Články
Jiří Ptáček
|
editorial
|
01.03.2003
|
EDITORIÁL
|
Česká umělecká scéna má svá pravidla, za něž se ještě nepouští, pouštět nechce nebo neumí. Nejlépe to zjistíte, když vyrazíte za hranice a domácí kulturu reprezentujete alespoň tím způsobem, že ti, co vás tam na ni ptají, si myslí, že o ní víte víc než oni. Ke konci listopadu jsem odjel do Berlína, abych mohl napsat o výstavě Things You Don´t Know (str. ) Její vernisáž by proběhla poklidně, kdyby… |
|
Zoran Erić
|
rozhovor
|
01.03.2003
|
WAS IST KUNST (ROZHOVOR S RAŠOU TODOSIJEVIĆEM)
|
"S pozicí Raši Todosijeviće na srbské umělecké scéně se těžko něco srovnává. Od sedmdesátých let až do současnosti zůstal autonomní bytostí, navzdory nezájmu, zlořečení i úspěchu. Jeho kritický postoj k nacionalismu a násilí v době rozpadu Jugoslávie jen jeho pověst potvrdil. Srbský teoretik Zoran Erić se jej ptal na minulou i dnešní situaci umění Srbska a Balkánu, ale odkryl také hlubší úrovně… |
|
Jiří Ptáček
|
news
|
01.03.2003
|
SPRAVEDLNOST V NÁRUČI ŽLUTÉHO PIEROTA
|
8. mezinárodní bienále v Istanbulu, 18. 9. – 16.11. 2003 Soudná multikulturní show – tak by se dalo charakterizovat bienále v Istanbulu. Loni turecká strana požádala o realizaci největší přehlídky v zemi amerického kurátora Dana Camerona a zaměstnanec newyorského New Museum of Contemporary Art předvedl skeptikům mezinárodních monstrakcí, že při jejich organizaci lze myslet na souvislosti místa,… |
|
Veronika Drahotová
|
news
|
01.03.2003
|
SVÉRÁZ NÁRODNÍHO LOVU
|
Pozvání do Finska přišlo v pravou chvíli. V chmurném období konce listopadu, kdy jsem se věnovala přípravě grantů a řešení provozních problémů v galerii HOME, mi poskytlo potřebnou vidinu světlejšího horizontu. Cílem mé čtyřdenní návštěvy bylo vybrat umělce na výstavu současného finského umění a učinit první kroky k zajištění dlouhodobější oboustranné spolupráce. Strávila jsem sedmnáct hodin v… |
|
Veronika Drahotová
|
news
|
01.03.2003
|
GANGY V NEW YORKU
|
Richard Prince “Nurse Paintings” Barbara Gladstone GalleryJedna z nejprestižnějších newyorských galerií, známá svou až nudnou opatrností, šla opět najisto. Vystavuje stálici amerického současného umění, podivína a všeuměla Richarda Prince. Reflexí jeho zřejmého zájmu a vztahu k pop kultuře jsou rozměrná plátna zdravotních sestřiček. Dychtivý sběratel knih Prince použil jako podklad pro svá plátna… |
Mariana Serranová
|
news
|
01.03.2003
|
BERLÍN – PRAHA
|
Bunkry / Paradies, 2.10. - 9.11.2003, bunkr pod Alexanderplatzem, BerlínProstory pro umění, 3.12.2003, Goethe - Institut, Praha Alternativní prostory jako východisko: bunkr K takřka masové návštěvnosti podzimní výstavy Paradies v Berlíně přispělo hlavně místo konání: kurátoři Nina a Torsten Römerovi ji situovali do prostor bunkru pod Alexanderplatzem ve středu východního Berlína. Základy bunkru… |
|
Martin Zet
|
news
|
01.03.2003
|
TOTO JE MŮJ ZVUK
|
Jsou slova, která zní jako ze starých legend. Je o strach je použít. Napsat. Vyslovit. Ani vlastně není úplně jasné, co dnes přesně znamenají. Pak ale ve snaze najít termín, který by nejvíce vyjadřoval, co cítíš, co chceš popsat, se ti některé z nich objeví v hlavě. Například: opravdovost.
Opravdově - znamená to snad vyjadřovat věci bez rezerv, bez přísad, bez dalších, někdy zavádějících,… |
|
Jeffrey A. Buehler
|
news
|
01.03.2003
|
UKRADENÉ NEBE
|
Kazuo Katase, The Stolen Heaven, 22.10.-23.11. 2003, Dům umění, České Budějovice
Japonský umělec Kazuo Katase dokončil instalaci posledních prací na svou měsíční výstavu v Českých Budějovicích a pak, v pasti uvnitř poslední místnosti potichu vyklouzl oknem z galerie. Nezbyla po něm ani stopa. Výstava spočívala v bouřlivém tichu, v němž světlo bylo temné a temnota světlá, okna byla najednou… |
|
Jiří Ptáček
|
news
|
01.03.2003
|
DVOJNÁSOBNÝ DISPLAY
|
Dva výrazné projekty přichystala na podzim pražská galerie Display. V první řadě plnohodnotnou výstavu Nizozemce Michaela Kluiterse Výloha (11.- 30. 11. 2003) a následně týdenní sub:label Milana Saláka (1.-7.12. 2003).
Kluiterse uchvacují imaginární místnosti a tajuplné koridory. Display proto přepůlil a jednu místnost užil pouze pro projekci na sklo uliční výlohy. V podvečerních hodinách mohlo… |
|