Články
Ivan Mečl
|
editorial
|
01.01.2008
|
EDITORIAL 1-2008
|
Pracujeme jako staří lidé, a přece jsme děti víc než kdykoli před tím. Obklopujeme se přenosnými zázraky, a proto nevíme, s čím zacházíme. Snažíme se žít v bezpečí, a přece nevíme, v čem spočívá. Mnozí z nás ztratili čas, ale mají věci. Máme rádi věci a jejich názvy nám krásně znějí. Milujeme je a ony nás ne. Dojatí z jejich nabytí a nešťastní z jejich ztráty. Nešťastní, bez času, z neopětované… |
|
Spunk Seipel
|
protest
|
01.01.2008
|
KDYŽ TALIBAN…
|
Když Taliban koncem roku 2000 v Afgánistánu oznámil, že budou zničeny sochy Buddhů v Bamiyanu, světem šla vlna protestů. Obzláště kulturní scéna ve všech západních zemích byla otřesena a bezmocnými apely na Taliban se pokoušela ničení zabránit. Povážlivé na tom bylo, jak nepatrné byly v kulturní oblasti protesty proti stálému porušování lidských práv Talibanem. Ale osud dvojice Buddhových soch v… |
Drew Martin
|
closer look
|
01.01.2008
|
JAK POPSAT A NATOČIT SOCHAŘSKÉ DÍLO
|
Vezmeme-li v úvahu, kolik psaného textu bylo věnováno debatám o výtvarném umění, jeho výkladům a interpretacím, nemůžeme ignorovat, jak moc spoléháme na slova, která podporují, zdokonalují, kompenzují a dokonce i substituují naše vizuální prožitky. Od dob starého Řecka předchází text obrazům, které měly většinou alegorický význam. Vyobrazení graficky resumuje text stejným způsobem, jako dnešní… |
|
Ivan Mečl
|
interview
|
01.01.2008
|
ZKAŽENÝ / ROZHOVOR S JIMEM HOLLANDSEM
|
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a… |
|
Edith Jeřábková
|
closer look
|
01.01.2008
|
NÁRODNÍ SBÍRKA NA NOVÉ ZUBY PRO UMĚLECKÉ INSTITUCE
|
Byla jsem zvyklá galerie vnímat tak nějak trpně jako výstavní síně, jako prostory pro umění. V poslední době se z nich stávají živoucí bytosti, které jednají, chovají se, mají rozmanité návyky. Měly je vlastně trochu vždycky, ale teď jich mají ještě více. Galerie dnes taky samy mluví. Třeba taková Staroměstská radnice na výstavě Marka Thera říká, že jeho videa sice vystavuje, ale jinak s nimi… |
|
Zuzana Štefková
|
birthing pains
|
01.01.2008
|
KDO SE BOJÍ MATEŘSTVÍ?
|
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1
Carol Stabile
Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky… |
Ivan Mečl
|
01.01.2008
|
SVĚT UMĚNÍ
|
Artworld
Feinkost, Berlin, 25. 11. 2007 – 10. 1. 2008
Ad Reinhardt, Alan Phelan, Balthasar Burkhard, Ben Gavin, Charles Gute, Christian Jankowski, IRWIN, Luchezar Boyadjiev, Matthieu Laurette, Pablo Helguera, Rainer Ganahl, REP Group, SOSka Group, et al.
„Tohle byla naše nejlepší a nejúspěšnější aukce!“ Toto prohlášení se stalo obecnou frází komentující kteroukoliv aukci současného umění – v… |
|
Ivan Mečl
|
catalogue
|
01.01.2008
|
MÝTUS SVĚTA UMĚNÍ
|
Od té doby, co se umění stalo oblastí, systémem a firmou, ptám se, jak z něho ven.
V Berlínské galerii Feinkost právě proběhla výstava se zdánlivě knižně znějícím názvem Svět umění (Art World). Nebyla to ale naučná výstava o velkých mistrech a zázemí jejich inspirace. Když se dnes řekne Art World, jako by najednou zacinkaly skleničky šampaňského, zavonělo vybrané jídlo, zavlnily se krásné ženy… |
|
Aaron Moulton
|
catalogue
|
01.01.2008
|
INTERVIEW S ROBERTEM SHAPAZIANEM
|
Robert Shapazian byl zakládajícím ředitelem Gagosian Gallery v Los Angeles. Předtím řídil osm let Lapis Press, mnoha cenami ověnčené knižní nakladatelství vlastněné umělcem Samem Francisem. Shapazian je členem Photographic Committee of the Metropolitan Museum of Art, studoval anglickou literaturu na Harvardu.
Byl jste několik let ředitelem Gagosian Gallery v Los Angeles a jste též sběratelem… |
|
Pablo Helguera
|
01.01.2008
|
JAK SE POHYBOVAT VE SVĚTĚ UMĚNÍ
|
Svět Umění považuje mnoho lidí za nejpromyšlenější hru na světě. Pokud se v ní chcete začít orientovat, bude pro vás, jako pro nováčka, užitečné představit si SU jako šachy.
Vyjdeme-li z tohoto předpokladu, zjistíme, že svět umění obsahuje mnoho z prvků této prastaré hry:
Král (ředitel muzea)
Královna (sběratelé a/nebo komisaři muzeálních sbírek)
Věže (kurátoři)
Koně (obchodníci)
Střelci … |
|