Časopis Umělec 2008/1 >> Joe Coleman Přehled všech čísel
Joe Coleman
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Joe Coleman

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Nils Michaelis | profile | en cs de es

Joe Coleman není žádný typický intelektuálský umělec. Vyšel z americké punkové, hudební a komiksové scény sedmdesátých let. Už asi patnáct let budí pozornost etablovaných sběratelů a galerií. Obšírně se jím v poslední době zabývaly New York Times a jeho obrazy vystavovaly známé galerie v New Yorku a v Paříži.
Zatím posledním vrcholem byla v létě a na podzim 2007 obsáhlá přehlídka jeho děl v berlínské Kunstwerke. Na čtyřech podlažích tu bylo vystaveno asi 40 obrazů a několik instalací. Počínaje vysokými suterénními prostorami zde byl rozmístěn jakýsi fundament Colemanova umění: Svět vaudeville přelomu století se svými kočovnými cirkusy, strašidelnými drahami, jarmarečními zpěváky, kabinety voskových figurín a kabinety zrůd nabízel příjemně se děsícímu obecenstvu rej tělesných, duševních a morálních deformací. Umělec shromáždil v suterénu nikoli vlastní práce, nýbrž nalezené předměty z této doby, které rád sbírá. V maringotkách připomínajících povozy, s jakými byl osídlován americký Západ se ve vosku vypodobněná nachází i ona scéna znásilnění, která dlouho vyvolávala údiv v muzeu voskových figurín Myrtle Beach v Jižní Karolíně. A nebo postava Richarda Speckse, vraha, který v záchvatu zuřivosti zabil osm studentek zdravotní školy.
Nad tím vším je možné se pousmát jako nad staromódní zaprášenou hororovou podívanou, a tak si k otevírajícím se propastem vytvořit vnitřní odstup. Že se Colemanovi tak jednoduše nedaří vypořádat se s hororem pouze jako se vzrušující podívanou, o tom svědčí jeho obrazy vystavené v horních podlažích. Vraždy, psychické deformace a choroby rezonují z tíživé introspekce. „Internal Digging“ byl také název jeho výstavy. Jeho malby jsou pokusem o spoutání těchto nočních můr. Pro Colemana fungují jako voodoo oltáře, na nichž si usmiřuje démony obětními dary. Třeba autoportrét I Am Joe‘s Fear of Disease, který ukazuje Colemanovo onemocnění kožní chorobou v jakýchsi komiksových scénách, a tak je převádí na umělecký objekt.
A dále jsou tu ty spousty obličejů nahánějících strach, hlavně takových, které pocházejí přímo ze starých a nových alb zločinců. Někdy se dívají bezelstně, jako Usáma bin Ládin na obraze As you Look into the Eye of the Cyclops. Většinou však působí degenerovaně, zmučeně, narušeně, jako velkolepá tváří George na War Triptych. V surreálném stylu Hieronyma Bosche Coleman pojednává často pod koberec zametané válečnické aféry velmoci USA a další případy, kdy se americký sen stává skutečnou noční můrou.
Výjimečná je také detailnost Colemanových obrazů, vyplnění posledních čtverečních milimetrů jako vlásek tenkými vymalovanými texty a symboly. Zdá se, že malovat tímhle způsobem vyžaduje buď zen-buddhistickou trpělivost nebo blížící se šílenství. Působící síla Colemanových obrazů vychází z této ambivalence vratce na uzdě udržované hrůzy. Jak může umění fungovat jako metoda autoterapie, vysvětluje Joe Coleman v rozhovoru.

Vaše malby bývají často srovnávány s díly umělců art brut, jako například schizofrenika Adolfa Wölfliho. Na rozdíl od těchto autodidaktů jste však v roce 1976 započal akademické vzdělání, vysokou uměleckou školu jste ale opustil. Jak došlo k tomu, že vás vyhodili?
Byla tam zkušební komise složená z profesorů, která v každém semestru hodnotila obrazy. Jim připadalo moje umění schizofrenní a fašistické. Je třeba si to představit: Je tu zkušební komise, která stanovuje uměleckou hodnotu mých prací – a já mám být fašista! To mě tak rozčílilo, že jsem nakonec z vlastního rozhodnutí studium ukončil. Profesorům hodně vadila moje předmětná malba, protože tenkrát byla doba minimalistického umění. Předmětná malba mohla být jen jako ilustrace.
Po abstraktním expresionismu bylo předmětné malířství prohlášeno za mrtvé, protože reálný svět mohla mnohem lépe zobrazit fotografie. Podle mě je to blbost. Když se podíváte na předmětnou malbu takového Breughla nebo Goyi, vidíte scény, které žádná fotografie nemůže zachytit.

Zdá se však, že obzvlášť Wölfli měl na vás silný vliv. Každý čtvereční centimetr plátna vyplňujete znaky, symboly či texty, což dost připomíná tohoto švýcarského malíře.
S jeho díly se dokážu identifikovat. Protože taky nedělám skicy. Maluju instinktivně, kousek po kousku a na konci je plátno pokryté motivy. Někdy dělám předběžné průzkumy, protože obrazy jsou jako romány. Když jsem maloval životopisný obraz o Bostonu Corbettovi (Corbett, 1832–1894, zastřelil vraha Abrahama Lincolna, mimoto provedl sebekastraci, pozn. překl.), postupoval jsem jako spisovatel a pročítal jsem k tomu rozhovory, staré noviny nebo soudní spisy. Viditelná podoba člověka mi nestačí, zajímají mě taky příběhy a dopisy. Realitu často vnímáme skrze slova. Slova zase nechávají v hlavě vyvstat obraz. Do mých maleb vplývají obě perspektivy.

Můžete to vysvětlit na nějakém příkladě, třeba na obraze o country zpěvákovi Hanku Williamsovi?
Kontaktoval mě jeho vnuk, Hank Williams III. Moje práce na něj udělala velký dojem a poslal mi pak fotky z rodinného alba svého dědečka. A taky whisky, kterou sám pálil (smích). V případě obrazu Hanka Williamse to byly části dialogů, noty a texty písniček. Z těch jsem udělal rám obrazu.
Vytvářím si při práci vztah k tématu, kterým se zabývám, a tento vztah vplývá přímo do obrazů. Jedním z původů tohoto způsobu práce jsou ilustrované rukopisy ze středověku nebo tibetské umění, které taky spojuje příběhy, obrazy a symboly.

Jakou roli hrají zkušenosti s drogami? Vaše obrazy umožňují pozorovateli pocítit ducha věcí a lidí, spíše než jejich materiální povrch.
Ano, ale přesto bych neřekl, že dělám nějaké drogové umění. Dobře, byl jsem dlouho závislý na heroinu a zkusil jsem jinak každou drogu, jakou si dovedete představit. Tyto zkušenosti jsou součástí mého života, ale přesto bych nenazval to, co dělám, drogovým uměním.

Nemyslel jsem to ani tak, že by vaše obrazy byly jako psychedelické umění šedesátých let. Spíše vaše vyobrazení jaksi připomínají vnímání, které člověk má po požití psychedelických drog: všechno, co člověk vidí, působí oduševněle.
Na tom něco je, ale taky to má co do činění s irskou formou katolicismu, se kterou jsem vyrůstal, a s pohanskými keltskými prvky v ní. V katolicismu jsou všechny ty ikony, uctívání, svatý duch. Moje obrazy jsou vlastně ikony.
Ale to je pro mě strojená část katolictví. S tím se nemůžu ztotožnit. Byl jsem vychovaný k chození do kostela, ale ztratil jsem víru v rétoriku a instituci církve. Je plná pokrytectví. Snažím se jen žít v souladu s určitou vírou, kterou jsem se naučil. Žiju se svojí představou katolictví. Jeho rituály, drama, to mě oslovuje. S tím se pokouším pracovat, aniž bych se tím nechával manipulovat.

A co ta vaše historka o tom… jak jste chodil v dětství na jednen hřbitov, jehož aura vás naplňovala strachem.
Jo, jako dítě jsem vylezl na hřbitovní zeď, jednu nohu jsem spustil na zem a pak jsem dostal strach a utekl jsem. Ale zase jsem se vrátil a odvážil jsem se dát na zem obě nohy … nakonec se ten hřbitov stal mým hřištěm.

Je vaše umění způsobem, jak se vyrovnáváte s věcmi, které vás děsí, se všemi těmi každodenními malými horory?
To je bezpochyby důležitý aspekt mé práce. Dává mi možnost dostat svoje strachy a žádosti pod kontrolu a přenést je na vymezený předmět, na kterém jsou magické symboly, které před nimi ochraňují. Je to, jako by člověk mohl svoje úzkosti pozorovat pod lupou. To je zbavuje nebezpečnosti a zabraňuje to mému sebeničení.

Při své performanci v New Yorku jste sám šířil strach a hrůzu, když jste obrátil zbraň proti hlavám publika.
Musel jsem nějak tu bolest, kterou jsem cítil, dostat ven. Já jsem to nemohl udělat tak, že bych zazpíval blues. Pro mě byla tenkrát možná jen jedna cesta: ohrozit publikum pistolí.

Byla ta zbraň nabitá?
Ano, ale slepými náboji. Když jsem však do publika vystřelil, lidi to nevěděli a utíkali.
Co cítí člověk v takových momentech?
Cítil jsem se trochu líp. Něco z toho vzteku jsem dostal ven. Nevím, pocítil jsem určitý klid.

A už jste pak nikdy neměl potřebu mávat před publikem zbraněmi?
Ne, pak už jsem nikdy neobrátil pistoli proti svému publiku.

Jakto že už necítíte bolest? Fungovalo nakonec malování a performance také jako terapie?
Ano, umění hrálo svoji roli, ale taky že jsem starší a dospělejší. A samozřejmě láska dobré ženy. Všechny tyhle věci dohromady mi pomohly. .






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1999, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
607 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS