelné tóny jejího hlasu byly náhle slyšet v záležitostech a jednáních celosvětového společenství národů. Japonsko ji štvalo a hrdý lid Západu tomu bázlivě naslouchal.
Rychlý a překvapivý vzestup Číny byl více než čímkoli jiným hnán nepřekonatelnou výkonností její pracovní síly. Číňan byl charakterem předurčen k industriální výrobě. Vždycky byl takový. Žádný dělník na světě se s ním nemohl srovnávat vzhledem k jeho silné nepodmíněné vůli pracovat. Práci potřeboval jako vzduch k dýchání. Co pro jiné byly daleké výpravy, boje v cizích zemích nebo duchovní dobrodružství, byla jemu práce. Svobodu mu ztělesňovala možnost přístupu k pracovním prostředkům. Obdělávat půdu a donekonečna pracovat bylo jediné, co chtěl a nárokoval si od života. A probuzení Číny dalo své nezměrné populaci nejen svobodnou a neomezenou možnost pracovat, ale také jim zpřístupnilo všechny vědecké technologie a nejdokonalejší stroje.
(...)
Proti všem očekáváním se Čína neukázala bojechtivou. Neměla napoleonské sny a spokojeně se věnovala umění míru. Po období znepokojení převládlo přesvědčení, že Číny není třeba se obávat jako válečníka nýbrž jako obchodníka. Že skutečné nebezpečí bylo přehlédnuto a ukáže se později. Čína se rozhodla završit svoji strojní civilizaci. Místo obrovské armády vybudovala nezměrně větší a ohromně zdatnou milici. Její vojenské loďstvo bylo tak malé, že bylo celému světu pro smích. Ani se ho nepokoušela posílit. Světové přístavy spojenců nikdy nenavštívila žádná čínská bitevní loď.
Skutečné nebezpečí spočívalo v plodnosti jejího lůna a roku 1970 se rozlehlo první varovné volání. Už nějaký čas si země sousedící s Čínou stěžovaly na příliv čínských imigrantů. Nyní se ale svět dozvěděl, že čínská populace dosáhla počtu pět set milionů. Od svého probuzení vzrostla o sto milionů.
(...)
V pěti následujících letech nabrala čínská expanze rychlé tempo všemi směry. Thajsko se stalo součástí říše, a přes všechny snahy Anglie byla zabrána Malajsie. Mezitím bylo Rusko těžce zatlačováno do vnitrozemí na celé jižní hranici Sibiře postupujícími houfy Číňanů. Postup byl jednoduchý. První šli čínští přistěhovalci (nebo lépe řečeno už tam dávno byli, přicházejíce pomalu a záludně v průběhu předchozích let). Následovaly ozbrojené srážky a vymetení jakéhokoli odporu armádou obludných rozměrů, tvořenou milicionáři, následovanými jejich rodinami a nákladem výbavení domácnosti. Ti všichni se pak usadili jako kolonisté na nově obsazeném území. Ještě nikdy nebyl použit tak efektivní a zvláštní způsob dobývání světa.
(...)
Apely Spojených mocností na Čínu střídaly vyhrůžky. To bylo vše, na co se summit ve Philadelphii zmohl, a Čína se mocnostem vysmála. Zpoza Dračího trůnu se uráčil opáčit mocnář Li Tang Fwung.
„Co je Číně po společenství národů?“ zeptal se Li Tang Fwung a sám si odpověděl: „Jsme nejstarší a nejvyšší rasa předurčená vládnout. Dosáhnout toho je naším osudem. Je sice nepříjemné, že náš osud není ve shodě s osudem zbytku světa, ale co byste chtěli? Vy jste žvanili o královských rasách a dědickém nároku na svět. A my vám na to teď můžeme říci, že se to teprve ukáže. Nemůžete nás napadnout. Zapomeňte na námořnictvo. Nevyhrožujte. Že je naše námořnictvo malé, víme. Jak vidíte, používáme ho jen pro policejní účely. Nezáleží nám na moři. Naše síla je v obyvatelstvu a toho bude brzo miliarda. Díky vám jsme vybaveni nejmodernějšími vojenskými technologiemi. Pošlete svá loďstva. Ani si jich nevšimneme. Dříve než pošlete své trestné výpravy, vzpomeňte si na osud Francouzů. Kohokoli z vás by naprosto vyčerpalo vylodění půl milionu vojáků. Naše tisíce milionů by je pohltili jedním polknutím. Pošlete milion, pošlete pět milionů a my je lehce spolkneme. Puf! Pouhé nic, ubohé sousto. Zlikvidujte, jak hrozí Spojené státy, těch deset milionů našich nádeníků, co jsme vám vnutili. Ale to je stěží polovina našeho ročního přírůstku obyvatelstva.“
(...)
Kdyby ale byl čtenář 1. května 1976 v královském městě Pekingu s jeho jedenáctimilionovou populací, stal by se svědkem kuriózní události. Uviděl by ulice zaplněné jejich brebentícími obyvateli, všichni hlavy zakloněné a své šikmé oči upřené k nebi. A vysoko na nebi by zahlédl malý černý bod, který by vzhledem ke svým přesným manévrům mohl být klasifikován jako vzducholoď. Tato vzducholoď, tak jak křižovala nebe nad městem tam a zase zpět, prováděla nálet — podivný, neškodný nálet, trubičky z tenkého skla tříštící se na tisíce kousků v ulicích a na střechách budov. Na těch skleněných trubičkách nebylo viditelně nic smrtícího.
(...)
Šest měsíců poté by ale čtenář marně hledal jedenáct milionů co žilo v Pekingu. Možná pár by jich našel, pár set, jeden tisíc. Našel by jejich mrtvoly, hnijící v domech a na ulicích, bez života, navršené do výšky na opuštěných vozech. Ostatní by musel hledat podél silnic a cest celé Říše. Na útěku ze zamořeného Pekingu by nezastihl všechny. Za sebou nechávali ve škarpách a pod náspy silnic hromady stovek tisíc nepohřbených těl. A jak bylo v Pekingu, stalo se i v ostatních městech a vesnicích říše. Morová nákaza je zachvátila všechny. A nebyl to jen jeden druh moru, nebyly to ani dva druhy moru, byl to nespočet nákaz. Všechny prudce nakažlivé formy smrtelných infekcí se plížily krajinou.
(...)
Taková byla invaze do Číny, co neměla obdoby. Ta miliarda lidí neměla žádnou šanci. Zavřeným ve své obrovské hnijící márnici a bez jakékoli organizace jim nezbývalo nic než zemřít. Nebylo úniku. Jak byli zahnáni zpět na souši, tak byli odraženi na moři. Sedmdesát pět tisíc lodí hlídalo pobřeží. Ve dne kouř z jejich dýmajících komínů zatemňoval mořský horizont a noc prořezávaly kužely světlometů, pátrající v temnotě i po té nejmenší džunce. Pokusy obrovských houfů džunek byly marné. Ani jedné se nepodařilo proplížit kolem mořských hlídacích psů. Moderní válka — technologie drží v pasti dezorganizovanou masu, mezitím co pandemie dokonává své dílo.
Stará válka byla k smíchu. Nezbylo jí nic víc, než jen strážit. Čína se vysmívala válce, ale válka, která jí nakonec postihla, byla ultramoderní válkou dvacátého století. — Válkou vědců, laboratoří a válkou Jacobuse Laningdalea1. Stotunová děla byla hračkami ve srovnání s laboratořemi chrlenými posly smrti, anděly zkázy — mikroorganickými projektily —, kteří pronásledovali duše miliardové říše.
Na celé léto a podzim roku 1976 se Čína stala peklem. Mikroskopické projektily se nevyhnuly žádnému úkrytu, ani ta nejvzdálenější místa nezůstala nedotčena. Bakterie se pak už množily samy ve stovkách milionů nepohřbených mrtvol a ty, co nezemřeli na nemoci, umučil hlad a utrpení. Nadto hlad snižoval přirozenou imunitu a slabí se opět stali obětí epidemií. Zavládlo i vzájemné vraždění, kanibalismus a všeobecné šílenství. A tak zanikla Čína.
(...)

(Poprvé vyšlo v roce 1910)

1 V povídce americký vědec, který dostal popsaný nápad, jak Čínu porazit.

Z anglického originálu přeložil Ivan Mečl.

Milý Xue Jiye, jak se tohle dílo jmenuje? Řekni mi něco víc, jeho význam. / MIlý Ivane, tento obraz můžeš nazvat jak chceš a dát mu jakýkoli význam. / Milý Xue Jiye, můžu tuhle malbu nazvat „Výcho mrdá Západ“? / Milý Ivane, s mým obrazem si můžeš skutečně dělat co chceš. Každý člověk má svoji vítěznou ideu tohoto obrazu.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
43 x 19cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
460 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS