Časopis Umělec 2009/1 >> Prostorové strategie Odpověď na výzvy dnešního města? Přehled všech čísel
Prostorové strategie Odpověď na výzvy dnešního města?
Časopis Umělec
Ročník 2009, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Prostorové strategie Odpověď na výzvy dnešního města?

Časopis Umělec 2009/1

01.01.2009

Elisa T. Bertuzzo, Günter Nest | urbanismus | en cs de es

Psát o městech je trendem. Od té doby, co bylo naše 21. století prohlášeno za „století urbanity“, od té doby, co se zjistilo, že každý druhý člověk žije v městkých konglomeracích a tak bude brzy více než polovina lidstva lidmi městskými, ale také: od té doby, co se myšlení o globalizaci se Saskií Sassen stalo myšlením o „global cities“, t.j. o hospodářsky síťově propojených a na produkci a konzumaci zaměřených městech, se pořád více publikací a článků věnuje reflexi o „městě“. Že se přitom odpovědi na otázku, co „město“ znamená, stávají stále mysterióznějšími, by nás mělo přivést k přemýšlení. Jedna cesta z labyrintu definic by mohla spočívat v tom, že město identifikujeme s prostorem. Ale proč zrovna prostor, tato, řečeno s Kantem, předzkušenostní podmínka lidského myšlení, entita, o jejímž významu se přely celé generace filosofů, proč by měl zrovna prostor usnadnit tyto městské diskuse!? Neboť co je prostor? Jak se definuje městský prostor? Nehledě ke gnozeologickým sporům mezi filosofy, připouští tato otázka pouze rozporuplné odpovědi. Jako příklad uveďme tradiční rozlišení mezi veřejným a soukromým prostorem, které vymezuje na jedné straně ulici coby platformu sociálního dění a na straně druhé domácnost jako scénu pro individuální, osobní a emoční život. Toto rozlišení však v době vzrůstající urbanizace, migrace a privatizování zastaralo. Jakou veřejnou hodnotu má ulice, která je policejně regulována, sledována kamerami a řidiči zneužívána jako soukromé vlastnictví. …Co je emočního a osobního na interiéru mnoha střídavě a krátkodobě používaných budov středoevropských městských center, ve kterých se často odehrává nikoli rodinný život, nýbrž stále častěji život pracovní? Stala se otázka prostoru a města v době postrukturalistického relativismu nadbytečnou?
„Prostor je produkován a v procesu této produkce vzniká město“ – mohli bychom říct společně s Henrim Lefebvrem, odpůrcem poststrukturalismu. Co tím tento francouzský myslitel v 70. letech mínil, jde dále za spontánní materialistickou interpretaci. Neboť se nejedná o fyzické uspořádání míst a prostranství, nýbrž mnohem spíše je jako prostor chápán komplex vzájemně propojených fenoménů a procesů produkce, které svojí interakcí vytvářejí město a urbanitu. V postmoderní době, zjišťuje Lefebvre, není už město žádným stálým stavem, který by vyplýval z produkce zboží ukotvené v tradičních hierarchiích. Naopak je možné mluvit o celospolečenském procesu světové urbanizace, píše v La production de l’espace, který kvůli jeho procesuálnímu charakteru, tedy z důvodu jeho konstitutivní „nedokončenosti“, nemůžeme „sledovat“ a předpovídat jeho vývoj. Lefebvre byl tedy konfrontován s rozporem: Může být takto město ještě zkoumáno? V klasických studiích o městě, tak jak od Maxe Webera a později především podle Georga Simmela a Louise Wirtha vedly k zásadním poznatkům pro sociologii, se zdálo být nemožné pokračovat. Přinejmenším ne, aniž bychom dospěli k přiznání si naší neschopnosti sledovat proces „města“.
Pole pozorování se muselo posunout nebo muselo být přesunuto k prostoru. „Město“ existuje v prostoru a všechno společenské se v prostoru odehrává. Za tímto poznatkem se skrývá nejen Michelem Foucaultem ohlašovaný spatial turn, který obrátil pozornost kulturních věd od času k prostoru. Tento poznatek přinesl s Lefebvrovou teorií produkce prostoru užitečné, i když ještě ne dostačně uznané východisko pro budoucí zkoumání města a pro sociologii.
„Prostor“ (nebo „město“), chápaný jako proces, se skládá ze tří specifických „polí“. Fyzické pole obsahuje materiální uspořádání měst (domů, infrastruktury, institucí …), ale také běh všedního dne. V mentálním poli je prostor analyzován jako kulturní kategorie, formovaná náboženskými, rituálními a obecně kulturními instancemi, stejně jako činností projektantů a architektů. A konečně v poli sociálním vzniká sociální prostor, který je výsledkem každodenních praktik a lidských interakcí a který v sobě nese potenciál pro realizování sociálně jednajícího indivudua. Jedinečné na této teorii je propojení všech tří polí, jež jsou ze své podstaty na sobě vzájemně závislá a tak je potřeba je chápat jako rovnocenná a odvíjející se synchronně. Důsledkem této teorie pro badatele a praktiky je požadování propojení nejrůznějších aspektů sociálně politického života, které byly doposud pojednávány vždy samostatně.
Rozpojování sociálních, kulturních a fyzicky infrastrukturních aspektů při pozorování stále komplexnějších měst není jediným, z mnoha stran vytýkaných, nedostatků současného zkoumání a rozvíjení města. Zatím se však ale nedostávalo konkrétních pokusů nabídnout k této tendenci nějakou alternativu. Patrným se stane jistý rozpor, když sledujeme zacílení mnoha výzkumných a vývojových projektů k inter- a multidisciplinaritě. Bohužel často následuje pouhé „postavení vedle sebe“ jednotlivých disciplín. Možnosti uměleckých prostředků a umělců jsou přitom redukovány na to, aby nacházeli formy vizualizace pro souvislosti analyzované vědci, sociology a ekonomy. Na tomto rozporu bychom mohli kritice podrobit dvojí: Na jedné straně nefungování nárokované a požadované interdisciplinární práce ve věku narůstající specializace, což hrozí vyústěním v redukování komplexity a tím v simplifikaci a zevšeobecňování. Na druhé straně je umění, už na cestě k celkové ekonomizaci vzhledem ke stále silnějšímu konkurenčnímu tlaku na přesyceném uměleckém trhu, vedeno k vyvíjení strategií v oboru komunikace, pedagogiky a reklamy. To je tedy všechno, čím dnes umění a umělec ještě můžou přispět k pluralistickému, demokratickému a svobodnému společenskému diskursu? Tento problém byl rozpoznán některými vyučujícími na umělecké vysoké škole v Berlíně Weißensee. Až dosud z dlouholetých uměleckých oborů – i oboru architektury - vycházeli sice velmi často výborní absolventi, chybí jim však celkové prostředky, aby mohli dnešní společenské fenomény analyzovat a především verbalizovat. Tak jsou umělci odsouzeni k nechtěné izolaci od aktuálního dění.
Pokusem něco proti této situaci nedostatku něco podniknout je na umělecké vysoké škole v Berlíně Weißensee1 postgraduální studijní obor RaumStrategien (Prostorové strategie). Dvouleté studium se obrací na absolventy různých vysokých škol, na překračovatele hranic a progresivní myslitele, na ty, kteří chtějí rozšířit své kreativní a teoretické možnosti. Zde jim bude poskytnuta možnost, rozpracovávat témata, brát úvahu stejnou měrou individuální umělecké pozice, aktuální vědecká vymezení problémů a současné společenské procesy. Důrazem oboru je obzvláště rozvoj kreativních a kooperativních schopností, které budou odpovídat kulturnímu významu veřejného jednání. Specifický obsah studia spočívá přitom ve vytváření mediální veřejnosti pro prostoru relevantní témata na hranici mezi uměním a vědou.


1 Kunsthochschule Berlin-Weißensee
Bühringstraße 20; D-13086 Berlin
www.kh-berlin.de
www.raumstrategien.kunsthochschule-berlin.de




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Drowning Pool, 1995, acrylic painting on paper, 67 x 100 cm, on frame
Více informací...
3 200 EUR
3 447 USD
29.5 x 44.5 cm, Poster
Více informací...
223,20 EUR
240 USD
22 x 31 x 1 cm / 32 pages / sérigraphie 5 pass. couleur / 200 ex || Gravures de Rémi Pierlo, Adolpho Avril, Benoit Montjoie...
Více informací...
30 EUR
32 USD
Beach Scene, 1986, acrylic painting on canvas, 76 x 182 cm, five panels
Více informací...
3 200 EUR
3 447 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.