Články
|
Denisa Kera
|
review
|
01.02.2006
|
KONTAKTY TŘETÍHO DRUHU
|
Kontakt, Muzeum moderních umění – Mumok, Vídeň, 17. března – 21. května 2006
Výstava Kontakt ve Vídni prezentuje průřez středoevropským uměním 60. až 90. let ze sbírky Erste Bank Group, která vznikla v rámci projektu Tranzit. Ukazuje díla, která se kvůli komunistickým režimům nemohla společně sejít, a přesto spolu „komunikují“ a sledují podobné tendence, hlavně v konceptuálním umění. Tento skoro… |
|
Zuzana Štefková
|
review
|
01.02.2006
|
DETEKTOR VĚCNOSTI
|
Výstava Věcné stavy by mohla na první pohled vypadat jako spontánní generační vystoupení. Vystavujícím umělcům je něco mezi třiatřiceti a třiadvaceti lety, kurátor Václav Magid je sám umělec a s většinou vystavujících se dobře zná. Z kurátorského textu však vysvítá, že autorovi koncepce výstavy šlo o víc. Samotný název „věcné stavy“ odkazuje k Wittgensteinovu pojetí „pravdy jako shody zobrazení… |
|
Lenka Dolanová
|
interview
|
01.02.2006
|
GENE YOUNGBLOOD / POKUD DISKURZ NENÍ UTOPICKÝ, NENÍ DOSTATEČNĚ RADIKÁLNÍ
|
Gene Youngblood (1942) je teoretik elektronického umění a autor knihy Expanded Cinema (1970), jedné z prvních publikací zabývající se uměním videa a počítačovou tvorbou. Myšlenky zde prezentované – sahající od rozšířené koncepce filmu a umění přes vědu a technologii až ke kulturní revoluci – rozvíjel od roku 1967 ve svých týdenních sloupcích pro alternativní Los Angeles Free Press. Od té doby… |
|
Konstantin Akinsha
|
commentary
|
01.02.2006
|
MOZART A SALIERA
|
Když jsem na konci ledna přijel do Vídně, město bylo maniakálně posedlé třemi tématy: Mozartem, jehož jubileum spustilo nesnesitelnou lavinu vizuálního a zvukového kýče, Klimtem, jehož malby (včetně takzvané Golden Adele) musely být po letech mezinárodních tahanic svěšeny ze zdí Belvederu a vráceny právoplatným majitelům, a samozřejmě tématem Saliera, slánkou Benvenuta Celliniho, která byla… |
|
Thomas Haemmerli
|
švýcarsko
|
01.02.2006
|
20 VĚCÍ, KTERÉ BYCHOM MĚLI VĚDĚT O ŠVÝCARSKU
|
1
Čtyři kultury
Švýcarsko má sedm a půl milionu obyvatel. Většina z nich mluví německy, jeden kanton francouzsky a jeden italsky. V několika údolích přežívá starolatinský dialekt rétorománština, který je s mnoha finančními podporami udržován při životě, protože mnohojazyčnost je jedním ze základních pilířů Švýcarska.
2
Země přistěhovalců
Švýcarsko je zemí přistěhovalců. V polovině šedesátých… |
|
Oliver Kielmayer
|
u-sobé
|
01.02.2006
|
GET REAL!
|
Komunikační formáty proti ztrátě reality
Objektivita hraje v uměleckém systém velkou roli v neposlední řadě také proto, že současné umění se již od počátku nachází v trvalém stavu nejistoty. To je dáno jednak subjektivitou estetických posudků, jednak nároky na novost, které na umělecké dílo klademe. Koneckonců téměř všechny formální objevy lze konceptuálně legitimizovat. To zpravidla činí… |
|
Dimitrina Sevova
|
u-sobé
|
01.02.2006
|
STŘÍPKY INTERAKCE MEZI UMĚNÍM A POLITIKOU V CURYCHU
|
“Když jsem byla mladší, chtěla jsem jít bojovat s Che do džungle, ale dnes už jsem jen obyčejný levičácký liberál.”
Jenny Holzer 1
Kapitola 1: umění & politika – Díky za váš čas2
Mnoho konceptů vzešlých z diskurzivních praktik uměleckého a politického aktivismu 60. a 80. let dnes vypadá archaicky. Kritici je považují za nepoužitelné k čemukoliv kromě historické dokumentace. Tvrdí, že rozvíjení… |
Oliver Kielmayer
|
u-sobé
|
01.02.2006
|
PRAVDA A NEPRAVDA
|
Top Ten nedorozumění
z kapsáře člena poroty
Jako v mnoha středoevropských zemích, i ve Švýcarsku existuje mnohavrstvý systém podpory pro výtvarné umělce. Větší města, stejně jako kantony, mají vlastní umělecké sbírky, do nichž pravidelně nakupují díla zde sídlících umělců. K tomu se každý rok pořádají soutěže, při nichž se rozdělují pobyty v zahraničí a pracovní zakázky, a nakonec zde také… |
|
Christoph Doswald
|
u-sobé
|
01.02.2006
|
ZPRÁVY Z KOUTA
|
Nové sebevědomí švýcarského umění
To, že všechny recepty na úspěch mohou selhat, zažila švýcarská kulturní scéna na vlastní kůži, když přede dvěma lety parlament otevřeně uvažoval o snížení dotací pro kulturní nadaci Pro Helvetia. Spouštěcím mechanismem kulturní stávky, v jejímž nitru již dlouho bublala diskuze o struktuře reformy Pro Helvetia, byla instalace Thomase Hirschorna Swiss Swiss… |
|
Kunstfly
|
u-sobé
|
01.02.2006
|
OD HEIDI, DĚVČÁTKA Z HOR, KE ZLATÉMU VĚKU SOUČASNÉHO UMĚNÍ VE ŠVÝCARSKU... A ZPĚT?
|
Kvůli nízkému počtu aristokratů, silných měst a silné obrazoborecké protestantské církvi bylo Švýcarsko po stovky let venkovskou zemí. Co se týče výtvarného umění, bylo spíše periferií. Švýcarsko minulosti i přítomnosti je malou, ale krásnou zemi s pohlednicovou krajinou sněhem pokrytých hor ze sýra a čokolády, odkud pochází Heidi, děvčátko z hor. A jako takové bylo důležitou inspirací pro mnoho… |
|