Články
Richard Gregor
|
info
|
01.04.2000
|
TONAL 2000
|
Schematický výsledek letošního slovenského TONALu (obdoba Chalupeckého ceny v Čechách) nás nutí zamyslet se víc než nad samotnými díly nad otázkou vyrovnávání se současnými trendy výtvarného umění. Čtveřice finalistů sice reprezentuje „respektované“ druhové polohy, které dnes u nás jaksi samostatne existují (prežívají), výběr však nezohlednil jejich schopnost vlastního budoucího vývoje. Vítězka… |
Vladan Šír
|
news
|
01.04.2000
|
IN CECA WE TRUST
|
Deset let po rozpadu bývalé jugoslávské federace se zdá, že kdysi bratrským republikám je společné snad už jen jedno: nápoj zvaný Cockta. Poprvé jsme na Cocktu narazili při naší cestě po Balkáně v Bělehradě a poté jen s překvapením sledovali, že tato místí verze coly je na nápojových lístcích v Sarajevu, na Makarské riviéře i v Lublani. Obyvatelé nově samostatných republik takovou svobodu pohybu… |
Vladan Šír
|
news
|
01.04.2000
|
ROZHOVOR S RAŠOU TODOSIJEVIČEM / (SNÍM O TOM, ŽE BUDU KONZERVATIVNÍ)
|
Jaká je situace mladých umělců?
Mnoho mladých umělců ze země odešlo. Já jsem v pořádku, můžu cestovat, mám kontakty s lidmi v zahraničí, i když jsem úplně na mizině. Ale nejhorší to je pro ty nejmladší, kteří vycházejí z Akademie. Nemají peníze, je pro ně těžké cestovat, nejsou informace, časopisy, kontakt se zahra-ničními umělci a tak dále. Dá se očekávat, že dopad této izolace bude ještě… |
|
David Lochsmidt
|
islám
|
01.04.2000
|
MUSLIMGAUZE / ISLÁM A LA MANCHESTER
|
Manchesterský občan Bryn Jones na hudebních nosičích svou politicky motivovanou tvorbu zřídkakdy vysvětluje či komentuje. Nejčastěji se názvy skladeb dotýkají událostí v islámských oblastech, jindy jsou to jména vysokých představitelů politicko-náboženských a v neposlední řadě prohlášení, subjektivní pohled/názor autora jedním slovem nebo jednou větou. Hudební stránka je pro Jonese druhořadá - je… |
|
Františka a Tim Gilman-Ševčík
|
focus
|
01.04.2000
|
VELKÝ VÝPRODEJ GRAFFITI
|
Kdysi jste při příjezdu do New Yorku měli pocit, jako byste se propadali poklopem do zapadlé špinavé uličky. New York překonával zbytek Ameriky svou všudypřítomnou nečistotou a extatickou energií, extrémy mezi vysokým a nízkým, které byly napěchované na malinký, ve švech praskající ostrůvek. Byl tolerantnější než puritánské vnitrozemí – nebezpečí zde vyvažovalo vzrušení, svinčík obklopovala… |
|
BLN
|
focus
|
01.04.2000
|
O BEATECH, RÝMECH, PRAŽSKÝCH ZDECH A ŽIVOTĚ
|
Hip-hop je autonomní subkultura s vlastní image, která vznikla jako výrazový prostředek ghetta. Hudba (její kořeny najdeme u toasteru na Jamajce šedesátých let, Jamese Browna a George Clintona; Afrika Bambaata tvrdí, že byl ovlivněn elektronickou hudbou německé formace Kraftwerk…) je jen jednou složkou vedle graffiti, breakdance, rapu... Tato subkultura, která je podobně jako punk, produktem… |
|
Ineke Schwartz
|
focus
|
01.04.2000
|
ARCHI-TAG-TURA: SPLYNUTÍ ARCHITEKTURY A GRAFFITI
|
„Opakované používání již existujících prvků přináší bohaté a rozmanité výsledky. Bach používal Vivaldiho, Busoni používal Bacha, Tinguely používal odpad, bezpočet lidí používá nalezené filmové záběry. Každý z nich tak činil s jiným záměrem a s jiným výsledkem. Někdy jde o poctu, jindy o pokus o destrukci, někdy o vdechnutí života, jindy o kritiku, někdy o zkoumání, jindy o vyrovnání účtů, jindy…“… |
|
Holger Emil Bange
|
umělec
|
01.04.2000
|
VESMÍRNÁ EXPEDICE A LABORATORNÍ POKUSY / (MAX MOHR)
|
Když jsem v roce 1992 uviděl poprvé v Muzeu moderního umění ve Frankfurtu nad Mohanem objekty Maxe Mohra, přitahovaly mě a odpuzovaly zároveň; byl jsem zmaten, ale zaujaly mě; byl jsem nadšen, cítil jsem ale, že opatrnost je na místě. Podobné absurdní formy a materiály jsem v umění ještě neviděl a budily ve mně respekt. Nebyl jsem si zprvu jistý, jak mám tyto práce hodnotit, ale brzy jsem pocítil… |
|
Nataša Petrešin
|
čina
|
01.04.2000
|
SMYČKY CYKLŮ (CHEN ZHEN)
|
Současné umění se dlouho vědomě orientovalo na uměleckou produkci z Evropy a USA. Na druhou stranu nedávné příklady pronikání okolních kultur membránou současné umělecké scény jsou jistě znamením všeobecné globalizace a dalšího logického rozšiřování hranic, jehož původ nalezneme už v éře postmoderny. Častou přítomnost například asijských umělců naznačil již významný projekt kurátora Hanse Ulricha… |
|