Články
|
Suzanne Altmann
|
news
|
01.02.2003
|
GET RID OF YOURSELF
|
Propadnu depresím? Podám žádost o vycestování? Spáchám sebevraždu, nebo budu pokračovat dále jako doposud? Tyto otázky si musí položit umělci, když si uvědomí, že žijí v politicky restriktivním státu. To je alespoň názor kurátora Franka Motze, který v posledních letech sledoval pronikavé změny v USA přímo na místě. Jako stipendista Whitney Museum a poté jako lovec talentů pro Whitney Biennale… |
|
Knut Asdam
|
artprojekt
|
01.02.2003
|
TÉMA – PERIFERNÍ PERFORMANCE
|
Simon Sheikh: A recurrent theme in your work has been the usage, representation and perhaps even psychology of architecture. On the one hand you seem interested in the surface of buildings, their reflections but also deferrals of gazes, of desires and usages, and on the other hand you seem committed to the everyday, to other practices in other spaces, often connected to the apparently invisible,… |
|
Eva Khachatrian
|
performance
|
01.02.2003
|
NAZÍ V POST-SOVĚTSKÉ ARMÉNII
|
Umění performance obecně hraje zajímavou roli v současném arménském umění. Téměř všichni umělci zde osobně touto oblastí prošli. V dnešní době je Azat Sargsyan, známý také pro své časté cestování, pravděpodobně nejobětavějším představitelem tohoto žijícího žánru v současném arménském umění. V jednom představení After the Wall Show (Představení za stěnou, 2000) a pak pro Sao Paolo Bienniale (2002)… |
|
Jiří Ptáček
|
performance
|
01.02.2003
|
STÍNY STOKEROVA DRAMATU
|
O Michalu Pěchoučkovi se v poslední době nejčastěji mluví v superlativech. Jeho talent je (znenadání nebo podle očekávání – to už zůstává na každém zvlášť) vyzrálý a nadále vedený s velkou sebekázní. Každý jeho další krok je proto sledován o to bedlivěji. Ale zopakujme si, jakými nástroji toho Michal Pěchouček dosáhl: nevyvinul větší úsilí na získání veřejného mínění mimo umělecké teritorium,… |
|
Jan Suk
|
performance
|
01.02.2003
|
TEHCHING HSIEH - CELOŽIVOTNÍ PERFORMANCE
|
Sebeznázornění
Existuje opravdu velmi málo případů, kdy se současný umělec dokáže radikálně, zcela jasně a čistě postavit k životu tak výrazným a univerzálním gestem, které nejenže obejme celý jeho život, ale také se promítne do života druhých. Dílo Tehching Hsieha opouští škatulku akčního umění a stává se jedním silným přetrvávajícím gestem: výpovědí o svobodě. Jeho práce se zaobírá těmi… |
|
Denisa Kera
|
performance
|
01.02.2003
|
PERFORMANCE STROJŮ A LIDÍ V ON LINE PROSTŘEDÍ
|
Performance a happeningy většinou spojujeme s “reálným” světem, ať už s fyzickým tělem v body-artu nebo s krajinou v land-artu či jiným typem individuální a kolektivní akce ve veřejném prostoru. Tyto intervence narušují společenskou praxi, rituál nebo režim chování na daném místě a často mají formu protestu nebo pokusu o kreativní a nový projev. Performance ve virtuálním světě proto zní jako… |
|
Jiří Ptáček
|
Albánie
|
01.02.2003
|
ČERVENÁ, ŽLUTÁ A MODRÁ UPROSTŘED NIČEHO
|
I
Na plakátě ve vestibulu velkého tiranského hotelu, kde jsme se nakonec neubytovali, nás jakási turistická kancelář lákala sloganem “Albánie: poslední tajemství”. Oslovilo nás to, přestože jsme vůbec nechtěli poznávat pamětihodnosti, co přestály řádění Envera Hodži, ale pouze zjistit, co to znamená Tiranské bienále 2. Před dvěma lety se uskutečnilo poprvé a jeho patron Gian Carlo Politi se… |
|
Martin Zet
|
Albánie
|
01.02.2003
|
HŮL, ANEB ZPRÁVA O ALBÁNSKÉ SLANÉ PROCHÁZCE
|
Z-topos: OSVOBOZUJÍCÍ CHŮZE
původní popis projektu
Nečetl jsem nic od Sira Thomase Moora. Nevím tedy ani, co zastupuje písmeno U ve slově Utopie. Pokud je od slova “universalis” – pak Utopie znamená Univerzální místo. Místo univerzálního řádu. Jako ztělesnění představy univerzálního řešení, jako produkt víry v možnost univerzálního popisu, univerzálního poznání, možnost obsažení univerzálního… |
|
Zuzana Štefková
|
rozhovor
|
01.02.2003
|
MUSELA JSEM SE TAKY ZEDITOVAT / ROZHOVOR S PETROU VARGOVOU
|
Jak ses dostala k novým médiím? Začínala jsem v ateliéru konceptuálních tendencí u Miloše Šejna. Strávila jsem tam rok a líbilo se mi tam, jenže jsem hned v prváku dostala ateliérovou cenu a to mě asi vyhnalo. Chtěla jsem jít někam, kde se nebudu mít tak dobře, a tak jsem šla ke Knížákovi. Jenže tam jsem se utvrdila v tom, že nemám vztah k materiálu, k věcem. Takže zbyla jediná možnost – nový… |
|
Radek Wohlmuth
|
umělec
|
01.02.2003
|
SLOVA NEJSOU JENOM KECY (PRÁCE S TEXTEM U LENKY KLODOVÉ)
|
Zhruba před dvěma lety (1. 12. 2001) byla v Neratovicích, na křižovatce ulic Mánesovy a Benešovy, na šestimetrové hliněné navážce mezi silnicí, tratí a hřištěm, odhalena socha. Tvoří ji několik masivních třímetrových, ručně opracovaných pískovcových bloků zasazených do betonového základu, které dohromady vytvářejí jednoslovný nápis. To slovo, které váží víc než padesát tun, je celkem běžné:… |
|