Články
|
Boris Ceko
|
děti kapitána granta
|
01.01.2011
|
NEVYDAŘENÁ KOPRODUKCE
|
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek… |
|
Alena Boika
|
děti kapitána granta
|
01.01.2011
|
TEFLON PROJECT ANEB JAK JSEM PROVÁDĚLA PO RUDOLFINU
|
Jednou v sobotu, když už se ručičky povážlivě přiblížily k pětce a já se s pocitem dobře vykonané práce chystala vyrazit z Karlín Studios, kde kromě galerie současného umění sídlí také vydavatelství Divus a redakce časopisu Umělec, ozval se zvonek. Náš domovní zvonek je výjimečný tím, že chcete-li příchozímu otevřít, čeká vás dlouhá cesta po schodech dolů, a tak jsem se rozhodla, že ho budu… |
|
Milena Dimitrova
|
geometrie
|
01.01.2011
|
TILLMAN KAISER: ABSTRAKTNÍ POPKULTURA
|
Je všeobecně známo, že člověk myslí v kategoriích. Pokud jsou ale tyto kategorie narušeny, stávají se pro něj zajímavými pochybnosti a neurčitost. Začíná přemýšlet, zkoumá, a zatímco se jeho oko snaží třídit a zařazovat, přehodnocuje. Je tedy důležité, aby jeho kategorie tímto procesem čas od času prošly.
Pro práce malíře Tillmana Kaisera je charakteristická jistá neurčitost a nelze je proto… |
|
Boris Chukhovich und Oksana Shalatova
|
geometrie
|
01.01.2011
|
BIŠKECKÝ KONSTRUKTIVISMUS
|
Před pěti lety položil kurátor documenty 12 Roger M. Buergel uměleckému světu otázku, zda je moderna naší antikou, a vyvolal nebývale silnou odezvu. Přitom se zdálo, že pro samotného Buergela se jedná, v každém případě minimálně v souvislosti s připravovanou kasselskou expozicí, jen o formální problém (řešený zřejmě pod vlivem Baudrillarda). Vždyť documenta se tehdy nezaměřila pouze na dialog… |
Tristan Russel
|
řešení
|
01.01.2011
|
CO JE VIDĚT Z VRCHOLKU DARK MOUNTAIN
|
Rozhovor s Dougaldem Hinem
Stejně jako mnoho dalších věcí je i budoucnost nevypočitatelná. Děláme si plány jen proto, aby se nám před očima zhroutily jako domeček z karet, nebo abychom se zcela minuli s proudem dějin? Je div, že vůbec něco uděláme, když máme tolik o čem přemýšlet a tolik metafor na výběr. Budoucnost je pak možné vnímat jako prostor pro imaginaci — na dnešní uspěchané poměry… |
|
Octavian Esanu
|
politická estetika
|
01.01.2011
|
STŘET IKON V KIŠINĚVĚ: KŘÍDLA VERSUS POCHODNĚ ANEB "KÁMEN-NŮŽKY-PAPÍR"
|
1. Střet ikon ve východní Evropě
Mnoha zeměmi východní a jižní Evropy zmítají v posledních dvaceti letech obrazoborecká tažení. Situace může evokovat protestantskou reformaci, která zachvátila západní a severní Evropu v 16. století1. Během nedávných povstání, vrcholících v osmdesátých a devadesátých letech, si masy lidí vybíjely svou dlouho potlačovanou energii ničením určitých symbolů minulosti… |
|
Alena Boika
|
essay
|
01.01.2011
|
LOBOTOMIE KOLEM NÁS
|
„Skončila zima a přišlo léto, díky ti, Strano, za všechno toto.“
Kdysi oblíbený veršík, který každý sovětský občan s alespoň špetkou smyslu pro humor naprosto jasně chápal a mohl se, nehledě na smutnou ironii tohoto lakonického verše, pousmát.
Skončilo jaro a přišel podzim, a já si znovu všimla podivných bytostí, které v době vládnoucího pluralismu a demokracie nemohou být rozmarem nějaké… |
|
Petr Ferenc
|
hudba
|
01.01.2011
|
CUKROVÝ POTOK HUDBZ A MARNÁ TOUHA PO HIERARCHII
|
Cukrový potok byl v zákrutu hluboký pět centimetrů a široký padesát metrů. Teď v těch místech vyrostlo Středisko krásných umění Mildred Barryové. Bylo to překrásné. Cukrový potok se dříve čas od času rozvodňoval. V takhle ploché krajině byly záplavy čímsi podivuhodně krásným, co od vody nikdo nečekal. Cukrový potok se nenápadně vylil z břehů, vytvořil obrovské zrcadlo, v němž si bezpečně mohly… |
|
Jozef Cseres
|
hudba
|
01.01.2011
|
HUDBA, JEJÍŽ GESTA NENÍ VIDĚT, A PŘESTO JI CHTĚJÍ VŠICHNI POSLOUCHAT
|
Způsobů a strategií jak uchopit soudobou hudbu ve spletitých labyrintech jejích projevů sice zdaleka není tolik, jako je jejích manifestací, přesto však existují významné znaky (či spíše tendence), kterými ji lze jakžtakž charakterizovat a odlišit od hudeb předešlých desetiletí. Rozhodně k nim patří intermediální orientace a technologická nenáročnost hudební produkce. Prvá přivedla současnou… |
|
Hilary Davidson
|
film
|
01.01.2011
|
THE RED SHOES
|
Je noc. Na okraji nástupiště ve vylidněné stanici metra leží pár půvabných růžových střevíčků, opuštěných a připravených k nošení. Nikde nikdo, střevíce tu nejspíš někdo odložil, nemají majitele. Proč je nesebrat, neobout a nevzít si je domů?
V korejském filmu Červené střevíce (Bunhongsin (Yong-gyun Kim, 2005)) jsou odpovědi na tuto otázku hrozivé. Duchařský příběh dotýkající se témat ženské… |
|