Články
|
Tomáš Pospiszyl
|
animace
|
01.03.1999
|
DRŽ HUBU NEBO TI VYSTŘELÍM MOZEK!
|
Je to už rok co mně navštívila moje kamarádka Roxanna z Kalifornie. Měla bydlet v bytě společně se mnou a s mojí přítelkyní, do telefonu nás ujišťovala, že nám nebude na obtíž, navíc prý s sebou přiveze velmi speciální dárek. „Je to Toy Porno, hračkové porno,“ slibovala po telefonu. „Jsem si jistá, že zrovna vám dvěma se to bude líbit“. Nechtěl jsem vypadat jako prudérní člověk, nechal jsem si… |
|
Karel Císař
|
umělec
|
01.03.1999
|
UTOPICKÉ TECHNOLOGIE CHRISE BURDENA
|
„Během dvou měsíců, od 24. srpna do 16. října, jsem vymyslel, navrhl a zkonstruoval malý jednomístný automobil. Mým cílem bylo navrhnout plně funkční čtyřkolové vozidlo, jež by dosahovalo rychlosti 100 mil za hodinu a k uražení této vzdálenosti by spotřebovalo galon pohonné hmoty. Chtěl jsem, aby mé vozidlo bylo neobyčejně lehké, aerodynamické a svou konstrukcí podobné něčemu mezi bicyklem a… |
|
Lenka Lindaurová
|
focus
|
01.03.1999
|
48. BIENÁLE V BENÁTKÁCH - PROJEKTY
|
Letošním rokem končí dvacáté století, století avantgard a rozkvětu moderního umění. I proto bude letošní Benátské bienále větší a slavnější než kdykoliv předtím, čemuž odpovídá i hrdě formulované téma samotné výstavy: I když je posledních sto let plné politických i kulturních tragédií, i když bylo umění posledních desetiletí hyperrealistické i dematerializované, politické i formalistické,… |
diskuse
|
01.03.1999
|
SMĚŘUJEME K BÍLÉ KRYCHLI? / (TÉMA GALERIÍ MODERNÍHO UMĚNÍ)
|
Jiří Ševčík: Na téma moderního umění se diskutuje dlouhou dobu. Myslím si, že naše situace je ve srovnání s tím, co se odehrálo ve světě, nesoučasná, nesynchronní. Na západě se v poslední době často hovořilo o tom, co bývá nazýváno „muzeum v troskách“, „konec muzea“. Tato situace se vyvinula v roce 1976, kdy se prvně objevil posměšný a kritický pojem „bílá krychle muzea“, která slouží pouze… |
|
Lenka Lindaurová
|
nové tváře
|
01.03.1999
|
TOMÁŠ ZELENKA
|
nar. 1972, od roku 1994 studuje na brněnské Fakultě výtvarných umění, dříve u Petera Rónaie, Mariana Pally a Petra Kvíčaly, nyní u Václava StratilaDalší ze současných konceptuálních objevů - Tomáš Zelenka - začínal jako typický sochař, jenž má zvládat své školní trojrozměrné úkoly. Klasický materiál jako sklo či kámen začal ale postupně zpracovávat konceptuálně, nikoli pouze prostorově.… |
Hans Ulrich Obrist
|
teorie
|
01.03.1999
|
METZGERŮV BOJ ZA ZMĚNU SPOLEČNOSTI
|
Gustav Metzger se narodil roku 1926 v Norimberku. V roce 1939 před nacismem emigroval do Anglie. Metzger je označován za nejstaršího vandala v britském umění, osamoceného radikála či hnutí o jednom člověku. Nejvíce se do historie zapsal uspořádáním sympozia Destruction in Art Symposium v roce 1966. V 60. a 70. rozvinul teorii autodestruktivního umění, která představuje ekvivalent či metaforu… |
|
Lenka Lindaurová
|
reviews
|
01.03.1999
|
ZPRÁVA O STAVU ČESKÉHO UMĚNÍ PODLE MATOUŠKA / (FRANTIŠEK MATOUŠEK V MXM)
|
Nikdo dnes neví, co je to umění, nikdo neví, co je to evropské umění. Kdo by tedy mohl říci, co je to české umění? Je svobodné? Je světové? Zatímco tvorba většiny mladších autorů se zabývá většinou zcela autonomními problémy a jejich díla jsou postavena na subjektivních pocitech a příbězích, které se málokdy proklamativně staví ke společenské realitě, druhá samostatná výstava Františka Matouška… |
|
Lenka Lindaurová
|
reviews
|
01.03.1999
|
HRA NA UMĚNÍ / (VÁCLAV STRATIL A ŽÁCI V MÁNESU)
|
Nejsem si jistá, co studenti brněnské fakulty výtvarných umění pod vedením Václava Stratila stvořili, jejich učitel to určitě ví: po některých apropriačních akcích (přivlastnil si například Václava Boštíka, Andy Warhola nebo Jiřího Davida) se mu podařilo připravit i jakousi antivýstavu, která paradoxně říká, čím umění nemůže být. K umění se vztahuje jako k pojmu, který má své zažité konotace, ale… |
|