Články
|
Stevan Vuković
|
profile
|
01.03.2006
|
JAZYK FIGURÁLNÍ REPREZENTACE U UROŠE DJURIĆE
|
„Autor a jeho dílo jsou pouze odrazovými můstky pro analýzu, jejímž horizontem je jazyk: U Danteho, Shakespeara nebo Racina se nejedná o vědu, ale pouze o vědecké promluvy.“ Roland Barthes1
Jednou z hlavních překážek, jež brání obsáhnout specifický diskurz, který Uroš Djurić používá k průniku na současnou uměleckou scénu, je umělcova přítomnost v médiích – prezentuje se jako veřejná osobnost… |
|
Edith Jeřábková a Lenka Vítková
|
essay
|
01.03.2006
|
PLÁN B
|
Potřeba popsat stav současné české výtvarné scény z pohledu galerijního provozu vyplynula z našich rozhovorů mezi návštěvami vernisáží. Záměrem je zachytit probíhající fázi vzniku něčeho nového i příčiny současné situace..
V rámci přípravy na setkání s mladými pražskými galeristy jsme všem položily deset stejných otázek. Protože odpovědi přinášejí zajímavé informace o podobnostech i rozdílech… |
|
Alena Boika
|
action
|
01.03.2006
|
FLASH MOB NA BĚLORUSKÝ ZPŮSOB
|
Flash mob je masový umělecký jev, který v roce 2003 veselou a nesmyslnou vlnou zaplavil Ameriku, Evropu a celou Zemi. Na jejím hřebeni se nachází také jedna neveliká šťastná země – Bělorusko, které se do obecného povědomí dostalo díky „poslednímu diktátorovi“ Lukašenkovi a pokusu o revoluci v březnu 2006. Zde se také díky specifickým podmínkám objevila nová, politická forma flash mobu.
Místo… |
|
Ivan Mečl věnuje Vítu Soukupovi
|
01.03.2006
|
PO KATASTROFĚ – ZPOVĚĎ VETERÁNA DEVADESÁTÝCH LET
|
Byl jediným, vysmívaným, ale nezviklatelným kritikem procesů v umění devadesátých let. Texty Víta Soukupa doporučuji k přečtení všem laikům i badatelům v současném umění. Budou mu muset dát za pravdu.
Po shlédnutí útržku diskuse mezi zástupci nejmladší generace v současném umění mi bylo jako někomu, kdo přežil nukleární katastrofu. Ta musela nastat někdy v roce 2001. Porevoluční devadesátá léta… |
|
Jan Suk
|
interview
|
01.03.2006
|
CYRIL LEPETIT:O SVOBODĚ, TITANIKU A ZDVOŘILÉ NEVĚŘE
|
Cyril Lepetit – le petit – drobný, malicherný, bezvýznamný, nicotný
Znáte to, když se v létě po ostrém pochodu či jízdě na kole zastavíte a podřepnete, abyste prozkoumali zem, a vítr vám prohrábne vaše zpocené pohlaví; anebo když navečer ležíte v přeplněné vaně, pozorujete mírně se vlnící hladinu odrážející mírně zvlněnou realitu, když v tom něco dramaticky protne hladinu vody: a vy si zlehka… |
|
Feni Zguro
|
info
|
01.03.2006
|
PROJEKT TIRANA PRIŠTINA 2005
|
Let z Tirany do Prištiny trvá jen 25 minut. Člověk se tak vyhne dvěma tisícům zatáček „dálnice“ přes město Kukës a nepříliš pěknému zážitku z kulturní krajiny. Pokud se umělec ocitne v zemi, jako je Albánie, pouze na jeden rok, nezbývá mu než reagovat na místní situaci. Záměrem Floriana Agalliu, koordinátora a organizátora TiranaPrishtina Project 2005, bylo vytvořit uměleckou událost, která by… |
|
Chris Gill
|
street and art
|
01.03.2006
|
UNATHOURISED BANKSY, STREET ART AND PRIVATE PROPERTY
|
Následující příběh je součástí městského uměleckého folkloru: mladému graffiti umělci jménem Banksy, údajně je to Robin Banks z Bristolu v jihozápadní Anglii, se posmívali za to, že řekl své sestře, že jednoho dne budou jeho díla vystavena v Louvru. Přeskočíme k dnešku – a Banksy vystavuje v Louvru, v Tate Britain a ve čtyřech nejprestižnějších muzeích v New York City. Tohle ale není typická… |
|
Marisol Rodríguez
|
street
|
01.03.2006
|
ACAMONCHI
|
,,Žít v médiích znamená žít v pomíjivém světě. Pokud nejste doma, když vám volají, řeknou někomu jinému. Pokud zavoláte vy jim, už se nikdy neozvou"
V roce 1994 byl zavražděn ranou do hlavy prezidentský kandidát Luis Donaldo Colosio ve chvíli, kdy procházel davem lidí, kteří mu holdovali po projevu, který pronesl v Lomas Taurinas v Tijuaně. V tom momentě se ono místo, nejvzdálenější kout … |
|
Tony Ozuna
|
text and art
|
01.03.2006
|
SPOLČENÍ SLOV
|
Když je umělecké dílo bez názvu, vždycky mám pocit, jako by mě někdo podvedl, zklamal, zradil. Protože, alespoň pro mě, byl vynechán záchytný bod.
Například na nedávné retrospektivě fotografa Miroslava Tichého v brněnském Domě umění – tam byla prakticky všechna díla bez názvu. Bylo to pochopitelné, protože jak by asi osmdesátiletý muž mohl zpětně vymýšlet názvy obrázků z nesčetných, dávno… |
|
Tomáš Pospiszyl
|
text and art
|
01.03.2006
|
INFORMAČNÍ READY MADES A JEJICH ETIKA
|
České současné umění se v posledních letech pozvolna přiklání ke konceptualismu. Jedním z projevů tohoto směřování je vzrůstající počet umělců, kteří pracují s textem. Jejich přístupy jsou pochopitelně různorodé: textové sdělení může být součástí malby, kresby, fotografie, tisku, trojrozměrného objektu, filmu či díla umístěného na internetu. Využívají ho tvůrci se zájmem o neobrazové či… |
|